Decizia de echipare a IAR-ului 80 cu motorul IAR – 14K IVc32 1000A1, a fost și va rămane un subiect controversat. Performanțele acestui motor, au determinat major caracteristicile de zbor și de luptă ale avionului.
In perioada anilor ’30 și a celui de Al Doilea Război Mondial, performanțele tehnice ale motoarelor de aviație cu piston, s-au îmbunătațit spectaculos, Principalii factori care au condus la obținerea acestor rezultate au fost: creșterea cifrei octanice a benzinei prin aditivare cu tetraetil de plumb, folosirea compresoarelor antrenate mecanic cu una sau mai multe trepte și/sau mai multe viteze și a turbocompresoarelor, îmbunătățirea calității uleiului de ungere, creșterea rezistenței materialelor folosite pentru fabricare…..
În graficele de mai jos sunt prezentate evoluțiile performanțelor în timp a doua motoare celebre: Rolls Royce Merlin și BMW 801. Se observă cum perioada necesară dezvoltării acestor motoare a fost de 10 ani de la primul test.
Puterea motorului Merlin, a crescut de la 650 CP în 1934, pâna la 2350 CP în 1944
Rolls Royce Merlin
Familia de motoare DB 601, a pornit de la 800 CP în 1934 și a atins 2800 CP în 1945.
Daimler Benz 601
În graficul de mai jos este prezentată curba de putere a unui motor din seria Gnôme – Rhône K 14, ce realizează o putere maximă la altitudinea de 4500 m, după care, datorita faptului că este dotat cu un compresor cu o singură treaptă, scade cu circa 10% pentru fiecare 1000 m. Astfel, la o altitudine de 8000m, puterea efectivă a motorului este de 450 CP. În comparație, un Mustang P 51 echipat cu Merlin dispunea la 8000 m de o putere de 1500 CP, iar un BF 109G avea 1300 CP. Din acest motiv, IAR 80 era complet depășit la altitudini mari de aceste avioane.
Curbă putere motor K 14 în funcție de altitudine
Performanțele avionului P 51 Mustang echipat inițial cu motoare Allison, s-au îmbunatațit substanțial după montarea motoarelor Merlin. Fără acestea, P 51 Mustang ar fi fost un avion cu performanțe modeste. Variantele dotate cu Allison, motor dotat cu un compresor cu o singură treaptă (la fel ca IAR K 14), nu aveau performanțele necesare unui vânator la altitudini peste 4500m. Americanii nu au reușit să dezvolte variante de Allison cu compresoare performante, decât pentru P 38 (dotat cu turbocompresor – având spațiu mai mare) și au achiziționat și produs sub licența Merlin.
Articolul integral pe iar80.org