Romania Military

Moreni si vehiculul 4×4 “multirol”

1

Legendarul ARO

Intr-un moment in care parcul ARO din inzestrarea MApN tinde sa-si dea ultima suflare, Dacia propune un Duster militarizat, Renault Trucks Defence ca si partener al MFA Mizil, incearca piata cu al sau Sherpa Light Scout, Textron a incercat un parteneriat cu Aerostar Bacau, iar armata romana a introdus in dotare serii foarte limitate de Humvee si URO Vamtac (ca sa nu vorbim de Panhard), poate ca Uzina Automecanica Moreni, beneficiind de experienta anterioara a TAB-C 79, a AM-7M si ABI, dar si de anumite colaborari si parteneriate, sa gandeasca un concept de vehicul 4×4 multirol, suficient de incapator dar si protejat pentru a satisface nevoile MApN. Pe pagina web a Moreniului exista acum cativa ani un studiu-concept al unui vehicul 4×4 amfibiu denumit SAUR4(proiectat dar fara finantare), destinat a inlocui TAB-C79.

TAB-C 79

Iar ARO a avut o ultima tentativa de a propune un urmas al vehicului 4×4 din inventarul armatei romane sub forma ARO Dragon, un vehicul care a intrat in loturi foarte reduse in inzestrare. Insa au trecut ani buni de la aceasta tentativa, care s-au soldat doar cu intrarea in inventar a unui numar foarte redus de vehicule de provenienta occidentala.

 

ARO Dragon

Sa nu uitam ca MApN are prevazut in categoria de programe de inzestrare prioritare dotarea cu vehicule blindate usoare 4×4, cu un necesar de cateva sute daca nu mii de vehicule care ar trebui sa inlocuiasca vechiul parc.

Renault Sherpa

Iar dezvoltarea poate merge de la o licenta straina modificata pe cerintele MApN la transformarea unei game civile de vehicule (exemplu uzinele Streit Group din Emirate, dat si de noi aici) si pana la crearea unui nou concept de vehicul. Firme romanesti, cum este cazul Ghe-Motors, au deja la activ concepte produse in serii limitate, pentru diferite aplicatii.

 

Vechiul ABI AM-100ALG

Avand in vedere ca armata romana a achizitonat deja vehicule URO Vamtac si ca exploateaza si peste 100 de Humvee in diverse versiuni, mi s-ar parea o idee buna ca aceasta platforma comuna sa se afle si la baza noului vehicul, simplificand mentenanta si logistica intregului parc. Acest gen de vehicul 4×4 greu multirol ar putea fi completat de un numar semnificativ al unui derivat al Duster Military, poate si intr-o versiune 6×6, Romarm si Moreni in speta putand contribui la customizarea sa in versiune militara in timp ce Dacia-Renault ar livra platforma de baza si o parte din kit-uri. Panhard VBR, Fenek sau Otokar Cobra 2 sunt si ele platforme performante si exemple de design modern, insa trebuie tinut cont si de pretul unui astfel de vehicul, armata romana trebuind sa-si completeze un parc de cateva mii de vehicule.

 

Panhard VBR

Cat despre versiunea amfibie, nu sunt sigur ca un derivat al unui 4×4 de talia Humvee ar putea intra pe aceasta nisa, fiind probabil de preferat un derivat al Saur 2  si poate mai tarziu al TBT, daca pe termen scurt se opteaza pentru prelungirea vietii celor aproape 400 de vehicule TAB-C 79 si modernizarea lor. Ca asa ceva este inca posibil, o demonstreaza si Kazahstan-ul care a prezentat o varianta modernizata a BRDM, numita BRDM-KZ, configurat pentru misiuni de recunoastere (vezi foto), Romania avand si ea peste 100 de vehicule BRDM, specializate antitanc, care ar trebui inlocuite sau macar modernizate.

BRDM-KZ

Astfel de platforme 4×4 multirol, amfibii sau nu, reprezinta baza mobilitatii oricarei armate, ele putand indeplini o gama larga de misiuni, de la cercetare,  sprijin antitanc sau anti-aerian si artileristic, la misiuni de transport si logistica. Iar alternative exista cu duiumul, cu conditia ca MApN sa primeasca alocari suficiente si mai ales sa iasa din mentalitatea de cumparator de parc pestrit si la bucata, de preferinta la mana a 2-a (atunci cand nu primeste donatii de echipamente uzate) si sa treaca in aceea de planificator de achizitii strategice de echipamente noi, pe termen mediu si lung. Dar oare va reusi in urmatorii ani ?

 

Cobra II turcesc cu rachete Igla

Marius Zgureanu

 

 

 

Exit mobile version