Expozitia de tehnica militara MSPO din Kielce, Polonia, ne-a mai adus si alte lucruri interesante anul acesta, mai ales ca noi urmarim cu mare atentie tot ce se mai intampla pe la “colegii de suferinta” polonezi, pe frontiera de est a NATO si UE. Daca intr-un articol anterior am prezentat principalii contracandidati la programul MLI-ului polonez PL-01 si Anders, acum ne propunem mentionarea catorva echipamente care ne-au atras atentia in cadrul expozitiei MSPO 2013.
Pentru inceput, PATRIA AMV-Rosomak a aparut cu doua variante turele produse de OTO Melara: turela HITFIST echipata cu tun de 30mm si turela Draco, cu un tun multirol de 76mm.
Si tot Rosomak este prezent configurat intr-un ststem sol-aer.
Si anume solutia celor de la WZU pentru coordonarea cu ajutorul radarului MTTIR Thales – Multiple Target Tracking and Illumination Radar – (inlocuitor al mai vechiului STIR1.2) a rachetelor Raytheon RIM-162 ESSM instalate in containere duble cu lansare verticala pe un camion FORD adaptat tot de WZU. Racheta RIM-162 ESSM are o raza de actiune de 28km, un plafon de 11km si o viteza MACH3,fiind dezvoltata initial pentru protectia navelor.
Astfel Rosomak se dovedeste o platforma extrem de versatila, putand fi configurat in zeci de roluri si subvariante. Este ceea ce ne-am dori si noi de la programul TBT si, intr-o prima faza, pe termen scurt, de la SAUR2, care sa indeplineasca macar o parte dintre aceste misiuni, si anume cele de sprijin, care nu necesita un blindaj de nivel superior STANAG3: artilerie, transport, Medevac, sisteme sol-aer si radare aferente, punct de comanda.
Ramanand in domeniul vehiculelor blindate dedicate, o aparitie interesanta a fost propunerea turelei de mortier 120mm instalabile pe o platforma de masina de lupta a infanteriei Marder1.
Compania poloneza HSW (Huta Stalowa Wola) a adus acest concept aliniat la standardele armatei poloneze. Turela HSW de 120mm exista si in varianta navalizata, iar in cea terestra a fost integrata si pe Rosomak 8×8. Conceptul este actualmente in testare de catre armata poloneza. Mortierul are computer balistic si GPS, sistem de comunicatii –radio digital, sistem de harti digitale si management al luptei, avertizor laser OBRA si sistem computerizat de conducere a focului. Mortierul poate opera si manual, iar raza de tragere porneste de la 500m si ajunge la 8-12.000m, folosind munitie speciala in mod de tragere indirecta. Aceasta varianta ar putea reprezenta o idee si pentru parcul nostru de MLI-84 si MLVM/AR nemodernizate, mai ales ca varianta dedicata cu tun 122mm, Model1989, este retrasa in rezerva de ani buni.
AgustaWestland a prezentat in expozitia statica la MSPO 2013, in asociere cu PZL-Swidnik, elicopterul militar bimotor multirol AW149 dar si mult mai micul SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter), disponibil si in varianta drona. SW-4 a mai fost prezentat pe RomaniaMilitary si reprezinta o optiune foarte interesanta, mai ales prin prisma pretului, pentru multe armate ale lumii.
Tot la sectiunea drone, Institutul de Aviatie al Poloniei a prezentat drona-elicopter ILX-27 UAV (Unmanned Aerial Vehicle), o aeronava de recunoastere, sprijin la sol sau naval, cu sarcina utila de 300kg la o masa maxima de 1 tona, o raza de actiune de 441km si o viteza maxima de 215km/h.
Sistemele de rachete disponibile pe Lynx sunt integrabile si pe LAROM, a carui dezvoltare pare sa stagneze desi este singura platforma de artilerie mobila din inzestrarea fortelor terestre in lipsa intrarii in serviciu a ATROM-ului si a retragerii MLI-model 1989. De asemenea, avand in vedere numarul mare de lovituri necesare pentru LAROM, ar trebui ca si vectorii purtatori mai noi sa fie asimilati si in productie in tara: LAR/ACCULAR, LORA sau chiar Delilah-GL.
Hidra poate fi grupat in baterii de cate 2 tunuri de 35mm ghidate de un punct de detectie si comanda, similar cu sistemele noastre Viforul iar Biala, pe langa cele 4 tunuri de 23mm are si 4 rachete sol-aer GROM sistemul putand angaja la maxim 7-8 km tinte pe care le descopera la 10km, avand deci o misiune similara cu Gheparzii nostri. Fortele poloneze au comandat modernizarea a 70 de vehicule la standardul ZSU-23-4MP BIALA.
Atat Viforul cat mai ales Gheparzii ar putea beneficia de un program de extindere a capacitatilor, atat prin modernizarea sistemelor de detectie si urmarire a tintei cat si prin adaugarea unei capacitati de lupta cu rachete sol-aer cu raza scurta: CA-94M, CA-95M (vezi “ Noua ce ne lipseste? ”).
Polish Defence Holding (PDH) a venit cu elemente ale sistemului soldatului viitorului, a carui componenta principala este arma modulara MSBS-5.56 (produsa de fabrica Bron) si un sistem optic asociat, cu mod termic (capabil sa detecteze caldura corpului uman dupa ziduri si obstacole) si vedere nocturna, ultimul fiind atasat castii soldatului.
Marius Zgureanu
MEADS MBDA Lockheed Martin video: AICI
Surse: Armyrecognition
http://www.armyrecognition.com/mspo_2013_show_daily_news_coverage_report/index.php