Astfel se pare ca primele doua nave vor fi copii ale portavionului de tip “Varyag” aflat acum in dotarea Marinei Chineze. Actualul portavion, “Liaoning” este desemnat de catre China ca fiind Type 001 si va fi folosit in general ca nava-scoala, atat pentru grupul de aviatie de la bordul sau, cat si pentru intreaga flota chineza, care va invata cum sa foloseasca un portavion.
Al doilea va fi o copie a lui “Liaoning” un pic modificata si va fi desemnat ca Type 001A, nava fiind se pare deja in constructie in santierele din Dalian. Constructia acestei nave are la baza doua motive principale: pe de o parte China nu poate trece la constructia directa a unui nou tip de portavion fara sa riste foarte mult, iar pe de alta parte are nevoie de muncitori si ingineri specializati in constructia unor astfel de nave.
Insa primul portavion cu adevarat chinezesc va fi Type 002 care va fi diferit fata de “Liaoning” in sensul ca nava va folosi catapulte cu aburi, o propulsie clasica, bazata tot pe turbine cu aburi si va avea capacitatea sa foloseaca aparate de tip AWACS. Deplasamentul Type 002 va fi in jurul valorii de 70 de mii de tone si va fi construit in santierele navale din Jiangnan.
Planul chinezilor este sa construiasca cat pot de repede inca doua portavioane clasice si astfel sa-si asigure intr-un fel nevoile stringente de acoperire aeriana a flotei, urmand ca mai apoi, dupa ce au capatat destula experianta in construirea si operarea acestui tip de nave, sa treaca la faza a treia, adica la dezvoltarea si construirea unui portavion nuclear de peste 100 de mii de tone. In prezent surse din interiorul industriei nucleare chineze spun ca in trei ani China va fi in posesia tehnologiei necesare construirii de reactoare nucleare pentru noua clasa de portavioane.
Deocamdata insa ambitiile Beijingului sunt mai modeste, ele vizand ca pana in anul 2020 Marina Chineza sa aiba in dotarea trei nave purtatoare de aviatie operationale si in acelasi timp sa capate experienta in construirea si operarea acestui tip de nava extrem de complex.
Asadar sumarizand planul chinezesc de dotarea cu portavioane
Dupa operationalizarea Type 001 “Liaoning”, va urma copia sa un pic modificata, Type 001A, apoi Type 002 care se doreste a fi o nava proiectata exclusiv de catre inginerii chinezi si care va avea catapulte cu abur, iar mai apoi, dupa 2020, va urma Type 003- un portavion nuclear greu, dotat cu catapulte electromagnetice si care va avea in dotare avioane de generatia 4 sau 5.
Deocamdata nu se stie daca viitorul portavion Type 001A va folosi avioane J-15 sau se va merge pe mana J-31.
Nu trebuie uitata aici nici costul urias in bani pe care constructia celor doua portavioane clasice il cer. Estimarile sunt in jurul valorii de 9 miliarde de dolari, iar daca facem comparatia cu un portavion din clasa Ford (cam 5 miliarde fara costuri de R&D) ajungem la concluzia ca o mare parte din acesti bani vor merge pe dezvoltarea capacitatilor industriale si umane necesare unui astfel de plan.
Pregatirea si intrarea in productie costa miliarde, iar pe langa portavioanele in sine, chinezii s-au apucat sa dezvolte si noi tipuri de nave de escorta: distrugatoare, submarine de atac, nave logistice, baze aeriene pentru grupurile aeriene, etc, etc, acesta efort fiind unul cu adevarat colosal, atat financiar cat mai ales ingineresc si de logistica.
Asian Defence & China-Defense Mashup
GeorgeGMT