Daca armata romana isi tot amana de la un an la altul inceperea programelor de inzestrare cu echipamente noi in cadrul fortelor terestre, poate ca n-ar trebui ocolita varianta modernizarii unei parti a echipamentelor deja existente in inzestrare, unde chiar si cele mai recent achizitionate au aproape 20 de ani vechime. Da, nu este prima data cand se prezinta astfel de idei, insa lista de variante se extinde, chiar daca atitudinea MApN ramane la fel de indiferenta.
Mi-a atras in primul rand atentia modernizarea azera a BTR-70 (tocmai pentru ca avem si noi in inzestrare in jur de 160 de TAB-77), si anume BTR-70M echipat, ca parte principala a modernizarii, cu o turela teleoperata SIMSEK/Fulgerul (varianta a turelei compacte Predator II, a nu se confunda cu vehiculul 4×4 Şimşek). Turela cu profil plat SIMSEK, prezentata prima oara in 2011, a fost dezvoltata in cooperare cu firma EWT (Emerging World Technologies) din Africa de Sud si poate fi echipata fie cu un tun 2A14 de calibrul 23 x 152 mm, alaturi de o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm, fie cu o mitraliera grea KPVT cal. 14,5 x 114 mm, cu frana de gura modificata alaturi tot de o arma coaxiala cal. 7,62mm. Trebuie mentionat ca exista in stocul MApN un numar mare de sisteme ZU-2/ZPU-4/MR-4 cal. 14,7mm, care poate ar merita refolosite si ele, cu modernizarile si automatizarile de rigoare si ca si parte ale unor noi platforme, chiar daca acest calibru este mostenire sovietica.
Postul turelei in versiunea sudafricana
Arma principala a turelei poate lucra in elevatie de -4/+ 60 de grade (-20 + 90 de grade dupa alte surse, insa destul de improbabil).
Si amplasarea monitoarelor si comenzilor
De retinut la aceasta turela nu este doar masa redusa, ci si capacitatea de a fi echipata cu arma 2A42 de calibru 30mm, oarecum similara cu tunul A436 romanesc. In plus este foarte usor de operat, fiind miscata doar electric si coordonata electronic, si in acelasi timp este complet stabilizata si echipata cu camere video zi/noapte si sistem neracit de termoviziune. Complexitatea fiind redusa, mentenanta este usor de realizat, iar formarea operatorilor este si ea usoara, datorita sistemului de control simplu.
Pe langa turela, la BTR-70M s-a realizat o remotorizare cu KAMAZ 740.11.240, care ii asigura 260CP si o viteza maxima de 80km/h pe sosea cu o autonomie de 550km. Sistemul de ventilatie si de incalzire a habitaclului a fost si el modificat si imbunatatit.
Si daca tot vorbim de EWT, mock-up-ul turelei Predator I a aceleasi companii a fost prezentat si pe SAUR2 la primele aparitii, turela fiind conceputa si ca si modernizare pentru clasa de vehicule BMP si incorporand si un lansator de rachete.
De asemenea, la Eurosatory 2014 a fost prezentata si turela CMI pentru cal.30mm – Cockerill CPWS 20-25-30 – instalabila pe vehicule din clasa BTR (integrata pe BTR-3E), VAB sau mai mici, inclusiv RTD Crab de 6 tone. Masa de sub o tona si rezerva de proiectile de pana la 150 de lovituri o fac o varianta interesanta si de retrofit pentru TAB-urile mai usoare, din familia BTR, atat 8×8 cat si 6×6 sau 4×4.
Astfel de turele ar putea incorpora fara modifcari majore si un lansator pentru rachete multirol de tip STAR-80L sau antitanc cu raza medie.
Cockerill CPWS 20-25-30 pe BTR-3E
Sa ne reamintim ca in anii ’80 a fost realizata o versiune a TAB-77 echipata cu derivat al tunului A436 cal. 30mm si rachete antitanc Maliutka, in noiembrie 1982 fiind incheiate testele cu primul prototip. La parada din 23 August 1984 au defilat 10 transportoare astfel modificate, denumite TAB-77 Model 1983, insa proiectul a fost abandonat din cauza lipsei unui numar multumitor de guri de foc automate cal.30mm dar si unor deficiente ale designului. Ceea ce nu mai este cazul astazi, un numar de 300 de sisteme A436 existand in inventarul MApN, alaturi de cele 72 sisteme Oerlikon GDF-203. In plus, mare parte a sistemelor A436 au fost fabricate dupa mijlocul anilor ’80, ceea ce presupune o uzura relativ redusa pentru majoritatea lor, tragerile reducandu-se simtitor dupa revolutie, datorita constrangerilor financiare. Iar TAB-77 exista in numar de 160 de exemplare in inventarul romanesc, in stadii de uzura destul de avansata, alaturi de cele 69 TAB-uri B-33 Zimbru. La nevoie, sistemele pot fi integrate pe SAUR2, in cazul in care spre exemplu TAB-77 nu mai este considerat viabil a fi modernizat, ulterior fie SAUR2 fie TBT 8×8 putand beneficia la intrarea in productie de sisteme de arme mature, compatibile, integrabile si cu noile platforme.
