Cu toate ca am dezvoltat un soi de alergie la anumite sugestii facute pe la noi prin tarisoara cu privire la ce sa achizitionam pe acest subiect, al elicopterelor, sunt dator sa mai semnalez niste lucruri.
Cehii vor sa cumpere 12 elicoptere UH-1Y Venom, la „doar” 575 mil.$ cu toate costurile cu piese, munitii si formare incluse, primind aprobarea departamentului de stat al SUA. Devin astfel primii clienti externi pentru Venom. Daca ne grabeam si noi putin cu contractul pentru AH-1 Zulu/Viper, poate adaugam la pachet si doua duzini de Venoame, avand sansa poate sa participam si la contractul pentru cehi cu ceva… macar mana de lucru daca nu componente, ca majoritatea lor vor veni si pentru ale noastre tot din SUA. Asta e si diferenta majora fata de contractul cu Airbus, cu care Bell nu se lupta de fapt pe aceeasi nisa deocamdata, in cazul H-215 fiind sanse mai mari ca o parte din componente sa fie produse local intr-un timp mai scurt.
Video cu Venom in „close air support”:
Noi intre timp am reinnoit promisiunea catre Airbus Helicopters ca vom cumpara H-215M atat pentru MApN cat si M.I. si se pare ca vom incepe cu un lot de 15-16 bucati, distractia costand la un estimat de 320-350 mil. euro probabil fara sistemele de arme. Avand in vedere ca exploatam SOCAT, o evolutie logica ar fi echiparea H-215M cu o versiune actualizata a acestuia, posibil incluzand mai multe optiuni de arme, de la rachete aer-aer la pachetul specific S-70 Battlehawk care includea si Hellfire si chiar Spike NLOS (pe cele israeliene).
Ce fac libanezii cu ale lor Super-Puma UAE SOC (modernizate la IAR cu motoare Makila si avionica apropiata de Puma M):
Deci probabil vom incepe sa luam H215M si in curand AH-1 cu o posibila completare cu Venom, ramanand de vazut daca vor lua cumva si pentru fortele speciale niste UH-60M/DAP, ca sa fie ghiveciul complet… ca tot le-am comparat nu demult.
Eh, clipul de mai jos este despre gama militara Airbus, putin altceva decat H215M-ul „nostru”:
Dar facand exceptie de Tigre, putem spune ca H225 este apropiat de H215 iar H-415/UH-72 Lakota ar putea fi interesant si el pe post de elicopter mic multirol, ca tot se interesasera ai nostri anul trecut prin U.S. Army Aviation Command/DSCA.
Cine stie, poate-poate s-or asterne cumva si contractele astea?