Aristotel a scris că „aproape toate lucrurile au fost inventate, dar unele au fost uitate”, o zicală demonstrata în mod repetat în domeniul militar prin lecţii plătite de sânge ce au fost uitate sau neglijate în timp de pace, pentru a fi redescoperite şi plătite din nou în lupta. Mai jos este o mica introducere despre conceptul CAS in US AIR FORCE.
Ce inseamna CAS ? „Acţiune in aer împotriva unor obiective ostile aflate în imediata apropiere a forţelor proprii şi care necesită integrarea detaliata a fiecarei misiuni a focului şi mişcarii fata de acele forţe.”
Încadrarea CAS a fost subiectul unei dezbateri serioase între fortele terestre şi forţele aeriene de la introducerea avionului ca armă de război. Forţele terestre cer mai mult sprijin la sol in operaţiuni, în timp ce forţele aeriene se concentreaza pe alte misiuni, cum ar fi interdicţie aeriana şi bombardamente strategice, care să sprijine campania. Indiferent de priorităţile diferite atribuite CAS de armata și forțele aeriene, rămâne faptul că Statele Unite au nevoie CAS în ultimele conflicte şi va continua să aiba nevoie de ea în viitor.
Oricum istoria ne arata ca nici un razboi nu a fost castigat pana acum doar de fortele aeriene.
Cum arata o aeronavă ideala pentru CAS? Un studiu al forţelor aeriene USAIF efectuate în anii 1960, probabil cu ceva ajustari in prezent, a ajuns la concluzia că trebuie să aibă următoarele capacităţi:
- Avionul trebuie să fie capabil să funcționeze pe aerodromuri improvizate
- Ar trebui să fie fiabil şi uşor de întreţinut în condiţiile din timpul războiului
- Acesta trebuie să fie capabil de a transporta cantităţi mari de munitie şi în mod special trebuie să fie capabil să distruga tancuri şi alte blindate
- Trebuie să aibă suficienta capabilitate de a raspunde „la chemare” de lângă câmpul de luptă, şi atunci când este necesar pentru CAS sa aiba suficienta resursa pentru a găsi ţinta, să o identifice şi să confirme că este, într-adevăr, duşman mai degrabă decât prietenos, şi apoi de a o distruge.
- Trebuie să zboare cu cel puţin 600km/h, dar sa fie suficient de manevrabil la rândul său si sa zboare strâns peste câmpul de luptă, aşa că pilotul nu va pierde din vedere ţinta atunci când vizibilitatea este redusă.
- Acesta trebuie să fie rezistent si ar trebui să fie în măsură să supravietuiasca la foc de la sol şi sa revina la bază cu un pilot de sănătos.
- Ar trebui să fie un avion low-cost în comparaţie cu preţurile avioanelor supersonice
Pentru că piloţii de aeronave CAS trebuie să localizeze vizual obiectivele lor înainte de a ataca, pentru a minimiza riscul de fratricid, viteza lor trebuie sa fie cat mai redusa.
Acesta e un comentariu mai vechi :
F/A-16 nu întruneşte criteriile forțelor aeriene (americane) pentru CAS, menţionat anterior. Mai exact, este lipsit de apărare şi capacitate de supravieţuire, mecanismele necesare pentru pilot si avion să opereze în mod eficient în mediul low-level şi să livreze CAS exacte, sunt inadecvate în special cu tun de 30 mm. F-16 Fly-by-wire si un singur motor nu asigura redundanţă pentru a absorbi in luptă daune și sa zboare în continuare. Faptul că este un avion de mare viteză limitează capacitatea pilotului de a identifica vizual ţinte la sol – mai ales în apropierea forţele prietene. Pentru a produce F/A-16, Air Force va modifica aparatul prin dotarea cu sistem de navigaţie la joasă altitudine şi direcţionarea infraroşu pentru noapte (LANTIRN), prin adăugarea unui pod de 30 mm si un modem de date imbunatatita (IDM) pentru integrarea cu sistemul. Nu stiu daca ce cumparam noi acum are aceste sisteme. Sper ca da.
In acest moment in SUA exista o mare dezbatere referitoare la CAS, respectiv daca mai este eficienta mentinerea sa, inlocuirea, respectiv cu ce tipuri de avioane noi.
Desigur dezbaterea este influentata si de lobby-ul marilor firme, politicieni mai mult sau mai putin interesati, militari profesionisti si desigur marele public.
