Romania Military

Noi submarine pentru Marina Pakistaneza

Agosta 90B – Khalid – class

Aceasta extrem de saraca tara asiatica nu inceteaza sa ma uimeasca si desi in urma cu nu foarte mult timp era in pragul falimentului, Pakistanul face cum face si isi doteaza fortele armate cu tehnica de un nivel destul de bun mai ales daca tinem cont de situatia economica, sociala si financiara a tarii.

Pakistanul nu exceleaza prin nimic, nu dipsune de resurse, are enorme probleme sociale si politice si este in general o tara din lumea a treia, cu toate acestea detine au arsenal nuclear iar daca ne uitam la ce reusesc sa faca cu putinii bani pe care ii au atunci constatam ca pakistanezii sunt demni de intregul nostru respect.

Mai mult decat atat, acolo unde pot, fac transfer serios de tehnologie si reusesc sa produca in tara avioane de lupta sau submarine moderne, lucruri care pentru majoritatea tarilor europene (infinit mai bogate si fara granita comuna cu Afganistanul) sunt lucruri de domeniul fanteziei.

Pe partea de forte navale, Pakistanul da o foarte multa importanta flotei de submarine, flota care desi nu este foarte numeroasa astazi, beneficiaza de nave superioare tehnic (macar la nivel de propulsive) submarinelor indiene. Desi India pompeaza miliarde in tot felul de programe de dotare, Pakistanul ii da clasa cand vine vorba de lucruri concrete.

Astfel, flota de submarine pakistaneze detine astazi:

Dar lucrurile se misca si Pkaistanul are deja un program aprobat pentru achizitia a opt submarine (S-26, Hangor-class) din China, din care patru nave construite in China si patru in Pakistan. Aceste opt nave vor avea sisteme AIP chinezesti.

Este adevarat ca programul este intarziat, prima nava ar fi trebuit deja lansata in 2023, datorita imenselor dificultati financiare prin care Pakistanul trece, dar programul nu a fost anulat si se spera ca spre sfarsitul acestei decade primele patru nave sa fie livrate, urmate de restul de patru la inceputul aniilor “30.

Nu este inca foarte clar care sunt costurile dar nu putem sa nu comparam Pkaistanul cu India si sa constatm ca pakistanezii, cu fonduri mult mai reduse decat vecinii de la sud reusesc lucruri uimitoare, trei submarine dotate cu AIP in fata Indiei care nu are niciunul.

Iar daca lucrurile merg bine, spre mijlocul anilor 2030, Pakistanul se va putea baza pe 11 submarine dotate cu AIP in timp ce India inca se gandeste si face competitii pentru viitoarele sase submarine clasice care urma sa aiba si ele sistem de propulsie pe baza AIP. Doar ca in programul indian Proiect 75i lucrurile treneaza de ani de zile si nu se intrevede posibilitatea unei miscari rapide si care sa aduca flotei indiene extrem de necesarele submarine moderne.

In prezent India detine sase submarine din clasa Kalvari (Scorpene) construite local) si 13 alte submarine vechi de 30 de ani si care numai prezinta o suficient de mare siguranta in exploatare, 30 de ani fiind o varsta suficient de venerabila pentru submarine.

Dar dilema ramane si cu greu poate fi explicata: cum se face ca tari mult mai bogate sunt surclasate in domeniul achizitiilor militare de tari mai sarace, cum se face ca unii nu reusesc mare lucru, iar altii chiar au pe ce sa pune mana? Coruptie?! Evident, cea mai facila explicatie, cu toate acestea, nici Pakistanul nu a fost ocolit de scandaluri de coruptie la nivel inalt, dar probabil ca si printre corupti sunt unii mai de soi (cu ceva patriotism prin vene) si unii mai tomberonazi (adica si hoti, si incapabili si si-ar vinde si mama pentru bani), pentru ca alta explicatie nu prea vad.

Inca o data intregul meu respect pentru Pakistan, o tara, repet, natural saraca, cu enorme probleme sociale, politice, de mediu, dar care reuseste sa-si mentina o dotare militara la limita decentei.

Din punctul de vedere al sistemelor anaerobe de propulsie pentru submarine (AIP) in acest moment exista trei astfel de sisteme folosite: AIP bazat pe pile de combustie cu hidrogen, sistem AIP Stirling (foloseste generatoare diesel care sunt alimentate cu oxigen lichid) si AIP MESMA bazat pe turbine cu abur, aici aburul este obtinut prin inclazirea apei in urma unei reactii chimice (arderea etanolului folosind oxigen imbuteliat).

Folosirea bateriilor li-ion, din ce in ce mai raspandita, nu este deocamdata considerata sistem AIP, poate si pentru ca acest tip de baterii este la inceput de drum in industria submarinelor si nu se stie daca autonomia oferita este similara cu cea a unor sisteme AIP care folosesc o tehnologie matura.

GeorgeGMT

Exit mobile version