Romania Military

NATO recladeste forta aeriana a Ucrainei

Primul chemat, primul sosit

Si desi au trecut peste doi ani de la declansarea razboiului, tarile membre NATO abia de curand au inceput sa ofere avioane de lupta catre Kiev. Deocamdata exista doua tipuri de avioane care vor ajunge in mod sigur in Ucraina:

Intre timp, ucrainenii incearca sa faca partie pentru viitoarele F 16 MLU, lovind cu incapatanare sistemul anti-aerian rusesc: sisteme anti-aeriene, radare, centre de comanda. Ba de curand a fost inregistrata o noutate absoluta: un MiG 29 ucrainean a lovit tinte la sol pe teritoriul rusesc si a apucat sa spuna povestea.

Deocamdata NATO se chinuie sa introduca F 16MLU in dotarea ucrainenilor, un lucru foarte dificil si abia apoi, dupa ce aceasta experienta va reusi, se vor trage concluzii si se va merge mai departe, dar important este ca aliatii au vointa de a sustine Kievul si la nivelul fortelor aeriene.

Daca la capitolul sisteme anti-aeriene cu raza lunga tarile membre NATO din Europa nu stau deloc stralucit, pe zona avioanelor de lupta n-ar fi absolut nici o problema ca Ucraina sa primeasca 100-150 de aparate. Desi modele mai vechi ele ar face fata, n-am nici o indoiala, in fata aviatiei ruse, ramane doar imensa provocare a sustinerii acestor aparate pe campul de lupta, a pregatirii personalului si mai ales al faptului ca ucrainenii vor fi nevoiti sa opereze in acelasi timp 2-3 poate 4 modele diferite de avioane, adica defintia cosmarului logistic pentru orice militar care stie despre ce vorbeste.

PS Foarte interesanta declaratia unui fost pilot de vanatoare francez, facuta cu ocazia anuntului privind livrarea de Mirage 2000 catre Ucraina. Acesta a spus ca un tanar are nevoie de cinci ani de pregatire pentru a deveni pilot de linia intai, capabil sa lupte in orice conditii si sa foloseasca la maxium aparatul pe care-l piloteaza. Explica pilotul francez ca se pot face si compromisuri, se poate scurta durata pregatiri dar aceste lucruri vor costa iar pilotul respectiv va avea doar o pregatire de baza pentru anumite tipuri de misiuni. Este adevarat ca daca la pregatire vine un pilot ucrainean care este deja pilot de supersonic lucrurile se mai lumineaza un pic, dar trecerea de pe un avion pe altul este grea si necesita un timp indelungat, iar daca mai punem la socoteala si filosofia de proiectare si utilizare/intretinere – extrem de diferita – intre avioanele sovietice si cele occidentale, sarcina viitorilor piloti ucraineni si a instructorilor lor europeni este una colosala.

PPS Si evident, odata cu debutul F 16MLU pe frontul ucrainean o sa vedem si noi romanii cat de inspirati am fost cand am cumparat acest tip de aparat, desi F 16 romanesti ar fi sa treaca printr-o modernizare anuntata deja la standardul M6.6/M7.2, urmand sa fie superioare celor livrate Kievului.

GeorgeGMT

Exit mobile version