Nigerienii par sa caute cu disperare furnizori de aeronave de atac, pentru a putea face fata lui Boko Haram. Daca anterior am scris despre Hinduri nigeriene si mai ales algeriene, acum vom trata subiectul unei achizitii care include si elicoptere Puma.
NAF 565 si NAF 567 dupa livrare
Fortele aeriene nigeriene au in inventar 16 elicoptere Puma (SA-330H, varianta cu 16 locuri) si Super-Puma AS332 (primite la schimb, in varianta cu 24 de locuri). In urma cu cativa ani au inceput revitalizarea si modernizarea flotei de elicoptere, Eurocopter Romania livrand in martie 2012 catre fortele aeriene nigeriene primele doua exemplare modernizate, urmate de alte doua in lucru. In 2012 au fost livrate doua exemplare Super-Puma, si anume cele cu indicativele NAF 565 si NAF 567 (stocate in 1997), fiind urmate de alte doua Super-Puma stocate in aceeasi perioada.
Si ca sa ajungem la miezul povestii, dupa ce au fost refuzati de departamentul de stat al SUA cu privire la achizitia de AH-1 Cobra israeliene revitalizate, Nigerian Air Force par sa fi dat curs la inceputul lui 2015 unei oferte care continea mai multe echipamente, oferta apartinand Elbit Systems, care probabil au reofertat dupa picarea afacerii Cobra. Lista de cumparaturi, evaluata la aproape 1 mld. $ (desi dupa alte surse intregul contracta r fi fost evaluat la 500. Mil $) ar contine :
- 6 elicoptere Puma/Super-Puma « gunship », aduse de Elbit la un standard echivalent SOCAT, despre care se spune ca ar costa 400 mil.$ (sau chiar 460 mil.$), ceea ce ar fi dus pretul/elicopter la 78 mil.$, mult peste cele 12-15 mil.$ cat ar fi costat niste AH-1 revitalizate. Se pare totusi ca pretul estimat/ elicopter ar fi fost mai degraba la 40 mil.$, ceea ce nu este departe de cel al unui Caracal nou (doar operatiunie de revitalizare si echipare a unui Puma Naval la IAR S.A. par sa fi costat intre 13-15 mil. euro, insumand toate fazele, fara pretul carcasei de pornire). Nu este foarte clar daca este vorba de carcase revitalizate sau unele noi. Opozantii acestui contract sustin ca sudafricanii de la ATE ar putea moderniza carcase existente in inventarul nigerian la preturi intre 5-7 mil.$/exemplar la poarta fabricii, putand fi vorba de MI-17 sau chiar Puma Oryx.
- 4 aparate monoloc de asalt Suhoi Su-25K (“Frogfoot”) aduse la standard KM Skorpion, si 2 aparate de antrenament Su-25UB modernizate, pentru suma de 330 mil.$. Skorpionii par a fi destinati sa inlocuiasca Alpha-Jet in misiunile de atac la sol, putand duce mai multa munitie si fiind mai bine protejati, profilul de zbor fiind asemanator.
- suplimentar,transportul platformelor, mentenanta la sol si piesele pentru elicopterele Puma ar mai costa 14 mil.$ ;
- alte 44 mil.$ pentru arme si munitii;
- mentenanta motoarelor pentru C-130 Hercules: 37 mil.$
- 40 mil.$ alte achizitii de armament pentru NAF.
Imagini de detaliu Super-Puma nigeriene (NAF 567)
Ceea ce s-a putut vedea deocamdata in imaginile furnizate de televiziunea nigeriana sunt elicoptere Super-Puma ce au acrosate in fata compartimentului trupei containere pentru rachete nedirijate. Montajul este specific familiei Cougar/Caracal si nu sistemelor Puma L-Socat, care au grinzile de armament in spatele compartimentului de trupe. Imaginea de mai sus pare sa apartina Super-Puma cu indicativul NAF567, unul dintre cele 2 elicoptere livrate de Eurocopter Romania in 2012.
Inregistrarea video disponibila aici, vizibil fiind NAF565 :
https ://www.youtube.com/watch?v=lKkq6MGTHaA
Probabil vom afla in viitorul apropiat date mai exacte despre contractul nigerian al Eurocopter Romania, cat si daca pachetul nigerian de cumparaturi militare este cel expus de presa sau doar o intoxicare.
Revenind la tarlaua noastra, n-ar fi fost un sfarsit de lume daca macar flota de SOCAT-uri ar fi primit o modernizare mai consistenta a motorizarii, optronicii SOCAT si poate si o protectie suplimentara, nu doar balistica, ci si la impact si incendiu. Pe urmatorul deceniu probabil va trebui sa ne multumim cu revizia déjà planificata, ceea ce va permite flotei de Puma a MApN ca macar sa zboare, chiar daca nu mai bine si mai sigur… Probabil dupa 2018, cand e posibil sa apara varianta militara a noului Super-Puma de Brasov, vom afla eventuale planuri ale MApN legate de inzestrarea cu elicoptere.
H-135 T2 al SMURD
Ar trebui sa existe totusi o preocupare mai stringenta vizand inlocuirea aparatelor IAR-316B Alouette III, care desi au fost produse in numar de aproximativ 250 de bucati la IAR Brasov, aproape au disparut cu totul din serviciul activ. Atat fortele aeriene si terestre, cat si cele navale (pentru operarea de pe corvete), ar avea nevoie de un lot mai cuprinzator de astfel de elicoptere mai mici si multirol, din categorie cu AH-6/MD300 sau EC/H-135 si EC-120B.
Pacat ca nu am reusit sa mentinem si sa evoluam linia lui KA-126 la IAR Brasov, care ar fi fost un elicopter utilitar extrem de reusit, si pentru care s-a studiat si o versiune militara, denumita V-60. Rusii au construit o evolutie bimotor, inclusiv in versiune militara, denumita Kamov 226T si care este echipata cu doua turbine Turbomeca Arrius 2G1 de 650CP fiecare, « surori » ale Turbomeca Arrius 2B2 de pe EC/H-135. Ironia sortii… nu stiu daca acea licenta mai este valida sau a expirat, dar ar fi fost interesanta o varianta cu motoare Turbomeca, care in fapt a si avut un prototip, denumit KAMOV-128, echipat cu motor Turbomeca Arriel 1D1 de 722CP.
KAMOV KA-226T
EC/H-135 se afla déjà in serviciul SMURD, care are nevoie de cate un elicopter in cele sapte (posibil 8 in viitor, datorita deservirii R. Moldova) centre de interventie HEMS, comanda de 6 elicoptere din 2011 fiind suplimentata cu inca doua in 2012, numarul celor in uz fiind redus la 7 in urma accidentului din decembrie 2014. De asemenea politia romana are in dotare doua astfel de elicoptere si este probabil ca in viitor numarul lor sa creasca in inventarul MAI, incluzand si paza de coasta si a frontierelor.
Deci ar exista suficient spatiu de miscare pentru extinderea activitatilor Airbus Helicopters in Romania, sau ale altui producator, vizand si nisa elicopterelor mai mici, multirol. Pana una-alta, se pregateste deschiderea unei linii de asamblare H-135 in China, care va fi acompaniata de o comanda in jurul a 100 de bucati.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.janes.com/article/48842/nigeria-looking-for-more-attack-aircraft
https://beegeagle.wordpress.com/2014/04/15/nigerian-air-force-super-puma-helicopter-naf-565/
https://www.naij.com/446387-naf-use-weaponised-helicopters-against-boko-haram.html