Romania Military

Modele. Marina statului Singapore. I

marina Singapore

Scurtă introducere

Singapore este un oraș-stat din Asia, situat în proximitatea uneia dintre cele mai importante rute comerciale mondiale – strâmtoarea Malaca. Deși nu are niciun fel de resurse naturale (apa sa vine din Malaiezia, iar tot statul este format din câteva zeci de insule, prin urmare, din lipsă de spațiu, armata sa se antrenează în Australia sau alte țări prietene), Singapore este un stat foarte bogat. Sursa acestei bogății poate fi găsită atât în stabilitatea și predictibilitatea sistemului politic, a celui legal și a celui fiscal, cât și în eradicarea corupției. Toate acestea au făcut din Singapore un centru financiar și naval de talie mondială și, deși nu extrage nicio urmă de petrol și gaze, Singapore are rafinării și este un centru important de stocare a petrolului și gazelor. Ca să fie mai clar, astăzi, Singapore este al cincilea centru bancar mondial, al doilea cel mai aglomerat port din lume și cel mai important centru de rafinare din Asia. Nu este neapărat renumit și pentru protecția drepturilor și libertăților individuale însă.

Un procent semnificativ (aproximativ 5%) din PIB-ul său este folosit pentru dotarea și menținerea forțelor sale armate. Deși procentul poate părea mare, nu cred că greșesc foarte mult dacă spun că și amenințările sunt pe măsură, mai ales în actualul context geopolitic.

Pentru utilitatea acestui articol merită menționat și faptul că, deși are o Zonă Economică Exclusivă de doar 1.067 kmp, Singapore deține o poziție strategică în zona strâmtorii Malaca și, prin urmare, și o flotă militară dotată excelent.

Organizarea forțelor navale

Marina Republicii Singapore nu este foarte mare, circa 9.000 de oameni. Prin comparație, Forțele Navale Române aveau circa 7.000 de oameni în jurul anului 2015. Comentariile sunt de prisos. Sau nu?

Structura marinei statului Singapore reiese foarte clar din poza de mai jos și, în principiu, este concentrată în jurul flotei principale de luptă alcătuite din fregate, corvete, submarine și nave de transport amfibiu, la care se adaugă avioanele de patrulare maritimă și elicopterele navale precum și o structură separată (orientată din punctul meu de vedere mai mult către atribuții specifice gărzii de coastă) alcătuită din nave de patrulare, drone, echipe de securitate și de protecția forței.

Structura Forțelor Navale a Republicii Singapore Sursa: MINDEF

Acest articol nu se dorește a fi o privire exhaustivă asupra organizării și mijloacelor tehnice ale marinei statului Singapore. Prin urmare, mă voi limita doar la anumite tipuri de nave care mi-au atras atenția fie prin armamentul ambarcat fie prin elementele de noutate și modernism pe care le aduc.

Fregatele de clasă Formidable

Fregatele de clasă Formidable sunt cele mai puternice nave de luptă ale flotei. Au la bază proiectul francez La Fayette, șase unități fiind construite în prima decadă a anilor 2000. Au un deplasament de aproximativ 3.200 de tone și capacitatea de a lupta în toate mediile – suprafață, antiaerian, antisubmarin și electronic.

La Fayette a fost una dintre primele nave proiectate de la bun început cu stealth în minte, proiectanții urmărind reducerea semnăturii în toate spectrele iar navele clasei Formidable beneficiază de toate aceste măsuri, actualizate la nivelul anilor 2000.

Propulsia este integral diesel, ceea ce elimină costisitoarele turbine pe gaz, cu prețul unei viteze maxime ceva mai reduse, de doar 27 Nd (50 km/h). Raza de acțiune a navei este de 4.200 mile marine (7.778 km), viteza economică fiind de 18 Nd (33 km/h).

Un infografic ce detaliază schema senzorilor și armamentului fregatelor de clasă Formidable Sursa: Naval Analyses

Deși sunt nave multirol, se remarcă sistemul de luptă antiaeriană, construit în jurul radarului PESA de tip Herakles și al rachetelor antiaeriene Aster 15/30. Fregatele sunt echipate cu un sistem de lansare verticală de tip Sylver, cu 32 de celule (4×8), din care 16 celule pot lansa atât Aster 15 cât și Aster 30 (A50), iar restul de 16 celule pot lansa doar rachete Aster 15 (A43).

Radarul Herakles lucrează în benzile E/F/S are modul IFF integrat, este optimizat să utilizeze rachetele Aster 15/30 fără a mai necesita radar dedicat/separat de control al focului, are o rază de detecție a țintelor aeriene de până la 250 km și a celor de suprafață de până la 80 km și poate urmări simultan peste 400 de ținte aeriene și de suprafață. Dacă doriți mai multe informații despre acest radar le puteți accesa aici.

Surse neoficiale vorbesc despre o modernizare a fregatelor, un MLU (Mid-Life Upgrade) care ar urma să aducă un nou radar, și anume Sea Fire.

La fel ca și în cazul celorlalte nave franceze construite în ultimii ani am remarcat lipsa sistemului CIWS artileristic (Phalanx, Millenium sau similar) sau reactiv, așa cum este cel bazat pe racheta RAM ceea ce denotă o mare încredere în sistemul antiaerian bazat pe Herakles & Aster 15/30. Spre deosebire de francezi, englezii au preferat suplimentarea sistemului PAAMS de pe Type 45 cu două sisteme CIWS artileristice de tip Phalanx, ultimul standard, capabile să angajeze și drone, RHIB-uri ș.a.m.d.

Se pare că în urma experienței pozitive a marinei cu Aster 15/30, armata a achiziționat și ea sistemul antiaerian cu baza la sol, SAMP/T, bazat pe aceeași rachetă.