TAB-77 Model 1983 (sursa Cartula)
si o turela similara, actualizata, Cobra slovaca
Este de asemenea adevarat ca si B-33 Zimbru 2000, echipat cu turela OWS-R 25 a MLI-84M, a ramas doar la stadiul de prototip, desi MApN are o rezerva de 67 de turele de acest tip de care incearca fara succes sa scape la licitatii (se pare ca marina ar fi interesata totusi de OWSR). Turela respectiva trebuia sa echipeze lotul ramas nemodernizat de MLI-84.
Si tot ca modernizare pentru Zimbru, a fost oferit motorul Deutz BF 6M 1013 de 300CP alaturi de transmisie Allison, in prezent UA Moreni oferind mai multe variante de remotorizare pentru B-33 si TAB-77/TAB-C 79.
Cu aceste modernizari, daca tot este necesara revenirea la uzina a majoritatii TAB-urilor, s-ar obtine cresterea puterii de foc si acuratetea armelor existente pe TAB-uri, sensibilitate marita a aparaturii de descoperire si ochire, un plus de putere de cateva zeci de CP sau mai mult, permitand si reamenajarea spatiului interior, a confortului si a protectiei, fara afectarea semnificativa a mobilitatii si flotabilitatii acestor vehicule. Iar costurile nu ar fi extraordinare, permitand si continuarea programului TBT in paralel, ca si reluarea activitatii unora dintre uzine.
Saur 2 si TBT ar putea integra aceleasi sisteme si o parte din motorizari, in functie de cerinte.
La o adica, o platforma autopropulsata pentru sistemul de 30mm, modernizabil la Viforul si teleoperabil/interconectabil cu alte sisteme AA, nu este atat de greu de obtinut dintr-un sasiu de camion, o versiune mai veche si blindata ramanand reprezentativa, fiind mostenitoarea sistemelor AA pe sasiu semisenilat din ultimul razboi mondial: Praga M53/59. Aceasta era dotata cu sistem dual cal.30mm (vz.53/59) ghidat optic, alimentat automat cu cate 50 de proiectile si rezerva totala de 900 si operabil din cabina blindata. Se observa silueta joasa a cabinei soferului care lasa camp de tragere pentru turela inclusiv frontal, acoperirea fiind astfel de 360°, sistemul avand uz dual, AA dar si contra tintelor la sol, deci un fel de stramos mai usor al BMPT Terminator. Sistemul a fost retras acum 1 deceniu de catre cehi si posibil a fi inlocuit cu BRAMS, tot o solutie pe camion.
O versiune moderna, Hafeet pe sasiu NIMR
Solutia unui astfel de camion blindat de 10-14 tone, protejat balistic/exploziv in clasa STANAG nivel 3-4, se poate aplica si unui sistem AA derivat din S-60, cu una sau doua guri de foc, automatizat, chinezii avand in uz o solutie modernizata a platformei tractate cal. 57mm si integrat sistemului TD 2000B .
TD-2000B (Armyrecognition)
Daca MApN tot mai trage de vechile tunuri (cu sau fara CRT), chinezii au integrat tunul cu un radar de supraveghere de joasa altitudine cu raza de actiune de 45km si 4,5km altitudine, un sistem optronic OT-3 compus din camera TV cu bataie 6km, FLIR cu bataie 5km si telemetru laser cu bataie 5,5km. Tunul S-60 este ghidat automat, in urma calcularii in timp real a traiectoriei tintei, sau cu ajutorul unui joystick in interiorul punctului de comanda, care poate transmite date elementelor bateriei in format digital la 5km, prin transmisie radio la 15km sau prin fir la 500m. Bateria mai integreaza si rachete sol-aer cu raza scurta de actiune, posibil TY-90, sau optional/aditional sisteme cal.30mm similare celor Viforul, sau CIWS cu 7 tevi – in solutia LD 2000.
Pentru noi, integrarea cu sistem radar/electro-optic Skyshield (upgrade Skyguard) al tunurilor AA cal. 30/35mm, masinilor Gepard si posibil al tunurilor de 57mm, alaturi de rachete sol-aer cu raza scurta ar fi un pas logic, practic o modernizare a ceea ce avem déjà, la costuri care reprezinta o fractiune dintr-un echipament nou si performante apropiate.
Una peste alta, cal. 30mm ramane de actualitate, cei de la S.C Uzina Mecanica Plopeni S.A. dezvaluind in 2013 ca aveau in curs de asimilare lovituri cal. 30mm (« în variantele exploziv-incendiar şi perforant-trasor », « destinate tunului bord avion GS 30 L, loviturile cal. 30 mm destinate tunului 2 A 42 ») si elemente ale celei cal. 35mm Oerlikon.
