Stiri care arata pana la urma cat de inapoiata este de facto forta militara rusa si cat de batuta-n cap este industria lor de aparare, vorba lui Motoc : ”multi dar prosti Maria Ta”, cu alte cuvinte, marea forta militara a lumii care ne ameninta acum cu ICBM Satan 2 – o racheta pe care au anuntat-o ca fiind operationala desi nu pare a fi si o racheta de croaziera cu motor atomic – o idee veche din anii “60, rusii continua sa ne uimeasca.
Batuti mar la Sevastopol, cu un submarin dus la cele sfinte, alaturi de o nava de debarcare amfibie, cu sediul flotei Marii Negre demolat complet, plus alte necazuri venite pe filiera navala, ivanii au dat dovada de nitica minte si si-au carabanit navele ramase pe malul estic al Marii Negre, poate ca acolo, isi fac ei socoteala, vor scapa de mana lunga a ucrainenilor.
Poate scapa, noi speram ca nu, poate mai apar la stiri.
Deocamdata, cam toata suflarea este de acord ca cel putin ultimele atacuri asupra Sevastopolului au functionat brici pentru ca rusii nu sunt in stare sa-si tina sub control propriul spatiu aerian si pe cale de consecinta, ucrainenii zburda liberi pe deasupra ivanilor cu drone sau si mai rau cu rachete de croaziera si rachete anti-nava…
Rusilor le lipsesc nu radarele de la sol ci mai ales cele aeriene, AWACS in limbaj vestic. Desi fortele aeriene/navale ruse detin, pe hartie cel putin, suficiente aeronave de tip radar zburator, ei bine ele nu se vad deloc in zona Sevastopol.
Pe hartie, rusii au in dotare elicoptere Kamov Ka31 (este drept ca detin doar cateva), avioane de comanda si control Beriev A 50, inclusiv varianta modernizata A 50U.
Este adevarat ca varianta modernizata nu este chiar ultimul racnet in materie, prima aeronava A 50U intrand in dotare in anul 2011, ceea ce face ca sistemele de la bordul aeronavelor sa nu fie deloc vechi dar nici foarte noi. Sa nu uitam ca europenii din NATO au folosit pana de curand, altii vor folosi si pe mai departe, avioane de patrulare maritima P-3 Orion, pentru ca pana la urma nicio armata din lume nu pleaca la razboi numai cu tehnica primita in ultimul an.
Si lasand la o parte zvonurile si ironia, este foarte clar – prin prisma rezultatelor obtinute de ucraineni, ca radarele zburatore rusesti nu-si fac treaba sau nu sunt deloc prezente deasupra nordului Marii Negre iar daca tinem cont de stirea care urmeaza, ajungem la concluzia ca nu prea sunt disponibile.
Stirea este simpla: rusii revin la tacticile de supraveghere maritima din anii “40 si “50 cand toata lumea folosea hidroavioane cu raza lunga pentru patrulare si lupta anti-submarin pentru ca pe atunci avioanele din familia AWACS nu erau inca nascute.
Asadar, aflam ca Moscova readuce la viata vechile hidroavioane sovietice Beriev Be-12 Chayka intrate in serviciu in 1960.
Facem aici o paranteza si nu putem decat sa salutam cu respect capacitatea ivanilor de a tine la pastrare toate vechiturile lumii, fostii sovieticii aratand o mentalitate de colectionar compulsiv, sau baba care aduna in curtea sa toate vechiturile posibile. Cum de mai au astfel de avioane care pot fi aduse in stare de zbor, cum de le-au pastrat, cum de le mai functioneaza motoarele, toate aceste intrebari vor ramane fara raspuns, cert este ca rusii nu arunca nimic.
Revenind la anticul hidroavion sovietic, acesta este o aeronava tipica anilor “60, cu raza mare de actiune, proiectat fiind pentru lupta impotriva submarinelor si pentru misiuni de patrulare maritima de lunga durata, similar daca vreti misiunilor hidroavioanelor americane Catalina sau celor britanice Sunderland.
Sovieticul poate zbura 4000 km si poate atinge 500km/h. Este proiectat sa foloseasca mine marine, torpile si bombe.
Ideea insa nu este chiar noua, pentru ca marina rusa si-a amintit de Beriev Be-12 inca din 2018 cand a lansat programul de readucere in serviciul activ si de modernizare a aeronavei. In primul rand avionica, dar aeronava va primii si balize anti-submarin, sisteme de detectie magnetice si radar de cercetare maritima.
Se mai spune ca batranul Be 12 va fi inarmat cu torpile moderne si bombe de adancime, dar putem presupune ca in fata loviturilor incasate de rusi la Sevastopol, principala lui sarcina va fi aceea de a supraveghea luciul apei impotriva rachetelor de croaziera, dronelor maritime si rachetelor anti-nava, mai ales ca singurii care detin submarine la Marea Neagra sunt rusii si turcii astfel inca o crestere a nivelului de supraveghere impotriva submarinelor chiar nu se justifica.
In acest moment, hidroavioanele sunt stationate in baza de la Kacha, in Crimeea, iar rusii par a fi foarte optimisti in privinta eficientei acestora impotriva amenintarilor ucrainene.
Cu toate acestea rusii par a fi singura marina europeana care se reintoarce la epoca marilor hidroavioane. Pe cand nave cu abur, cu vele sau chiar galere ca oricum stau ei rau la capitolul turbine navale?
GeorgeGMT