In cursul unor teste la sol din luna decembrie o componenta a motorului Pratt & Whitney’s F135 a suferit avarii, lucru care facut compania productoare sa anunte ca respectiva componenta are nevoie de o reproiectare.
Generalul Christopher Bogdan a declarat saptamana trecuta: “You may or may not know that we managed to do some pretty good damage to an engine down in Florida”, avariile survenind in timpul unor teste “accelerated mission testing”.
Componenta cu pricina este prima treapta a Integrally Bladed Rotor (IBR) – cunoscuta si ca „blisk” – care a “explodat” in timpul testelor la sol dupa ce a fost folosita echivalent cu 2200 de ore zbor, ceea ce ar corespunde cu 9 ani de serviciu. Motorul aflat in teste era pentru varianta F-35 STOVL, dar reproiectarea sistemului IBR va afecta si toate cele trei modele ale F-35.
Producatorul motoarelor a spus ca avaria suferita este minora si ca intregul sistem se afla oricum intr-un stadiu avansat de reproiectare datorita incercarilor de reducere a costurilor si ca in viitoarea configuratie motorul va fi mai greu cu aproximativ 3 kilograme.
Sursa: AviationWeek
GeorgeGMT