Proiectile cal. 30mm realizate la Plopeni
Cum proiecte romanesti exista si pentru proiectilul AA naval cal. 76mm cu submunitii cinetice si focos programabil, ar putea fi in curand posibila si adaptarea pentru munitia AA cal. 57mm, crescand eficienta loviturii, similar cu ceea ce inseamna AHEAD pentru Oerlikon cal. 35mm.
Pentru obtinerea unui proiectil Ahead cal.57mm, din imaginea comparativa de aici a proiectilului 57x348mm cu cel Bofors 40×365, pare sa existe suficient spatiu in proiectilul cal. 57 mm (este adevarat ca lungimea e mai mica, proportional, fata de calibrele mai mici vestice):
Mai multe date despre dimensiunea si masa proiectilului cal. 57mm pot fi vazute aici:
Munitie HE-T cal. 57mm cu detonare la impact
Daca pentru calibrul 35mm exista munitie Ahead, urmatoarea provocare rezolvata este cal. 30mm, cei de la Rheinmetall prezentand munitia ABM (airburst) 30 × 173 mm pentru tunul Mk30-2 care inzestreaza MLI-ul Puma. Catalogul Oerlikon din 2005 arata intrarea in uz a ABM cal. 30mm, pe masura ce munitiile HE (inalt exploziv) cu focos de baza sau programabil si HEI (inalt exploziv incendiar) cu focos de proximitate sunt scoase din dotare, similar cu APFSDS si FAPDS versus AP si APDS. Pentru folosirea in sprijinul la sol, APFSDS-T (30mm x173 long rod) este capabila sa penetreze lateral turela unor tancuri mai vechi, din categoria M-60/ T-55, de la 1,5km distanta.
Exista sanse reale ca un proiectil cal.57mm sa poate evolua in aceeasi directie cu calibrele inferioare de mai sus, lungimea proiectilului fiind comparabila cu a surorilor mai mici in calibru insa cu un diametru sensibil mai mare, dupa cum se vede si in imaginea comparativa de mai jos:
Video „Shimshek ” (Llightning) pe BTR-70 – made in Azerbaijan
https://www.youtube.com/watch?v=OEtutHdPUeA
CMI 30mm turret pentru BTR:
https://www.youtube.com/watch?v=BfLdGy8lD7Q
Video turela telecomandata cal. 14,7mm:
https://www.youtube.com/watch?v=M8wGv0_UiPw
Intre timp rusii introduc pe BMP-3 noua turela teleoperata cu profil redus AU-220M din aliaj de aluminiu, pentru tunul cal. 57mm, derivat al batranului S-60, tun pe care noi inca il folosim in versiunea originala, actionata manual, la exercitiile de trageri AA, cum este cazul recent incheiatului Histria 2015. Proiectilul lansat de acest tun automat poate penetra 130mm de otel la o distanta de 1km, tragerea fiind coordonata computerizat, putand fi angajate atat vehicule blindate si infanterie cat si drone, elicoptere si aeronave la joasa inaltime..
BMP3 cu noua turela AU 220M la RAE Russia Arms Expo 2015 in Nizhny Tagil
Toate aceste resurse si posibilitati “baltesc” intr-un moment in care fortele terestre romane au o nevoie disperata de crestere a capacitatilor cu mijloace moderne de lupta si de aparare antiaeriana, iar uzine militare cum sunt cea de la Moreni someaza, sau si mai rau, au ramas cu un numar insignificant de angajati, desi sunt foarte bine conservate, cum e cazul Arsenal Resita (fostul producator principal de tunuri al Romaniei), cu doar 44 de angajati.
Marius Zgureanu
Surse:
http://rpdefense.over-blog.com/tag/pologne/2
http://www.army-guide.com/eng/product5012.html
http://reper24.ro/sindicatele-fac-lobby-pentru-reluarea-productiei-de-armament-la-resita/
http://www.revista.forter.ro/_wsn/2013_4/07-arm/06.htm#1
http://defense-studies.blogspot.fr/2009/05/indonesia-buys-new-shorads_30.html
http://www.dtic.mil/ndia/2005garm/tuesday/buckley.pdf
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap
http://www.rumaniamilitary.ro/turele-si-arme-calibru-mediu-pentru-masini-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/noua-ce-ne-lipseste
http://www.rumaniamilitary.ro/sisteme-aa-romanesti-evolutii-i
http://www.tehnomil.net/2012/12/31/evolutii-episodul-1/
http://www.rumaniamilitary.ro/oportunitati-si-atmos-ul-polonez
http://www.rumaniamilitary.ro/alegerea-corecta-sistemul-antiaerian-marksman-versus-ghepard
Multumiri lui Nicusor pentru semnalarea proiectului: „proiectilul AA naval cal. 76mm cu submunitii cinetice si focos programabil, „