Americanii stau si calculeaza, fac simpozioane si consfatuiri, doar , doar or afla cat de periculos este un submarin diesel-electric modern, cu AIP sau fara, pentru flota lor maritima, civila sau militara. Si sa nu credeti ca baietii lui Varu’ Sam au ramas acum pe sfarsit de an fara alte probleme de rezolvat!
Dimpotriva au o gramada de belele pe cap, mai ales yankeii marineli. Flota scade ca numar de nave, Congresul se uita urat la ei de fiecare data cand cer bani, preturile pentru noile jucarii, Zumwalt si Gerald Ford cresc non stop si colac peste pupaza China s-a ridicat din morti si le promite solemn un nou Razboi Rece, de aceasta data in Pacific.
In ultimii ani submarinele electrice moderne, fiablie si benefiicicind de o tehnologie foarte moderna, au inceput sa recupereze rapid decalajul care le separa de fratii lor mai mari, submarinele nucleare. Pana acum pretul tehnologiei submarinelor nucleare, ca si costurile foarte marti de intretinere le faceau prohibitive si astfel americanii stateau linstiti. Isi faceau probleme doar pentru “amici” rusi, pe cand celelalte detinatoare de sub-uri nucleare erau aliati cu ei. Bineinteles in aceasta ecuatie China nu conta, datorita numarului si calitati foarte slabe a submarinelor lor nucleare.
In ultimii ani insa Germania, Franta, Suedia sau Rusia, si numai ele, au scos pe piata submarine diesel-electrice, unele dotate cu AIP, extrem de performante, foarte bine tehnologizate si mai ales foarte ieftin de operat. Intradevar aceste noi tipuri de nave: Scorpene(franco-spaniol), Lada-Amur (Rusia), Gotland (Suedia), Germania, etc.
Scorpene in marina Malayesiei
Mai mult decat atata tehnologia acestor submarine se extinde rapid. Pakistanul sau India fiind doar doua dintre tarile care incerca sau au in vedere construirea de submarine moderne.
Problemele americanilor vine insa din silentiozitatea acestor noi tipuri de submarine, ca si din faptul ca unele dintre ele sunt perfect capabile sa lanseze rachete de diferite tipuri, prin tuburile lans-torplia, sau au deja lansatoare verticale, iar baietii Varului Sam sunt atat de seriosi cu privire la aceste sub-uri, incat se gandesc serios daca nu ar fi cazul sa cumpere si ei cateva…
Motivul acestei discutii deriva din doua mari probleme actuale ale US Navy, divizia de submarine: costul enorm al intretinerii a 40-50 de submarine nucleare, cost pe care americanii s-ar putea foarte curand sa nu si-l mai permita, iar in plan secund, tehnologia acestor submarine mici, tehnologie care le asigura o silentiozitate care pune in mare dezavantaj submarinele americane de atac in ape cu adancime mica, costale, mai ales ca americanii isi dezvolta noua clasa de submarine de atac, Virginia, tocmai pentru a opera in astfel de ape.
Asadar pe de o parte banii pe care nu-i mai au, iar pe de alta parte pericolul crescand pe care sub-urile clasice il reprezinta pentru flota Americana. In aceasta ordine de idei americani chiar au inchiriat, timp de doi ani, un submarin clasic suedez, pentru exercitii cu flota lor. Dar inainte de suedezul Gotland, americanii au facut acelasi tip de exercitii cu flota de submarine a Australiei.
Gotland class, 2005, San Diego
In cadrul acestor antrenamente Gotlandul suedez reprezenta “cea mai rea varianta posibila”, daca tinem cont ca nava suedeze este mica, are in dotare sistemul AIP si apartine unei tari foarte serioase.
In urma experientelor cu submarinele australiene si cel suedez, US Navy si-a dezvoltat noi tactici AS si noi echipamente, insa pana la urma cel mai important lucru invatat de americani, in acesti ani de experimentari si incercari, a fost exact faptul ca un submarinul clasic, mic si silentios, este in acest moment cel mai mare pericol pentru flota Americana, este daca vreti varianta pe mare a razboiului asimetric din zona Golfului Persic, sau Afganistan.
GeorgeGMT