Pentru a putea proteja vehiculele de lupta cu niste blindaje eficiente, cel putin pana la un anumit nivel, nu trebuie neaparat sa detii sau sa cumperi nanotehnologie. Exista solutii mai putin costisitoare si nu neaparat greu de obtinut, doar trebuie sa faci si putina cercetare.
Procedura de calire directa patentat Ruukki
Noul otel pentru blindaje rezistente la explozii – Ramor450
La Eurosatory 2014, firma finlandeza Ruukki (cu sucursala in Romania) a prezentat o noua varianta de blindaj de otel pentru protectia la explozii a vehiculelor blindate, si anume Ramor 450. Acest tip de otel poate fi folosit atat la structura de baza cat si in podeaua vehiculelor, ca si protectie impotriva undelor de soc si srapnelelor.
Concept Ruukki
Ramor 450 permite constructia unor noi tipuri de podele, cu o structura mai usoara, optimizata, permitand atat imbunatatirea mobilitatii vehiculului cat si o sarcina utila mai mare.
Datorita obtinerii la rece a acestui otel, acesta este mai maleabil dar si mai rezistent la tensionare, necesitand mai putine suduri si este totodata mai elastic, putandu-se indoi cu o raza de 4 ori grosimea materialului.
Masa versus protectie balistica (kg/m2) pentru Ramor 500
Produsul se bucura de un finisaj foarte bun al suprafetelor si de calitate si omogenitate ridicata a compozitiei otelului datorita procedurii de calire directa (mai rapida si mai eficienta energetic fata de calirea traditionala), procedura patentata si folosita de Ruukki incepand cu 2006. Clientii care foloseau Ramor 400 pot trece la varianta 450 fara modificari ale liniei de productie.
Placa Ruukki Ramor 500 –puncte impact dupa test STANAG/ jos lovituri multiple cal. 7,62 x51mm NATO
Ruukki mai produce si gamele Ramor 500 si 550, folosite ca si protectie impotriva penetratoarelor cinetice, pe cand gamele 400 si 450 sunt pentru protectia la explozii si schije.
Video Ruukki Ramor – cu linia de productie :
Blindaje de tip plasa si cusca impotriva rachetelor antitanc :
Firma AmSafe Bridport Limited a expus la Eurosatory noul sau sistem Tarian® RPG Armour de blindaj usor instalat pe 3 tipuri diferite de vehicule, fiind capabil a fi instalat atat pe vehicule usoare 4×4, gen Sherpa, cat si pe sasiuri de tanc sau vehicule cu multe parti mobile, asa cum sunt cele de geniu, fixarea bazandu-se pe montaj flexibil, unde tensiunea in plasa nu e necesara.
Tanc Leclerc cu Tarian® RPG Armour system montat in spatele carcasei.
Tarian a fost dezvoltat in colaborare cu ministerul apararii din Marea Britanie, fiind testat cu peste 750 de lovituri in Marea Britanie, Franta si SUA. Tarian are capabilitate de a rezista la lovituri multiple si a fost lansat in 2009, fiind actualmente montat pe unele vehicule britanice desfasurate in Afganistan, in urma unui contract semnat in decembrie 2012 cu ministerul apararii, in valoare de 10.6Mil.£.
Produsul consta intr-o plasa foarte rezistenta cu miez textil si fibre ultrarezistente si este atasat vehiculelor cu ajutorul unui sistem robust de fixare, rezistent la mediul ostil al campurilor de lupta. Performanta este crescuta in raport cu sistemul clasic tip cusca de bare iar greutatea redusa afecteaza nesemnificativ performantele, mai ales mobilitatea, vehiculelor de lupta.
Sherpa Light Scout cu sistem Tarian® RPG Armour la Eurosatory 2014.
Vehicul blindat de recuperare Wisent 2 FFG cu sistem Tarian® RPG Armour la Eurosatory 2014.
Cei de la firma israeliana Plasan au expus si ei la Eurosatory 2014 un nou sistem hibrid de blindaj suplimentar contra lansatoarelor de rachete antitanc de tip RPG, sistem denumit Hybrid SlatFence. Acesta, cu o masa de doar 7kg/m2 ceea ce il face disponibil si pentru vehicule usoare, combina « jaluzele » orizontale din polimeri ultra elastici si rezistenti, avand zimti metalici pe margini.
