Marina rusa mai cumpara inca trei nave pe perna de aer de tip Serna, pentru flotila sa din Marea Caspica. Navele din clasa Serna sunt destinate trasportului de trupe si vehicule, fiind in esenta nave de asalt amfibii. Cu o lungime de 26 de metri si un deplasament de 100 tone, acestea au capacitatea de a transporta un tanc, sau doua vehicule blindate mai mici, sau ca numar de militari, pot lua la bord 92 de persoane sau 50 de tone de cargo.
Serna class
Viteza atinsa este de 54 mk/h la o autonomie de 180 de kilometri si un echipaj de patru oameni. Datorita zonei unde vor fi folosite, o misiune tipica pentru acest tip de nave se masoara in ore si nu in zile, astfel ca mai mult de 24 de ore, o astfel de nava nu are motive sa fie pe mare.
Pana acum Marina Rusa are deja operationale 9 Serna class, prima intrand in serviciul activ in 1994, iar ultimele doua in urma cu doi ani. Actuala comanda de trei nave se pare ca are ca scop pastrarea capacitati de productie, pentru ca desi navele pe perna de aer sunt utile in zonele lagunare sau costiere, ele sunt destul de scumpe, atat ca fabricatie, cat si ca folosire.
Rusia ar prefera sa exporta ceva nave pe perna de aer, mai ales daca tinem cont de vasta experienta din era sovietica in constructia unor astfel de nave. Pana acum insa interesul rusesc a fost promovarea la export a variantei mult mai mari, de nave pe perna de aer, Zubrs class.
Zubrs class
Aceasta clasa are un deplasament de 550 tone, poate ambarca trei tancuri sau 130 tone de cargo, are o viteza de 110km/h, plus o raza de 480km. Zubrs este si inarmata destul serios, avand la bord doua lansatoare MLRs, patru sisteme AA Igla -1Ms si doua AK-630.
Pana acum doar China si Grecia (4 nave) si-au exprimat interesul pentru nave din clasa Zubrs si asta datorita faptului ca aceste nave foarte rapide ar putea atinge coasta Taiwanului foarte repede, fiind ideale pentru debarcari de trupe si material in locuri altfel inaccesibile navelor normale.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT