Un nou submarin comandat de Marina Spaniola, parte a unui set de patru submarine in valoare de 2,2 miliarde de euro, are o eroare grava de design. Submarinul are o greutate prea mare astfel incat risca sa nu mai poata iesi la suprafata dupa ce s-a scufundat, relateaza The Telegraph.
Compania de stat Navatia a fost contractata de catre statul spaniol sa contruiasca noua clasa de submarine S-80. Livrarea primelor patru submarine, in 2015, a fost intarziata cu doi ani din cauza unor erori de calcul facute in etapa de proiectare.
In urma cu luna a iesit la iveala faptul ca submarinul Isaac Peral, parte a seriei S-80, are cu cel putin 75 de tone mai mult decat ar trebui, o greutate in exces care i-ar putea compromite capacitatea de a iesi la suprafata dupa scufundare.
Navantia a recunoscut existenta unor „abateri legate de balanta greutatii” vasului si estimeaza ca va dura pana la doi ani sa corecteze problema. Nava ar putea fi prelungita pentru a compensa excesul de greutate, iar modificarile ar costa circa 7,5 milioane de euro pe fiecare nou metru adaugat.
Compania cu sediul in Cartagena, sudul Spaniei, cauta acum „tehnicieni experti din strainatate” care sa ii consilieze in procesul de reproiectare a vasului descris, cu ironie, drept „cel mai modern submarin conventional”.
Data initiala a livrarii fusese programata pentru martie 2015, dar acum se estimeaza ca va fi amanata cu pana la doi ani.
Marina spaniola a comandat patru dintre submarine la un cost de 2,2 miliarde de euro, unul dintre cele mai scumpe contracte din istoria militara a Spaniei, dar acum nota de plata se va mari. Intre timp, statul spaniol va fi nevoit sa plateasca, in continuare, pentru intretinerea flotei curente de submarine, considerate invechite, costurile fiind estimate la 15 milioane de euro pe an.
Bugetul Ministerului Apararii din Spania a fost redus cu circa 30% de la inceputul crizei economice, in 2008, ca urmare a masurilor de austeritate menite sa reduca deficitul public al tarii.
Nota: Comanda totala este de patru unitati, dintre care trei se afla deja in diferite stadii de constructie. Primul submarin ar trebui predat Marinei Spaniole in 2015, al doliea in 2016 si tot asa. Principala caracteristica a clasei S-80 este un nou sistem de propulsie de tip AIP, sistem care ar permite o mare autonomie pe mare si care este considerat mai eficient decat alte sisteme de propulsie AIP existente in lume, fiind cu 20% mai usor decat sistemul similar de pe Scorpene si producand cu 50% mai multa putere, decat alte sisteme similare ca dimensiuni si functioneza pe baza de bioetanol.
Cele patru S-80 spaniole vor fi: Isaac Peral (S-81), Narciso Monturiol (S-82), Cosme Garcia (S-83) si Mateo Garcia de los Reyes (S-84).
S-80 este proiectat pentru a indeplini mai multe tipuri de misiuni: culegere de informatii, protectia flotei, folosirea trupelor speciale. De asemenea nava este capabila sa lanseze si rachete de croaziera Tomahawk sau anti-nava Harpoon.
Viteza sub apa este de 19 Mm, iar la suprafata de 12Mm.