Romania Military

NGAD in “reevaluare”

NGAD sau „Next Generation Air Dominance” nu este orisice program si unul menit sa dezvolte un avion de generatia a VI-a care sa inlocuiasca F 22 Raptor in perioada aniilor 2030. Este asadar un aparat dezvoltat de US Air Forces si dupa ce au dezvoltat ei ce-au dezvoltat au ajuns la concluzia ca ceva nu se invarte rotund.

Astfel incat intregul program este la “reevaluare”. Motivatia are la baza costurile foarte mari pe care le implica programul si nu referim aici la sumele necesare pentru dezvolatrea aparatului si a tehnologiei aferente, la acest capitol USAF nu zice nimicuta, ci la costul per bucata estimat al aparatului – 250 de milioane de dolari.

Mai sustin cei din fortele aeriene ca ar mai fi nevoie de fonduri si prin alte parti, de exemplu B 21 Raider si ca desi F 22 Raptor ar trebui sa fie retras din dotare destul de curand mai vad ei ce sa faca si ce sa pun in loc. Oare?!

Adica costul de 250-300 de milioane de dolari este considerat unul prohibitiv? Eu cred ca este un pret per bucata foarte decent daca luam in considerare trei factori: pretul unui F 22 Raptor se invarte in jurul a 350 de milioane de dolari si asta la nivelul aniilor 2000, rata inflatiei (din 1996 pana astazi) si avansul tehnologic.

Astfel daca un Raptor costa 350 de milioane de dolari in anii 2000, un avion care sa coste 250 de milioane 24 de ani mai tarziu dar care sa fie si net superior tehnologic face sens si atunci care-i logica USAF?!

Secretarul Fortelor Aeriene a facut un pic de lumina si declarat ca programul va merge mai departe dar dupa ce va exista o evaluare a costurilor si o imbunatatire a integrarii sistemului “loyal wingman”. De asemenea, tot pentru reducerea costurilor, aparatul va fi dotat cu un motor mai mic si mai putin complex decat era preconizat.

Initial erau prevazute 200 de aparate NGAD (un numar similar cu cel al flotei de F 22 Raptor, de unde putem intelege ca NGAD nu va fi disponibil la export) dar acum acest numar trebuie si el reevaluat in scadere.

Bugetul US Air Forces este in jurul a 200 de miliarde de dolari pe an.

Mai trebuie spus ca NGAD nu este un simplu avion ci o suma de sisteme aflate in dezvoltare: noi senzori, noi sisteme de comunicatii, noi sisteme de armament etc si ca acestea trebuiesc si ele dezvoltate. Avionul va fi pilotat si va trebui sa fie compatibil si cu programul american Collaborative Combat Aircraft (CCA), adica tot un fel de “loyal wingman”: un avion pilotat care sa controleze partial mai multe aeronave de lupta fara pilot dotate la randul lor cu rachete si munitie aer-sol.

Dar oare costul estimat per bucata sa fie Bau-Bauul din dulapul NGAD?! Sau poate ca USAF fripta cu JSF sufla acum si in iaurt? Programul JSF a costat norm (in jur de 400 de miliarde de dolari) si deocamdata F 35 nu a atins asteptata maturitate, practic avioanele nu sunt inca la stadardul F 4. De asemenea intretinerea flotei de F 35 s-a dovedit mult mai scumpa decat se astptau americanii iar disponibilitate la zbor a flotei de F 35 este si ea scazuta.

 

Rata inflatiei in Statele Unite intre anul 2000 si 2023 este de 77%, adica pentru a cumpara astazi ceva ce in anul 2000 te costa 1$, in 2023 trebuia sa platesti 1,77$ si tinand cont de acesta rata putem calcula ca un F 22 Raptor care costa in 2000 350 de milioane de dolari astazi ar valoara 620 de milioane de dolari.

Astfel incat NGAD la 250-300 de milioane de dolari este de fapt la jumatatea unui avion pe care ar trebui sa-l inlocuiasca, cu avantajul unei tehnologii net superioare si atunci care-i baiul?!

De luat aminte este faptul ca US Navy i-a dat dracului pe astia din USAF si are propriul program de dezvoltare pentru viitorul avion de generatia a VI-a destinat portavioanelor sale – F/A-XX. Conceptul se va baza pe aceeasi familie de sisteme dezvoltate pentru NGAD dar programul in sine este administrat de US Navy.

Revenind la motivatie, subreda sau nu, sa ne uitam un pic si la contextul extern, acolo unde potentialii inamici ai americanilor fac si ei ce pot.

Rusia este cu al ei Suhoi Su 57 este o gluma proasta. Mari asteptari, declaratii belicoase dar pana la urma avionul nu este nici astazi operational la capacitatea proiectata, nu este asa de “invizibil” radar, se lauda cu o supermanvrabilitate care nu i-ar folosi la abosult nimic intr-o confruntare cu avioanele NATO de generatie 4++ daraminte cu F 35 sau cu F 22 Raptor si nici macar nu are inca motorul pe care ar fi trebuit sa-l aiba, cele cateva exemplare folosind motorizarea Su 35S. Iar de generatia a Vi-a nici nu poate fi vorba in Rusia.

China. Aici nimeni nu stie excat cum stau chinezii, ce tehnologie dezvolta si cat este minciuna si cat adevar in pretentiile lor despre Chengdu J-20, un avion mai probabil intre generatii decat unul veritabil de generatia a V-a. Un aparat care aduce mai mult cu Saab 35 Draken decat cu F 35 sau F 22.

Se tem americanii de tehnologia ruseasca?! N-au nici un motiv mai ales dupa ce am vazut ca poate aceasta tehnologie in Ucraina. Dar chinezii?! Ei bine, deocamdata China este mult in urma tehnologiei occidentale in general si foarte mult in urma celei americane dar niciodata sa nu spui niciodata si este bine sa pastrezi decalajul tehnologic daca poti.

Europenii inca isi mai scot ochii unii altora in cadrul celor doua programe de dezvoltare a unor aparate de generatie a VI-a, cel mai serios pare a fi cel cu nume de detergent, ex. Tempest – Global Combat Air Programme (GCAP) si asta doar datorita faptului ca japonezii au intrat cu 40%.

La sfarsit nu sunt deloc sigur ca motivatia oficiala in reevaluarea NGAD are la baza pretul pentru ca avionul s-ar dovedi chiar ieftin daca-l comparam cu F 22 Raptor, poate ca americanii intampina dificultati in dezvoltarea tehnologiilor necesare sau poate ca concurenta nu justifica graba si deocamadata lucrurile stau bine asa cum sunt, astfel incat NGAD va merge mai departe dar intr-un ritm mai lent si cu o alocare de fonduri mai redusa pentru ca alte programe au si ele nevoie de bani, iar NGADul nu este o urgenta.

GeorgeGMT

Exit mobile version