Bine, francezii au zis deja ca ne vor propune Gowind 2500 dar daca limita maxima de deplasament, luata in discutie in programul de achizitie a corvetelor, este de 3500 to iar Formidable este pe mare de niste ani, o platforma verificata, cine ne impiedica sa ne dam cu parerea ?
Gowind 2500
Doua analize interesante ale proiectului Formidable,
aici: http://www.navalanalyses.com/2014/09/formidable-class-frigates-of-republic.html
si aici: http://peacethoughstrength.blogspot.ro/2008/09/formidable-class-frigate.html
Pe langa corvetele Gowind 2500 pe care le construieste pentru Egipt, DNCS (Naval Group) a mai incheiat si cu Malaezia un contract pentru 6 fregate usoare, cu profil LCS, dezvoltate din Gowind, care vor fi construite in tara asiatica.
Sa incercam o comparatie intre cele 3 proiecte:
Parametru | Gowind 2500
(Egipt) |
Maharaja Lela
(Malaezia) |
Formidable
(Singapore) |
Anul contractului | 2014 | 2011 | 2000 |
Cost mil.$ /buc echipata complet | 461-492 | 466 | 167
fara armament !! |
Deplasament – to | 2600 | 3100 | 3200 |
Lungime – m | 102 | 111 | 114.8 |
Latime – m | 16 | 16 | 16.3 |
Pescaj – m | 5.4 | 3.85 | 6 |
Propulsie | CODAD | CODAD | CODAD |
Viteza maxima – nd | 25 | 28 | 27 |
Raza actiune – nm | 4000 | 5000 | 4200 |
Autonomie – zile | 14-21 | 21 | ? |
Survivability | ? | Sea State 9 | ? |
Realimentare pe mare | DA | ? | DA |
Echipaj | 50+15 air crew + 15 SOF | 138 | 71+19 air crew |
CMS | SETIS | DCNS SETIS | DSTA |
Search radar | SMART-S Mk2 | Thales SMART-S Mk2 | Terma Scanter 2001 search & navigation |
FCR | Integrat | TMX/EO Mk2 | Thales Herakles, search and FCR,
STIR 1.2 EO Mk2 |
Optoelectronice | Vigiscan?
Sea Cobra? |
TMEO Mk2 | Najir 2000/
Elbit MSIS |
Decoys | Sylena Mk2 | Super Barricade | 3xSagem NGDS II
WASS C310 |
Electronic warfare | Vigile 200 Tactical R-ESM, Altese Naval C-ESM | Thales Vigile ESM | Rafael C-PEARL-M / SEWS-DV
LRAD 500 X-RE |
Sonare | Kingklip hull sonar
Captas 2 variable depth sonar |
CAPTAS-2
hull sonar, towed array sonar |
EDO ALOFTS M980 VDS + towed array |
Artilerie principala | 1xOTOMelara76mm | 1x57mm Bofors | 1xOTOMelara76mm |
Armament secundar | 2x Narwhal 20mm | 2x MSI DS 30mm | 2xTyphoon Mk25 |
Rachete antiaeriene | 16x VL MICA | 16 xVL MICA (Sylver VL) | 32 Aster 15 sau 16Aster15+16Aster30
(2×8 A43, 2×8 A50) |
Rachete antinava | 8 x Exocet Block3 | 8 x NSM | 8xBoeing Harpoon
spatiu pentru 24 |
Torpile | 2x3x324mm
(MU90 /A244S ?) |
2x3x J+S – fixe | 2x3xA244S Mod3 |
Hangar | 10 to | 12 to | 12 to |
Helipad – to max. | 10 | 12 | 12 (S-70B) |
Spatii ptr RHIB / UAV /USV / UUV | UAV, 2x9mRHIB/
USV / UUV |
RHIB, VTOL UAV | UAV, 2RHIB,
aditional RHIB/USV/UUV |
La armamente nu am mentionat mitralierele cal. 12.7 si 7.62mm.
Am pastrat preturile in $ pentru ca asa sunt mentionate de obicei preturile armamentelor.
Bugetul de 1.6 miliarde Euro pentru cele 4 corvete inseamna cca 1.97 miliarde $ (cu tot cu TVA).
