Initial Coreea de Sud trebuia sa-si cumpere cateva F 35A, ca orice tara respectabila si cu apa calda. Mai apoi s-a adus vorba ca japonezii vor cateva F 35B si imediat democratia sudista a conchis ca 1-2 portavioane populate cu “B”-uri n-are cum sa-i strice, mai ales ca au banii si tehnologia, iar vointa este una la cote maxime.
Evident, pentru cine-ntreaba, viitoarele doua portavioane au legatura cu Coreea de Nord, dar pentru cine doar se uita lucrurile se vad altfel.
Cat dureaza sa iei o hotarare in tara Samsung?! Pai pe 30 decembrie detaliile au fost anuntate si sumele necesare bugetate (2020-2024). Discutiile au durat fix un an…
De acum incolo incepe dezvoltarea, proiectare, pregatirea productiei, alegerea partenerilor industriali externi etc, dar in 2030 prima nava din programul LPX-II ar trebui sa fie la apa.
Diferenta dintre LPX-II si alte asemenea nave este ca nava sud-coreeana va fi portavion adevarat, declarat ca atare in acte, operatiuniile aeriene fiind prioritizate.
Foarte interesant este ca portavionul coreean nu va dispune de o punte “sky-jump” ci de una normala ca in cazul americanilor cu clasa USS America. Schita prezentata presei te duce cu gandul la britanici si portavioanele lor din clasa HMS Queen Elizabeth cu doua “insule” pe punte. De altfel britanicii sunt in program si vor fi si mai serios implicati pentru ca se pare ca ei vor fi cei care-i vor pregati pe coreeni intru operarea portavioanelor.
Deja se stie ca daca avioanele vor fi F 35 B, senzorii si radarele navelor vor fi (cel putin asa se spera) 100% coreene si sunt deja in dezvoltare (capacitatile anti-balistice si radarul principal) pentru distrugatoarele din clasa KDDX, aflate si ele in faza de pre-productie.
KDDX
Poza de familie a marinei de razboi sud-coreene va arata, dincolo de 2030, cam asa: portavioane LPX II, escortate de submarine KSS III (gata de lupta prin 2025), distrugatoare KDX III Batch II (cu capabilitati anti-balistice, SM 2 III/IVB in dotare) si distrugatoare KDDX (distrugator aflat in dezvoltare cu pronuntate caracterisitci stealth. Va fi lansat la apa dupa 2025).
Hyundai Heavy Industries (HHI) este compania careia i sa incredintat, in octombrie 2020, faza de proiectare. Se spera ca proiectul navei sa fie definitivat spre mijlocul anilor 2020 si sa poata intra in productie spre inceputul 2030.
Ca date generale, nava ar urma sa aiba un deplasamant de 40 de mii de tone si va avea la baza proiectul LPX I Dokdo-class. Va opera avioane F 35B, in jur de 20 de bucati, plus un numar de elicoptere, inclusiv elicopterele de atac ale infanteriei marine sud-coreene (aeronave care deocamdata nu au fost inca alese).
PS Dar de ce credeti voi ca au portavioanele britanice doua “insule”? Pentru ca au doua sali ale masinilor independente de unde necesitatea de a dispune de doua cosuri de evacuare a gazelor de esapament. A fost aleasa varianta cu doua “insule” mai mici, in locul uneia mai marei si pe motiv de economie de spatiu, astfel a ramas loc suficient pentru inca un lift.
Desi cele doua insule pot fi redundante, ele au roluri clare in arhitectura de comanda si control a navei. Prima “insula” are ca rol principal de a controla navigatia, cea de-a doua se ocupa de grupul aerian. Si acum vedem cum coreenilor din sud le-a placut arhitectura navala britanica cu doua “insule”…
GeorgeGMT, multumiri lui Robi