Recent, au apărut pe la TV, prin mediile de stiri, informatii, etc., de felul celor mai jos:
- Din care cititorul intelege ca este un document secret (?!) si, mai ales, că ar fi fost ”făcut pe șest”, prin care s-a prelungit licenta OMV-Petrom cu inca 15 ani (A. de așteptare ??)
- De aici cititorul înțelege că ANRM a propus (!?) și Guvernul a aprobat (putea să nu aprobe ?!) extinderea licenței cu pricina.
Indiferent ce se scrie prin presă, se aude si vede pe la TV, un lucru este foarte periculos:
Decizia respectivă este ilegală, poate fi atacată de oricine in justiție, pentru simplul motiv că încalcă Regulamentul 2018/1999 al Parlamentului European și al Consiliului cu privire la Guvernanță in domeniul energiei si schimbărilor climatice.
(textul de referintă al Regulamentului poate fi accesat mai jos)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2018.328.01.0001.01.ENG
De ce Decizia Guvernului este atacabilă si, în fapt este nulă de drept ?
Pentru simplul motiv că in procedurile de stabilire a oricăror măsuri, decizii, strategii, etc, in domeniul energiei si mediului, care potențial afecteaza toți cetățenii unui Stat Membru, Consultarea Publică este obligatorie si se constituie ca un capitol/document separat care stă la baza unei Decizii (în fapt, Parlamentul European statuează in acest fel si ”democrația” particular in energie, care afectează pe fiecare cetățean).
In mod particular, Consultarea Publica este in conformitate cu acest Regulament intrucit, populatia, consumatorii, industria, asociatiile, mediul de business, etc., poate, in virtutea politicii de decarbonizare, nu ar mai dori extragerea de gaze din Marea Neagra după ce am decis sa inchidem si minele de cărbuni ?!…sau poate ar dori ”taxarea CO2” a simplei extracții a gazului ?!…sau cine știe !?…dar, trebuie intrebați !
Citeva extrase relevante din Regulament:
De ce ar fi fost importantă această consultare publică ?
- Cred că Guvernul ar fi avut la dispoziție un instrument legal și efectiv de a-si crește exponențial credibilitatea, popularitatea in rîndul cetățenilor (sau alegătorilor), aplicînd un exercițiu democratic, consultîndu-i, intr-o problemă controversată
- Această obligație a Consultarilor, a apărut in 2018, mult după data încheierii vechiului contract de concesiune, iar, reinnoirea acestuia, trebuia făcută in noile conditii !
- Așa cum Cancelarul Nehammer, pentru a-și atrage si crește popularitatea in rîndul alegătorilor austrieci, a comis efectiv o ilegalitate prin refuzul de a admite aderarea la Schengen a României, tot așa, Guvernul României, pentru a-si crește propria popularitate in rîndul cetățenior (alegătorilor) , ar fi putut legal, iniția procesul de Consultări publice amintit !
- Util sau inutil, decizia Guvernului i- ar fi dat legitimitate (si ar fi fost util ”să auzim și părerea poporului”, pentru că așa e in democrație, nu-I așa ?!)
Dar, Guvernul a ales să facă ceea ce a făcut, avind impresia și comportînudu-se ca și cum activele statului sunt ca și proprietatea vreunuia din membrii sau grup de membri (de partid ?) din Guvern , ridicîndu-se în continuare niște intrebări:
- A știut sau n-a știut de aceasta obligație procedurală ? ( Sigur, or să vină fel de fel de explicații cum că Regulamentul nu e transpus încă in România- N.A. suntem in pre-infringement in aceasta privință !- dar oricum legislația UE primează, sau că speța reinnoirii contractului de concesiune nu se incadrează in aceste prevederi – N.A. cine ne împiedică sa discriminăm pozitiv democratia si să aplicăm această procedură pornind de la acest Regulament ?!, s.a.m.d)
- Dacă a știut si n-a făcut-o și nici nu a folosit această posibilitate legală de a ”reseta” sau echilibra relațiile cu Austria – fundamental, stat neprietenos cu România, atunci, situația este gravă (de aceea o fi făcut-o ”pe șest” ?!)
- Dacă n-a știut, atunci, exista posibilitatea de a îndrepta lucrurile, prin simpla contestare in justiție a acestei Decizii Guvernamentale, de catre oricine din România (partide, companii, asociatii, persoane juridice si fizice , etc.), iar Guvernul va avea șansa unică de a recunoaște că a greșit si de a coopera contructiv pentru îndreptarea lucrurilor pe plan local (prioritar) si mai puțin pe plan extern (secundar)
- După ce auzim ”vocea poporului”, vom mai vedea ce facem cu gazele acelea…oricum, putem aștepta încă 15 ani, așa cum am așteptat deja 15 ani, sau cîți or fi fost.
Altminteri, ce putem crede avînd in vedere cele de mai sus ?…
Catalin Dragostin