Pentru cele 6 nave ale clasei Maharaja Lela, suma estimata initial, de 1.9 miliarde $, a crescut la 2.8 miliarde $, incluzand transfer de tehnologie si proprietate intelectuala.
Fregata clasa Maharaja Lela
Pentru cele 4 nave destinate Egiptului, Naval Group a negociat un contract de 1 miliard Euro la care s-au adaugat un contract de 400 milioane Euro cu MBDA pentru sistemele de rachete antiaeriene si antinava si un alt contract de 100-200 milioane Euro cu Naval Group pentru sistemele de torpile.
Clasa Formidable a facut obiectul proiectului Delta, prin care s-a incercat realizarea unei variante mai mici, stealth, a clasei La Fayette. Prima nava a fost construita la Lorient si lansata in 2004, celelalte in Singapore, cu transfer de tehnologie. Intrarea celor 6 nave in serviciu s-a incheiat in 2009.
In cazul Formidable, la 1 miliard $, costul celor 6 nave, s-a adaugat costul sistemelor de armament, mult mai bogat decat in cazul celorlalte doua clase.
Tot la Formidable, numarul mare de sisteme de senzori si contramasuri mentionate in tabel se datoreaza inlocuirilor succesive cu sisteme mai moderne, dupa intrarea lor in serviciu.
Preturile negociate de francezi cu Egipt si Malaezia ne arata ca pe acolo vor fi si corvetele noastre ca pret, inghitind complet bugetul alocat, fara a mai ramane bani si pentru modernizarea fregatelor tip 22. Nu pot spune ca nu ma asteptam.
Pentru modernizarea 22-urilor va trebui sa mai scoatem de la tescherea 450-500 milioane $.
O buna ocazie pentru a intreba, a nu stiu cata oara, DE CE ACHIZITIILE DE ARMAMENT NU SUNT SCUTITE DE TVA ?
Acum, revenind la proiectul pe care ni-l vor propune francezii, daca as fi in locul oficialilor de la aparare, as incerca sa obtin un proiect bazat pe „caroseria” clasei Formidable, chiar daca initial va fi echipat si inarmat la nivelul Gowind 2500.
Nava, mai incapatoare, ar ramane cu spatii diponibile pentru a instala, mai tarziu, sisteme suplimentare, asa cum au navele singaporeze. CMS-ul permite adaugarea, pe parcurs, a unor sisteme suplimentare.
Cum navele sunt prevazute sa fie in serviciu 30-35 de ani, peste ceva vreme, cand vom avea bani, vom putea instala in locurile prevazute din constructie alte 2×8 Sylver A50, sau poate A70, pentru Aster 15/30 sau MDCN.
Clasa Formidable
Nu se pune problema unei corvete antiaeriene dar, in conditiile din Marea Neagra, pur si simplu 16 rachete nu-ti sunt suficiente, indiferent ca vor fi MICA VL sau Aster 15. Nu cred ca finlandezii, avand aceiasi vecini ca si noi, pun de nebuni ESSM pe corvetele lor dar acum vorbim in primul rand despre numar.
Ai nevoie sa poti angaja simultan un numar mare de rachete si, daca scapi intreg, sa-ti continui misiunea, nu sa te intorci in port pentru ca ti s-au terminat rachetele antiaeriene. Daca rachetele tale au si o raza mai mare, sa poti angaja tintele incepand de la o distanta cat mai mare, sansele tale de supravietuire vor creste.
La fel se poate proceda si in privinta rachetelor antinava, cu mentiunea ca aici francezii s-au aratat mai flexibili, navele fiind dotate, in functie de solicitarile clientilor, cu Exocet, Harpoon sau NSM.
Daca se va considera ca dotarea cu 8 rachete antinava e suficienta, spatiul de la mijlocul navei va putea fi folosit pentru imbarcarea de RHIB, USV, UUV, alte echipamente sau containere.
In privinta hangarului si helipadului, la Formidable sunt suficient de mari pentru a opera S-70B sau doua elicoptere din categoria 5-7 to sau un elicopter si o drona gen Schiebel Camcopter sau Fire Scout.
Varianta cea mai proasta ar fi sa incerce sa se inghesuie in bugetul propus initial astfel incat sa iasa 4 corvete si 2 fregate ca niste vanatoare de submarine, mai mari dar incapabile sa se apere antiaerian si cu capacitate redusa antinava.
Cristian Ganciu