Romania Military

MMRCA 2.0 mort si el…

In urma cu doi ani India a lansat o noua RfI pentru dotarea cu 114 aparate multirol, asta dupa ce pe 31 ianuarie 2012 Dassault Rafale a fost anuntata castigatoare intru dotarea fortelor aeriene indiene cu 126 de avioane multirol moderne.

Intre timp, indienii au anulat MMRCA-ul cu numarul 1 si au purces a se dota cu 36 de aparate Rafale cumparate direct din Franta, discutand pe margine despre inca 36.

Mai apoi au lansat o noua competitie pentru achizitionarea unui avion multirol cu un singur motor (AMCA), mai apoi si-au zis ca nici bi-motoarele nu sunt chiar atat de rele, iar acum aflam ca preconizata achizitie a 114 avioane moderne se va transforma in cumpararea localului LCA Tejas Mk IA, desi stim ca Tejas Mk I a fost cu adevarat jalnic.

Dar chiar presupunand ca Tejas Mk IA va fi ceva nemaivazut (foarte greu de presupus) o intrebare ramane: fortele aeriene si-au facut niste calcule, niscai chestii de oportunitate, au vazut ei cam ce avioane le-ar trebui in fata pakistanezilor si a chinezilor cei hrapareti si pandemici ajungand la concluzia ca ar avea trebuinta de avioane din categoria Rafale, Eurofighter, F 16 (21 pentru India), Gripen E/F, E/F-18 Super Hornet.

Si atunci cum sa inlocuiesti cerintele pentru Rafale (ca tot l-au cumparat pana la urma) cu un aparat de antrenament avansat si vanatoare usoara cum este Tejasul, fara sa mai discutam despre diferentele de calitate si cele tehnologice?

Cum am vrea noi sa cumparam Leopard 2 sau Abrams si pana la urma ne-am suci si am spune ca punem un tun pe SAUR 2 si asta-i noul nostru tanc.

Un inalt oficial Indian, Bipin Rawat, a explicat ca fortele aeriene vor pune jos 6 miliarde de dolari pentru 83 de aparate, pe langa cele deja 40 comandate, anuntand ca programul de achizitie pentru noi aparate multirol se va focusa de acum incolo pe Tejas, dar pana la urma premierul indian a dat pe goarna adevarul, declarand:”Nene, e vremuri grele, bani putini si daca tot avem bani putini macar sa-i cheltuim in economia noastra locala, sa luam Tejas ca doar si el zboara cum zboara si alea occidentale,” incheiem noi citatul si traducerea noastra aproximativa.

Acum ramane doar sa presupunem cum va fi cand o noua paruiala intre pirandele indiene si cele pakistaneze va aparea la granita, iar pakistanezii isi vor ridica din nou F 16 dotate cu AMRAAM. Ultima tiganeala s-a soldat cu un MiG 21 Bison indian doborat si cu Suhoi 30MKI tinut la fereala din cauza F 16 pakistaneze. Cum va fi cand Tejasul va iesi la “dai cu peatra-n cap” ramane de vazut, dar din punctul meu de vedere indienii sunt sinucigasi.

Asta cu atat mai mult cu cat nu discutam despre LCA Tejas Mk 2 ci doar despre un Tejas 1A, adica tot ala de se plangeau indienii ca este mama la toate avioanele proaste din lume. Si oricum n-au motor si n-au multe altele, astfel ca “Made in India” se traduce de fapt tot prin import iar rezultatul va fi un aparat net inferior fata de ce oferte aveau pe masa, macar si pentru ca Tejasul face parte dintr-o alta categorie, similar fiind – fara sa-i jignim pe coreeni – cu F/A 50. Similar dar net inferior si atunci la ce Doamne iarta-ma il mai cumperi, doar ca ai o pseudo-productie interna la sectia de asamblare finala?

Spunem “asamblare finala” pentru ca asa au constatat indienii in urma unui audit prin anno domini 2015, cu aceeasi ocazia au constat si faptul ca Tejas Mk I nu-i efectiv bun de nimic si ca de fapt doar 35% din componente vin din intern restul fiind importate in frumoase cutii de lemn, inclusiv motorul. Asadar despre ce sustinere a industriei locale putem discuta si mai ales cum iti sustii industria “nationale” daca avionul tau este mai slab decat orice alt avion militar de lupta de pe intregul glob pamantesc?!

Iar pentru cine crede ca un avion care in 2015 era categorisit ca fiind o porcarie istorica s-a putut transforma in aparat de lupta decent in 2020 eu ii recomand o perioada lunga de post si rugaciune. Indienii isi faceau, tot prin 2015, curaj ca Tejas Mk II va fi pana la urma de ceva in stare, dar Mk II n-a iesit inca pe portile uzinei si deocamdata comanda are in vedere Mk IA, adica aceeasi cioara dar vopsita altfel…

De te si intrebi cum a devenit Mk I atat de bun (Mk IA) de arunca atatea miliarde pe el? L-or fi dus la vrajitoare? Bine, bine, criza economica sa fie, dar poti pune raul inainte si sa te gandesti ca ajungi iar la galceava cu bunii vecini pakistanezi si atunci ce faci? Mizezi totul pe Mirage 2000 si Rafale?

GeorgeGMT

Exit mobile version