Rod al cooperarii dintre Franta, Germania, Olanda si Italia, elicopterul de transport mediu European nu a avut o “copilarie” foarte fericita, fiind destul de greu ajuns la adolescenta sub concurenta permanenta a americanului Blackhawk, care desi mai “batran”, tehnologic vorbind cu 20 de ani, avea intaietate pe cam toate pietele, ajutat fiind si de bolile copilariei facute de catre NH 90 dar si de pretul cam la jumatate fata de european.
Dar se apre ca necazurile pentru NH Industryes s-au mai spulberat, Franta suplimentandu-si comanda initiala de 68 de aparate cu inca 34 de bucati, la un pret per bucata de 48 milioane de dolari.
NH 90 este totusi alta mancare de peste fata de calul de bataie american Blackhawk, fiind din alta categorie. Astfel NH-ul poate transporta 21 de militari, fata de 11 UH-60, are capacitatea de transporta mai mult combustibil si are in general o capacitate superioara de incarcare. Incet, incet NH 90 isi face loc si la export, pana in momerntul de fata 595 de aparate fiind deja comandate, iar pe unele piete europeanul a inceput sa-l bata pe principalul sau contracandidat, UH-60.
In acelasi timp nu trebuie uitat ca piata elicopterelor de transport militare este una extrem de competitiva si agolmerata. Aici intalnim companii cu renume si cu mii de elicoptere vandute, cum ar fi Sikorsky sau Boeing, dar tot aici se afla si concurenta ruseasca cu al lor nemuritor Mi-8/17/171, un elicopter extrem de fiabil si la un cost cam la jumatate fata de UH-60, asa ca depinde de cati bani ai in buzunare: vrei ce-i mai bun, cumperi NH-90, daca vrei mobilitate fara prea mari pretentii, Mi-17 este alesul, iar daca vrei calea de mijloc americanii iti pot oferi imediat UH-60.
GeorgeGMT