General Dynamics FRES SV Scout
Cu ocazia ultimelor saloane internationale de tehnica militara au aparut noi concepte de vehicule militare blindate usor care se bucura si de noi solutii de armament si protectie, atat in ceea ce priveste coca de baza cat si blindajul aditional.
Vehicul senilat bllindat usor Scout SV CT40, tun cal. 40mm
Primul prototip pre-productie al vehiculului blindat usor pe senile Scout SV CT40 al General Dynamics UK pentru programul armatei britanice de inlocuire a flotei de vehicule CVRT, a fost prezentat la expozitia DVD (Defence Vehicle Dynamics) din Millbrook.
Versiunea de recunoastere PMRS (Protected Mobility Recce Support), Scout SV, este dotata cu un tun de 40mm operat de o turela stabilizata operata de doi oameni si are masa totala medie de 38 de tone, propulsata de un motor de 600kW. Transmisia este automata iar trenul de rulare are galeti cauciucati, vehiculul putand rula cu 70km/h maxim pe o distanta de 500km, putand urca pante de pana la 60% si transee de 2,5m latime.
Tunul automat CTA-40mm alaturi de gama de munitie
Pe turela se poate monta si o a doua turela telecomandata pentru armament usor, in locul instalatiei primare de vizare, turela dispunand si de 8 lansatoare de grenade fumigene. Vizorul primar si cel secundar, furnizate de Thales UK, sunt integrate cu o unitate de procesare a senzorilor si impreuna cu sistemul de stabilizare permite orientarea rapida catre tintele desemnate si angajarea lor din miscare.Vizorul primar poate integra si un laser de desemnare a tintelor iar cel secundar beneficiaza de ecran TV color de inalta definitie si canal optic cu raza mare, corelata cu bataia maxima a amamentului principal. Vehiculul, prima platformaq de lupta complet digitizata, dispune si de capacitatea de a integra pachetele prezente si viitoare ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) si poate transmite video pe ethernet (VIVOE) care permite distribuirea imaginilor in timp real, atat de necesar misiunilor de recunoastere prin lupta.
Protectia vehiculului este alcatuita din blindaj modular, detectie acustica, vizoare termice si alti senzori. In acelasi timp design-ul carcasei si al grupului propulsor permit o rezerva de crestere de masa de 25%.si de 100% pentru subsistemele de energie electrica si date, arhitectura electronica permitand modernizari relativ usor de integrat pe intregul ciclu de viata al echipamentului.
Aceasta este doar o varianta a unei paltforme comune customizabile in mai multe versiuni :
– Scout SV – PMRS: Protected Mobility Recee Suport
– Scout SV – Repair: Repair armoured vehicle
– Scout SV – Recovery: Armoured recovery vehicle
Video Scout SV:
O alta varianta prezentata a Scout SV – PMRS (Protected Mobility Reconnaissance Support) este cea echipata cu turela telecomandata Konsberg Protector cal.12,7mm ghidata de un sistem Detached Line of Sight (DLOS) (care ofera incadrarea tintei independent de solutiile de tragere si munitia folosita), varianta apropiata de cea a unui transportor de trupe.
Protected Mobility Reconnaissance Support
Capacitatea de transport este de 6 militari complet echipati incluzand soferul si tragatorul, accesul in compartiment facandu-se prinr-o usa spate cu deschidere spre dreapta.
Vizorul termic si solutiile optice de pe aceasta turela permit un camp de vedere de 45% si o capacitate de marire a imaginii de 30x.
Turela Konsberg Protector pe Scout SV PMRS.
O alta premiera recenta este conceptul de vehicul de lupta pe senile blindat usor – PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5 al companiei germane FFG, un concept modular (cu module interschimbabile in functie de misiune) si flexibil. Scopul este de a asigura o capacitate mare de transport alaturi de protecite si mobilitate ridicate, precum si flexibilitate in desfasurarea pe campul de lupta.
FFG PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5 la Eurosatory 2014
PMMC G5 a fost conceput pentru a corespunde cerintelor pietei interne dar si externe, cu o mare capacitate de transport dublata de flexibilate si protectie ridicata la mine si DEI (Dispozitiv Expolziv Improvizat) chiar in varianta de baza, protectie care corespunde astazi unor vehicule cu tonaj sensibil mai mare decat acest nou concept.
Protectia balistica poate fi si ea imbunatatita cu ajutorul unor kit-uri de blindaj suplimentar. Bazat pe cererea clientului se poate oferi un set de module interschimbabile in functie de misiunile cerute de acesta, module care pot fi inlocuite in cateva ore in teren, pe structura vehiculului. Modulele de rezerva pot fi stocate in containere standardizate ISO, usor de transportat.
Video PMM G5:
Noi ramanem pe moment cu MLI-84M, cele 99 de bucati care au putut fi modernizate, desi inca 67 de turele OWSR-25 stau in depozit asteptand un potential cumparator, chiar daca alte cateva zeci de MLI-84 nu au fost inca modernizate, cat sa echipam alte 2 batalioane.
Daca tot ne gandim la un program TBT, desi nu mai exista buget alocat, poate ar trebui sa luam in calcul tot un astfel de concept modular, platforma comuna atat pentru un transportor 8×8 cat si pentru un vehicul de lupta al infanteriei senilat si blindat usor, asa cum a fost cazul programului SEP… dar si al Stryker.
Insa cine s-o faca gratuit?! Iar MApN, din lipsa de fonduri si de gandire pe termen lung si plan multianual nu pare sa se mai comporte ca un partener si initiator al programului TBT, asa cum era in 2010.
Marius Zgureanu
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
http://www.rumaniamilitary.ro/tunul-pe-roti-o-clasa-de-vehicule-necesare
http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda
http://www.rumaniamilitary.ro/mli-84-m2-posibilitati-de-modernizare-suplimentara
http://www.rumaniamilitary.ro/concepte-mli-ul-romanesc-dupa-mli-84m