Primul chemat, primul sosit
Si desi au trecut peste doi ani de la declansarea razboiului, tarile membre NATO abia de curand au inceput sa ofere avioane de lupta catre Kiev. Deocamdata exista doua tipuri de avioane care vor ajunge in mod sigur in Ucraina:
- F16MLU, programul se afla in desfasurare si este probabil o chestiune de luni pana cand primele F 16 vor efectua misiuni de lupta sub drapel ucrainean. Aparatele au fost donate de Olanda, Danemarca, Norvegia in timp ce belgienii au anuntat ca vor livra si ei un anumit numar de avioane. Ok, nu sunt chiar cea mai moderna varianta si ramane de vazut cum vor fi folosite si care va fi impactul asupra liniei frontului. Dar de venit vor veni, este un lucru cert;
- Mirage 2000-5, este si el o afacere care pare batuta in cuie in urma declaratiei oficiale facuta de presedintele francez. Mirage 2000-5 s-ar putea chiar sa fie superior F 16MLU si oricum este un aparat aflat inca in serviciul operational de lupta in Franta, Grecia, India. Nu stim cate vor fi livrate si nu cunoastem inca calendarul convenit, daca asa ceva exista in momentul de fata. Dar Mirageul va ajunge sa-si puna radarul pe Suhoi, cel mai probabil din 2025, in functie si de situatia politica din Franta;
- Gripen. Aici lucrurile sunt un pic mai complicate, in sensul ca Suedia si-a afirmat disponibilitatea de a livra un anumit numar (necunoscut deocamdata) de aparate catre Ucraina, dar in acest moment, prioritara este operationalizarea F 16MLU iar Gripen mai asteapta. Nu se stie inca daca suedezii se gandesc la Gripen C/D sau poate or mai avea prin rezerve si varianta A/B. Oricum ar fi, Gripen este un avion proiectat impotriva unui singur inamic: URSS si de aici incolo s-ar putea dovedi cel mai potrivit avion pentru situatia in care se afla Ucraina;
- Si evident ca nu puteam sa nu amintim si de Eurofighter. Presedintele Ucrainei si-a exprimat, mai voalat, dorinta ca si aparatul european sa faca candva parte din dotarea fortelor sale aeriene. Nediscutat la modul oficial decat pe malurile Tamisei, Eurofighterul ar putea sa ajunga in Ucraina cu atat mai mult cu cat toate cele patru tari membre ale consortiului Eurofighter: Germania, Spania, Italia si Regatul Unit au destule aparate Tranche 1 cu care nu prea au ce face. Adevarat ca Tranche 1 este strict specializat pe lupta aer-aer dar la fel ca si Gripenul este un aparat proiectat sa lupte cu avioanele Suhoi sovietice, adica o “pisica” specializata pe un anumit tip de sobolan, sobolanul sovietic sau pe rit nou, sobolanul rus, ceea ce ar trebui sa aduca suficienta ingrijorare la Kremllin, pentru ca europenii singuri ar putea livra Ucrainei peste 100 de avioane: Mirage 2000-5, Gripen si Eurofighter, fara mari batai de cap.
Intre timp, ucrainenii incearca sa faca partie pentru viitoarele F 16 MLU, lovind cu incapatanare sistemul anti-aerian rusesc: sisteme anti-aeriene, radare, centre de comanda. Ba de curand a fost inregistrata o noutate absoluta: un MiG 29 ucrainean a lovit tinte la sol pe teritoriul rusesc si a apucat sa spuna povestea.
Deocamdata NATO se chinuie sa introduca F 16MLU in dotarea ucrainenilor, un lucru foarte dificil si abia apoi, dupa ce aceasta experienta va reusi, se vor trage concluzii si se va merge mai departe, dar important este ca aliatii au vointa de a sustine Kievul si la nivelul fortelor aeriene.
Daca la capitolul sisteme anti-aeriene cu raza lunga tarile membre NATO din Europa nu stau deloc stralucit, pe zona avioanelor de lupta n-ar fi absolut nici o problema ca Ucraina sa primeasca 100-150 de aparate. Desi modele mai vechi ele ar face fata, n-am nici o indoiala, in fata aviatiei ruse, ramane doar imensa provocare a sustinerii acestor aparate pe campul de lupta, a pregatirii personalului si mai ales al faptului ca ucrainenii vor fi nevoiti sa opereze in acelasi timp 2-3 poate 4 modele diferite de avioane, adica defintia cosmarului logistic pentru orice militar care stie despre ce vorbeste.
PS Foarte interesanta declaratia unui fost pilot de vanatoare francez, facuta cu ocazia anuntului privind livrarea de Mirage 2000 catre Ucraina. Acesta a spus ca un tanar are nevoie de cinci ani de pregatire pentru a deveni pilot de linia intai, capabil sa lupte in orice conditii si sa foloseasca la maxium aparatul pe care-l piloteaza. Explica pilotul francez ca se pot face si compromisuri, se poate scurta durata pregatiri dar aceste lucruri vor costa iar pilotul respectiv va avea doar o pregatire de baza pentru anumite tipuri de misiuni. Este adevarat ca daca la pregatire vine un pilot ucrainean care este deja pilot de supersonic lucrurile se mai lumineaza un pic, dar trecerea de pe un avion pe altul este grea si necesita un timp indelungat, iar daca mai punem la socoteala si filosofia de proiectare si utilizare/intretinere – extrem de diferita – intre avioanele sovietice si cele occidentale, sarcina viitorilor piloti ucraineni si a instructorilor lor europeni este una colosala.
PPS Si evident, odata cu debutul F 16MLU pe frontul ucrainean o sa vedem si noi romanii cat de inspirati am fost cand am cumparat acest tip de aparat, desi F 16 romanesti ar fi sa treaca printr-o modernizare anuntata deja la standardul M6.6/M7.2, urmand sa fie superioare celor livrate Kievului.
GeorgeGMT