Romania Military

Conceptul de MLI Carmel, si un pic de competitie la cehi

Deocamdata un video de publicitate a unui concept, un demonstrator, urmand sa vedem peste ani si ceea ce ar putea rezulta ca si produs finit…

Brigadierul General Didi Ben Joash, seful programului Vehiculul de  Lupta al Viitorului din cadrul ministerului israelian al apararii, sustine ca acest concept va fi un salt tehnologic fata de generatia actuala de vehicule. Carmel este dezvoltat in parteneriat cu companiile IAI, Rafael si Elbit Systems si vizeaza creare unei platforme blindate cu valente multiple, din care sa derive vehicule cu specializari diferite, oarecum similar cu programul rusesc Armata.

Noul vehicul va fi mai usor decat cele existente in uzul Tsahal actualmente (32 Tone fata de cele + 60 ale Namer), beneficiind de tehnologii inalte si automatizare, astfel ca echipajul sa poata fi redus la doar 2 militari. Vizibilitatea va fi asigurata de un sistem de camere de tip „blindaj transparent” (a se vedea si programul Iron Vision) iar propulsia va fi asigurata de un sistem hibird (motor combustie interna + electric). Protectia va fi complementata de un sistem activ, iar armamentul va varia de la mitraliere la lansatoare de rachete. Sa nu uitam ca este in pregatire, in faza mai avansata, si un TBT 8×8, Eitan.

 

Pentru a ne mai domoli entuziasmul si a trece in revista optiunile actuale, sa ne uitam din nou putin in curtea cehilor, unde competitia de inlocuire a MLI-urilor de tip BMP/BWP-2 sovietice este in faza incipienta.

Mai multe modele de vehicule au fost luate in considerare de catre programul de evaluare a armatei cehe…

1.) CV90 al BAE Systems, oferit in doua versiuni:

CV9030 stanga si CV9030CZ dreapta

Ambele versiuni sunt de generatia a 5-a, oferind protectie balistica nivel 6 STANAG (anti-penetrant) si antimina nivel 4 (10kg TNT), alaturi de echipajul de 3 oameni vehiculul putand acomoda o grupa de 8 militari (de obicei 7, locul ramas fiind folosit pentru echipamente si munitii).  Protectia este crescuta  de diverse pachete de blindaj suplimentar si de optiunea unei versiuni compacte de protectie activa Iron-Fist, care coordonat de un sistem de antene radar, foloseste 2 lansatoare cu doua tevi pentru a lansa grenade explozive impotriva amenintarilor de tip racheta/grenada. Masa totala se ridica la 35 de tone din care 16 cea utila, folosind senile de cauciuc pentru a pastra masa cat mai redusa, iar propulsia este furnizata de un motor Scania de 810CP, care ii sigura un raport 23CP/tona si o viteza maxima de 70km/h.

Ce ne-am face fara un pic de reclama:

 

2.) ASCOD 2 al General Dynamics European Land Systems,  care refoloseste tehnologia ultimei variante – Scout-SV Ajax-ul britanic, dar cu un sasiu usor diferit, cu turela teleoperata Samson Mk 1 RWS, de 1,5 tone, echipata cu tun cal.30mm Mk 44 Bushmaster II si rachete Spike-LR in lansator retractabil. Prin schimbarea tevii, MK44 poate folosi munitie de tip Super 40 (cal. 40mm). Turela este protejata balistic STANAG4569 intre nivel  1 si 4, avand caracteristici similare cu MCT-30.

ASCOD 2

Fiind echipat cu senile de cauciuc, masa totala urca pana la 42 de tone iar masa utila este de 19 tone, cu 3 mai mult decat CV-90. Blindajul suplimentar este fixat cu bolturi de sasiu, cel lateral si superior fiind si spatiat, permitand stocarea de combustibil si munitie, ceea ce ar feri echipajul de explozie, in cazul penetrarii. Nivelul de protectie balistica STANAG4569 este 6 iar cel antimina este 4/4a. Motorizarea este MTU 8V 199 TE20 de 805CP cuplata la o transmisie Renk HSWL 256, vehiculul putand atinge viteza maxima de 70km/h.

Video ASCOD 2:

In mod particular, sa nu uitam ca GDLS au prezentat recent Griffin, un sasiu de Ajax cu turela usoara echipata cu tun  ultrausor cal. 120mm XM360 (destinat viitoarei modernizari a Abrams) si autoloader. Si sa nu uitam ca sunt interesati de un parteneriat cu UMB, deocamdata pentri Piranha V, dar in viitor cine stie…

3.) Lynx-ul celor de la Rheinmetall, un nou venit, derivat din Marder ca si forma generala si dispunere a sasiului (Rheinmetall a cumparat acum cativa ani un lot maricel de Marder din stocurile Bundeswehr), pe care l-am prezentat si anul trecut, imediat dupa aparitia de la Satory. Vehiculul cantareste intre 38-44 de tone in functie de echipare si mai ales de versiunea KF-31 (scurta)/KF-41 (lunga) a sasiului, fiind echipate cu o mare varietate de blindaje aditionale (superior lui Marder 1A5 care are STANAG balistic nivel 5 si explozie nivel 3) si avand standard protectia plafonului la bombleti (ceea ce restul concurentilor nu au).

Rheinmetall Lynx

Exista doua motorizari – 750 Cp sau 1050 Cp ‎Liebherr, iar trenul de rulare foloseste senile de cauciuc (segmentabile, mai usor de reparat, fata de concurenta), in optiune existand si metalice – din otel usor, putand atinge viteze de 65 respectiv 70km/h. Echipajul este format din sofer + 2 oameni in turela Lance (are si versiune teleoperata – LAnce RC) echipata cu tun cal. 30mm Mauser MK 30-2/ABM (35mm in optiune) si rachete antitanc SPIKE, compartimentul trupei putand gazdui pana la 6 respectiv 8 militari. Armamentul poate fi inclusiv tun cal. 120mm, in turela adaptata.