Dispun de helipad și de un hangar suficient de mari pentru a putea opera un elicopter mediu și o dronă aeriană. Au un echipaj de 71 de oameni la care se adaugă încă 19 oameni din detașamentul aerian. 

Aceste fregate sunt foarte bine înarmate prin raportare la deplasamentul lor și putem lesne remarca amprenta școlii israeliene asupra marinei din Singapore. Practic, aceste nave dispun de capacități de luptă echivalente cu cele ale unei fregate de tip FREMM (ca să rămânem la francezi), o navă cu un deplasament dublu față de Formidable.

La ce armament au la bord, mi-ar fi plăcut să fi avut un deplasament mai mare, ajuta la întreținere, la calitățile nautice și, în special, la capacitatea de a încasa șocuri/lovituri. De asemenea, și echipajul mi se pare ușor subdimensionat, un echipaj ceva mai numeros ușurând rotația carturilor și contribuind la lupta împotriva avariilor, mai ales în condiții de luptă.

Cred că o navă similară din punct de vedere al capacităților de luptă ar trebui avută în vedere și de Forțele Navale Române pentru înlocuirea bătrânei Mărășești și, de ce nu, în viitor, a celor două fregate Type 22R. În opinia mea, un deplasament de circa 4 – 4.500 tone ar fi însă preferabil pentru că lasă mai mult loc atât pentru modernizări ulterioare cât și pentru utilizarea lor ca nave-amiral.

Corvetele de clasă Victory și înlocuitoarele lor

Singapore se bazează pe serviciile a șase corvete de clasă Victory, nave destul de vechi cu un deplasament de aproximativ 600 de tone ce urmează să fie înlocuite în perioada următoare. Însă ceea ce interesează cu adevărat este înlocuitoarea acestora. Denumită Multi-Role Combat Vessel (MRCV), va fi mai mare cu câteva ordine de mărime față de navele clasei Victory, multifuncțională, navă-mamă pentru numeroase drone aeriene, de suprafață sau submarine. Livrarea lor ar trebui să debuteze în 2025 și să se finalizeze în 2030 însă, momentan nu există o listă concretă de specificații și nici nu a fost indicat numărul de unități ce vor fi construite.

MRCV în viziunea specialiștilor navali din Singapore Sursa: MINDEF

Cu ocazia unui târg internațional, Damen a prezentat unul din Crossover-ele sale ca fiind candidatul ideal pentru programul MRCV. 

Damen Corssover combatant Sursa: Damen

Similaritățile dintre cele două imagini sunt evidente. Iată ce declara Collin Koh, într-un interviu luat de Naval News, un expert în securitate, cu ocazia lansării noilor programe ale Ministerului Apărării din Singapore:

In the future we won’t have a dedicated MCMV fleet as we will combine the MCM functions into other platforms such as MCRV and LMV. The trend is towards multi function – to pack as much capabilities into a smaller pool of larger platforms, with modular “plug and play” in mind. This is not only the result of future tech, operational needs but also in view of future financing as well as most importantly, manning levels given that Singapore has been facing a persistently low total fertility rate, which continues to affect manpower levels of the whole armed forces, not least the navy. The idea is therefore to rely on less but more flexible and versatile assets, maximizing use of automation and unmanned technologies.

Ceea ce propune MINDEF (Ministerul Apărării din Singapore) este o regândire a conceptului de corvetă, bazat pe automatizare și proliferarea dronelor de toate tipurile. Se încearcă obținerea unui proiect de navă polivalentă, multifuncțională, capabilă să îndeplinească cele mai variate sarcini, inclusiv misiuni de dragare și vânătoare de mine. Va fi o navă gândită din start să funcționeze ca navă-mamă pentru drone, cu spații dedicate la bord și o arhitectură de comunicații pe măsură.

Se vorbește și despre diferite module de luptă ce vor fi conectate la sistemele navei pe modelul STANFLEX sau LCS. Și dacă Stanflex rămâne un exemplu de succes nu același lucru îl putem spune despre LCS și modulele sale.

Cu ocazia IMDEX 2019, cei de la ST Engineering au venit cu un model de navă care pare să se încadreze în criteriile enunțate de Ministerul Apărării al Republicii Singapore – Vanguard 130 Multi-Role Combatant. Proiectul are în vedere o navă de 130 m lungime, 18 m lățime, un deplasament de 5.000 tone și o viteză maximă de 28 Nd. Probabil că propulsia va fi exclusiv diesel. Armamentul acoperă întreg spectrul operațiunilor de luptă: VLS pentru rachete antiaeriene, lansatoare de rachete navă-navă, lansatoare de torpile, contramăsuri și artilerie compusă din tunuri de 76 mm, 30 mm și mitraliere de 12,7 mm. O idee mai clară ne putem face din poza de mai jos.

Nava seamănă întrucâtva cu PPA-urile italienilor. Catargul integrează un radar cu panouri fixe iar nava are două castele: primul integrează puntea de navigație, centrul de comandă și senzorii iar cel de-al doilea castel, dinspre pupa pare configurat pentru stocarea și manipularea numeroaselor drone pe care nava le va opera. Sursa: navalnews.com

M-am bucurat când am văzut propunerea, cu atât mai mult cu cât și eu am propus pentru Forțele Navale Române acest tip de navă într-un articol mai vechi pe care îl puteți reciti aici. Încă o imagine cu Vanguard 130 iar aici puteți citi mai multe despre produsele ST Engineering.

Vanguard 130 Sursa: https://www.edrmagazine.eu/

Va urma

Nicolae

Exit mobile version