Noul Hybrid SlatFence pe un Leopard 2A5 german
Structura scurtcircuiteaza incarcatura exploziva si face ca rachetele sa detoneze prematur ca si o grenada si nu ca si un penetrator, comparativ cu sistemul cusca de bare care incearca sa prinda sa sa devieze proiectilul racheta.
Intre timp, in Romania desi se stie ca se lucreaza la solutii autohtone de blindaje, de cativa ani nu s-a mai auzit mare lucru, ultima aparitie semnificativa fiind studiul de blindaj compozit ProtectComb- 2010.
Protectcomb
Acest blindaj continea, alternativ, straturi de fibra de sticla si ceramica compozita aluminoasa in sandvis de placi de aluminiu, inlocuit in urma evaluarilor balistice cu placi de otel.
Alte mentiuni cu privire la studii pe acelasi domeniu al blindajelor se gasesc aici.
In Ucraina, in incercarea de a furniza de urgenta vehicule apte de lupta in mediul actual, se modernizeaza atat BRDM-2, de la echipamente si subsisteme la protectie anti-RPG de tip cusca, cat si mai vechile BTR-80.
Modernizarea BRDM-2 facuta de Design and Technology Centre (TCC) apartinand ministerului apararii ucrainean
Acestui BRDM-2 4×4 modernizat i s-au adaugat usi laterale blindate, protejate si ele de cusca anti-RPG iar turela standard a fost demontata si inlocuita cu 2 trape in plafon primind ca si armament o mitraliera de 7,62mm alaturi de un aruncator de grenade de 30mm. Motorul GAZ-41 V-8 racit cu apa a fost inlocuit de unul diesel, Iveco.
Mitraliera 7.62mm PKT si lansatorul automat de grenade cal. 30mm pe BRDM-2
De asemenea proaspat lansatul in productie BTR-4E, exportat catre Irak,are un prototip derivat – BTR-4E1 care primeste blindaj suplimentar, destinat transportului a 7 militari.
BTR-4E1
In incheiere, daca tot avem in uz vehicule care nu mai fac fata cerintelor actuale de protectie iar bani de vehicule noi nu sunt pe termen scurt, oare o parte din solutiile prezentate mai sus n-ar putea fi aplicate pe acelasi principiu cu al ucrainenilor ? Ma gandesc la TABC-79, analizat intr-un articol anterior (mentionam blindajul cu o masa cumulata de 800kg, BSG+BSM in curs de imbunatatire), dar si la B-33 Zimbru (poate si TAB-77), TR-85 sau chiar MLI-84.
Alaturi de solutiile de mai sus si cele autohtone, ne putem folosi si de expertiza unor firme straine prezente la noi in tara, cum ar fi Renault Trucks Defence, sau putem incheia noi colaborari.Astfel, cresterea protectiei pentru, sa zicem, un maxim de 40-50% din parcul de vehicule existent, alaturi de noi motorizari si echipamente si subsisteme, ar putea fi o solutie de crestere rapida a capacitatii de lupta a Armatei Romane, cel putin pentru urmatorii 8-10 ani, urmand ca la sfarsitul acestei perioade echipamentele vechi sa fie inlocuite de produse noi.
Chiar si SAUR2 ar putea beneficia de solutiile de mai sus, aplicabile la versiunea de productie de serie, atat cu privire la otelurile speciale de blindaj balistic si antimina/anti-DEI cat si cu privire la kit-urile suplimentare anti-RPG. Si ca tot suntem la capitolul Saur, iar proiectul TBT 8×8 stagneaza din lipsa de fonduri, de ce nu am incerca sa includem pe Saur2, acolo unde este posibil, ceea ce s-a conceput si testat pentru TBT pana acum, in limita impusa de omologare ? Iar colaborarea cu partenerul strain, ceruta de MApN sa fie focalizata pe aducerea Saur2 la un nivel superior, cat mai apropiat de cerintele pentru TBT. Cert este ca efortul financiar ar fi mult mai redus decat cel necesar TBT, insa cu o finalitate palpabila si usor de transpus in productie de serie in anul urmator !
Marius Zgureanu
Cteste si :
« Este modernizarea TABC-79 o solutie de avarie ? »
« BLINDAJUL – principala arma a vehiculului de lupta »