Ar pare ridicol sa sustii in continuare mentinerea celebrului A 10, in dauna lui F 35, dupa ce doua programe au consumat deja zeci, poate sute de miliarde de dolari.
Trecem acum in „meandrele concretului ” si lasam deoparte teoria americana, complexa si poate influentata de bani multi.
Sa ne uitam un pic la statistici recente:
1. Conflicte militare SUA
2. Razboiul din Siria ( mai recent ca asta nu exista ) :
Avioane folosite de rusi :
A. Bombardiere strategice (folosite probabil doar propagandistic si pentru imagine):
14 TU – 22M3
6 TU-95MSM
5 TU-160
B. Bombardiere tactice
12 SU 24M2
8 SU 34
C. ATAC LA SOL
cititi cum a fost folosit
http://theaviationist.com/tag/sukhoi-su-25/
in principal bombe neghidate de 250 kg si rachete S 13
D. MULTIROL
4 SU 30SM
4 SU 35S
Daca ne uitam putin la listele de mai sus, avioanele „single rol” folosite pentru CAS sunt inca „de folos”.
La ce se munitie se gandesc partenerii nostri din USA ?
Si la ce avioane ?
Primul pe lista e bineinteles batranul A 10
sau…………..
TEXTRON SCORPION
Si chiar :
SUPERTUCANO
Desi Tucano a castigat licitatia pentru 15 avioane de „atac usor/blindat/recunoastere” organizata de USAF , contractul a fost contestat in justitie de ceilalti competitori si este blocat. Singurul jet in competite a fost MB 345.
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_Attack/Armed_Reconnaissance
Interesante sunt cerintele acestui program „Light Air Support (LAS)”: piste neamenajate, masuri defensive, cabina si motor blindate, min 5 ore zbor/iesire, distanta zbor 1600 km, electronica de supraveghere, transmitere video, patru puncte de acrosare, tun etc/
Contra ISIS au luptat in Siria si doua batrane OV 10 BRONCO, aparat al carui cost de operare este de 1000 usd/ora fata de 40 000 usd/ora pentru un F 15.
Conform USAF acest avion va fi reluat in calcul pentru CAS. A fost un experiment de testare a acestui avion din 1965 care a luptat si in Vietnam.
Aici este un articol complet despre Bronco in Siria.
ww.thedailybeast.com/articles/2016/03/09/why-is-america-using-these-antique-planes-to-fight-isis.html
In final cred ca cele mai mari sanse le va avea avionul de antrenament AT X (poate o combinatie intre T 50 sau MB 346 :
Desigur e o mare necunoscuta cine va castiga aceasta licitatie.
Hai sa uitam de ce fac astia CEI MARI !
Ce facem noi, sau ce am facut ?
De aici imi cer scuze dar sunt subiectiv. Am lucrat prea multi ani in fabricatia, dezvoltarea si marketingul IAR-urilor.
Actiunile ROAF :
1. Am modernizat 70 MIG 21 LANCER A, in varianta de atac la sol, desi proiectantul sau il destinase ca avion de interceptie. Am cheltuit in total 450 mil usd la nivel 2000, echivalent a 700 mil usd astazi, din care 75% au fost cheltuite pentru varianta A, din care nu mai zboara nici un avion de mult.
Pe scurt s-au cheltuit 500 mil USD actuali pentru 70 avioane atac la sol care nu indeplinesc nici unul din crietriile US AIR FORCE 1-7 ale avioanelor de atac la sol .
Armament :
1 tun Gsh 23, 1000 kg bombe, manevrabilitate redusa la viteze mici,
Nu am nimic a comenta despre solutia fericita a MIG 21 C – varianta de interceptare – adica varianta conceputa de Mikoian. Chiar cred ca a fost solutia optima pentru acel moment. S-au modernizat doar vreo 30 aparate.
2. Am ramas cu niste IAR 99 SOIM destinate CAS . Paradoxal au aceeasi cantitate de munitie si armament, chiar o avionica apropiata, cu exceptia radarului ca si un MIG 21 LANCER A..!!!????
Cu banii de modernizare a 70 MIG 21 LANCER A, puteam avea 60 IAR 93 supermodernizate si cu resursa inca 20-30 ani si inca 30 IAR 99 SOIM noi, precum si o industrie de aviatie functionala.
Sunt sigur ca totul era realizabil.
Q.E.D
Intrebarea mea este daca CAS mai este o optiune pentru RoAF ?
Poate IAR 99TD va avea o sansa, poate…
Grigore Leoveanu
Sursa: IAR99SOIM.ro