Desi se lauda a fi modular, spre deosebire de Boxer CRV si de SEP, modulele Lynx se instaleaza in fabrica impreuna cu modulul de lupta conectat la plafon, iar interschimbarea lor este mai dificila, fiind necesar un volum de munca deloc neglijabil.

Puma cu kit-uri de blindaj

4.) Puma PSM, al KMW-Rheinmetall, a intrat in serviciul Bundeswehr in 2015, primul lot fiind inca in curs de livrare. Echipajul este format din 3 militari iar compartimentul trupei poate duce pana la 6 militari. Protectia la mine este nivel 4 STANAG iar cea frontala balistica depaseste nivelul 6 (cea laterala standard protejeaza la cal. 14.5mm penetrant, dar cu pachetul C este similara cu cea frontala). MAsa care variaza intre 32 si 43 de tone este compensata de un ansamblu motor high-power density (HPD) MTU MT 892 multi-fuel/diesel (1072 CP) – transmisie Renk HSWL 256, ceea ce ii furnizeaza un raport de 25-34CP/tona, putand atinge o viteza maxima de 70km/h. 

Tren de rulare decuplat

Este singurul IFV propus cu transmisie hidropneumatica, cu tren de rulare decuplat de sasiu (protectie sporita in sasiu), cu rezervoare de combustibil in trenul de rulare (scade pericolul de incendiu in compartiment) si cu trenul de rulare separat de sasiu prin elemente de fixare absorbante d esocuri si vibratii.

Extragerea motorului din Puma

O alta deosebire fata de restul concurentilor este folosirea blindajului compozit ceramic in carcasa de baza (Dünnblechbiegetechnologie), placile de otel mai subtiri din compozitie nefiind sudate ci fixate prin curbare (elimina punctele slabe ale sudurii). Plafonul este si el protejat la bombleti, ca si la Lynx: heavy RoofPRO-P cu densitate 43 kg/m² dublat de lame de cauciuc cu tepi pentru disruptia jetului penetrant, mai usorul RoofPRO-PL cu densitate de 28 kg/m². Protectia este completata de sistemul activ soft-kill MUSS (Multifunctional Self Protection System) cu jammer IR/UV.

Sistemele de armament si optiunile sunt similare cu ale Lynx.

5.) Ca si optiune ieftina se mentine modernizarea BMP-2 MEXCA/Sakal oferita de cei de la Excalibur Army, care ramane insa deficitara la capitolul protectie, in special la cea la explozie. Chiar si cu pachetul de blindaj IFV Evolution al IBD Deisenroth, exista anumite deficiente ale designului original care nu pot fi corectate suficient.

BMP2 Mexca

6.) PMMC (protected mission module carrier) G5 al germanilor de la Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) ar putea fi un alt concurent, insa acesta pare mai mult un zvon. FFG este propus ca si inlocuitor ieftin al M113 folosind componente „off-the-shelf” (inclusiv de la M2 Bradley,) cantareste intre 16-25 de tone.

PMMC G5

Este echipat cu un motor MTU MTU 199 TE21 de 550 CP cuplat la o transmisie LSG 1000 HD iar trenul de rulare are senile de cauciuc, putand atinge 74km/h. Are un volum intern generos de 14,5 mc si o masa de 8,5 tone configurabila pentru blindaj suplimentar, modul de arme si echipare de misiune, putand adaposti 3+9 militari (3+8 in varianta MLI) si este semi-modular, cu diverse module de misiuni. Blindajul suplimentar ofera protectie de nivel 4 STANAG.

Video FFG PMMC G5:

 

7.)  Wolfdog al constructorilor cehi de tractoare Zetor Engineering, mai degraba un concept in acest moment decat un produs finit.

Wolfdog

Pe hartie, acesta ar pleca de la 32 de tone, putand atinge 49 de tone si fiind echipat cu un motor similar ca si putere cu MT892 al Puma. Protectia variaza intre nivel 4 STANAG si peste nivel 6, insa deocamdata totul este vag, cu tolerante destul de largi…

8.) Cu ocazia MSPO 2017, Borsuk-ul polonez a prins din nou viata. Chiar daca nu este cuprins in lista initiala de potentiali concurenti si la cehi, faptul ca este mai usor (25 de tone) si amfibiu (30 de tone neamfibiu cu protectie maxima) ar putea reprezenta un atu, lista de cerinte nefiind inca publicata de catre cehi. De asemenea, Huta Stalowa Wola au promis si disponibilitatea unei variante mai grele, care poate atinge 40 de tone. Inca un lucru – polonezii au de inlocuit tot familia BMP-1 si 2.

BORSUK HSW

Protectia acestuia poate varia intre STANAG nivel 2 si 4 balistic (25 vs 30 de tone) si poate transporta o grupa de 6 militari alaturi de cei 3 membri ai echipajului. Bursucul beneficiaza de suspensie hidropneumatica a Horstman Defence Systems din UK si de un motor de 816CP de tip MTU 8V199TE20 cuplat cu o transmisie Perkins X300.

Video BORSUK IFV:

 

Noi ramanem deocamdata cum am stabilit, la MLI-84M Jder, cu un nou lot in pregatire…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://below-the-turret-ring.blogspot.fr/2017/08/which-new-ifv-for-czech-army.htm

http://below-the-turret-ring.blogspot.fr/2017/08/

http://www.janes.com/article/73625/mspo-2017-borsuk-infantry-fighting-vehicle-makes-its-debut

http://www.defence24.com/657162,mspo-2017-borsuk-ifv-unveiled

 

Exit mobile version