<<Întrebat de ce România nu a apelat direct la programul EDA al SUA şi a ales Portugalia, care acum a ajuns un fel de intermediar între noi şi americani, fostul ministru a explicat că motivele au fost de natură tehnică:
“Noi nu avem capacitatea tehnică de modernizare a acestor avioane. Portugalia are o capacitate industrială la nivel de top”.>> Sursa: Gandul.info
Este vorba bineinteles de cele trei avioane F-16 pe care Portugalia le va cumpara din SUA, le va aduce la acelasi standard MLU ca celelalte 9 si le va revinde Romaniei. Interviul apartine fostului ministru al Apararii, Corneliu Dobritoiu, detinatorul mandatului in perioada in care s-au purtat o mare parte a negocierilor pentru contractul F-16.
Mai intai cateva cuvinte despre capacitatea industriala de top a Portugaliei.
OGMA – “Indústria Aeronáutica de Portugal S.A” – a fost contractata initial pentru aducerea F-16A/B portugheze la standardul MLU insa programul a inregistrat intarzieri atat de mari incat, ca o solutie disperata, fortele aeriene portugheze au decis sa isi modernizeze singuri aparatele la baza aeriana Monte Real.
Monte Real nu este insa o fabrica in adevaratul sens al cuvantului ci un atelier (sau depozit) de reparatii. Fortele aeriene portugheze se mandresc de fapt ca sint singurii operatori de F-16 care le-au trecut prin programul MLU in atelierele proprii, toti ceilalti utilizatori trimitand aparatele in fabrica.
Cum arata facilitatile de top de la Monte Real, mult superioare se pare celor din fabricile romanesti, se poate vedea intr-o postare anterioara: “Pe genunchi“.
Ajungem si la industria aero romaneasca, ai carei reprezentanti nu au avut nimic de comentat in legatura cu afirmatiile fostului ministru.
Desi tot ei se plang pe la colturi de lipsa de comenzi, pe care spun ca altfel le-ar putea executa local, atunci cand li se reproseaza in fata lipsa capacitatii tehnice iau pozitia de drepti si apa in gura.
Fie fostul ministru are dreptate si atunci nu avem motive sa consideram ca mai avem o industrie aero, daca este mai prost tehnologizata decat bazele de reparatii ale unor membrii NATO nu foarte dezvoltati in domeniul asta, deci discutiile despre lipsa comenzilor nu isi au rostul, fie afirmatia este gresita dar nu este combatuta public dintr-o profunda lipsa de coloana vertebrala, mergandu-se probabil pe strategia “Capul plecat, sabia nu-l taie”.
Daca in privinta celor care au deja capital privat nu e cazul sa ne ingrijoram, problemele lor fiind strict treaba actionarilor, in cazul celor inca detinuti de stat lipsa de reactie fata de un potential contract este condamnabila. Profitul pe care portughezii il vor inregistra este deci prea neinsemnat pentru ca romanii sa-si bata capul cu el iar transferul tehnologic este neatractiv.
Adevarul este ca nici nu ne trebuie, la ce ne-ar folosi o capacitate de reparatie mai extinsa a F-16 in tara, se stie ca in cativa ani vom cumpara F-35, nu?
Numai ca domnul Dobritoiu s-ar putea sa nu stie exact despre ce vorbeste, sau nu a fost corect informat pentru ca mai jos veti gasi o nota oficiala trimisa de catre cei de la Aerostar care supen exact opusul opinilor domnului ex-ministru: cica in Romnaia ar exista suficienta capacitati industriale si know-how, care sa ne permita sa ne „jucam” loco cu avioanele F-16, cu atat mai mult cu cat nici pportughezii nu o fabrica in sensul strict al termenului, ba s-ar putea ca Aerostarul si ROMAERO sa fie chiar mai bine echipate, decat „atelierul” portughez.
Clik pe imagfine si…lectura placuta!