Canadienii pun degetul pe rana: ce sa faca ei cu F 35?! In urma cu trei ani a izbucnit un mic scandal legat de achizitia aparatelor JSF ca inlocuitoare pentru flota de CF-18. Practic s-a pus la indoiala atat beneficiul economic cat si cel militar care ar rezulta daca canadienii vor cumpara F 35. S-a pus in discutie mai ales ideea precum ca F 35 ar fi singura varianta viabila pentru viitorul Fortelor Aeriene Regale Canadiene.
Astfel ca s-a format o comisie pentru intelegerea problemei, iar raportul oficial tocmai ce a fost facut public. Acesta arata exact ceea ce multa lume banuia deja: F 35 este un avion bun – nimic de zis aici –doar ca nu-si justifica costurile (decat in anumite conditii) atat timp cat este folosit de o tara care nu are nici infrastructura americana nici vocatia de super-putere. Concluzionand canadienii au observat ca avioanele lor de lupta au de indeplinit cateva tipuri majore de misiuni:
- Protectia spatiului aerian national
- Participarea la misuni externe pe model libian
- Raspunsul in fata unor atacuri teroriste
- Asistenta in cazul unor dezastre naturale
In urma acestor concluzii, s-a mai remarcat ca statistic vorbind, circa 90% din misunile reale indeplinite de avioanele lor CF-18 au avut legatura cu protejarea spatiului aerian si mergand pe aceasta idee s-a efectuat un studiu comparativ, care a durat peste un an si in care au fost studiate Eurofighter, Rafale, F/A-18 Super Hornet si F 35.
Rezultatul a fost unul nu foarte surprinzator, evidentiindu-se faptul ca toate cele patru aeronave pot executa fara probleme toata gama de misiuni pe care ar trebui sa le execute cu foarte mici diferente de capabilitate.
Nu s-a specificat care din cele patru avioane ar fi cel mai bun, dar in raport se spune ca unul dintre cele patru ar putea sa nu faca fata foarte bine in lupta aer-aer intre anii 2020-2030, iar un altul ar avea aceeasi problema dupa 2030.
F 35 a iesit in fata ca fiind aparatul cu cel mai promitator viitor, datorita caracteristicilor stealth cat si avionicii noi, aici adaugand faptul ca F 35 este un avion destul de dependent de sistemul american in care este inglobat, fiind ceva mai putin eficient daca lupta singur.
Deocamdata guvernul canadian si-a pus la modernizat flota de CF-18 (la un cost estimat de 400 milioane de dolari) si are de gand sa foloseasca avionul celor de la Boeing cel putin pana in 2025, iar in privinta noului avion multirol o decizie nu este asteptata decat cel mai devreme spre sfarsitul lui 2015.
Una peste alta canadienii arata in studiul lor ca F 35 este, mai precis va fi peste cativa ani, un avion foarte performant, doar ca prea putine tari ar avea nevoie de o astfel de scula, scumpa si foarte dependenta de sistemul american pentru care a fost gandita.
O tara mica sau medie dotata cu F 35 nu ar simti chiar asa o mare diferenta de calitate intre JSF si un multirol de geneeratie 4++, atat timp cat va folosi F 35 pe post de avion de lupta fara sa dispuna de intregul bagaj de sisteme, sau de sustinerea aparatului militar american.
F 35 este un avion deosebit, dar in linii mari achizitizia acestuia ar putea creste dependenta militara a propietarului de Statele Unite intr-un mod nemaivazut pana acum si dincolo de obisnuitele legaturi mentenanta, pregatire piloti sau piese de schimb…
Cu F 35 s-ar putea sa nu te poti duce la lupta intr-un mod independent, pe sistem F 16, sau daca o faci nu vei fi niciodata capabil sa folosesti aparatul la 100% din potential fara ajutorul tehnologiei si suportului sistemului de comunicatii si supraveghere american. Oare ce mai ramane diferit intre F 35 si Rafale daca il decuplezi pe “american” de sursa puterii sale?! Cum ar reactiona un F 35A fara sprijinul si suportul american intr-o lupta aer-aer in fata unui avion 4++?!
GeorgeGMT