Romania Military

O nouă navă militară este pusă pe cală la Damen Galați

Da doamnelor și domnilor, o nouă navă militară este pusă pe cală la Damen Galați! Nu, nu este pentru noi, este pentru marina militară a Olandei. Este vorba de o navă de suport logistic ce va fi botezată „Den Helder”.

Damen Galati

Combat Support Ship – sursa foto: Damen

Deci, marina Olandei, una cu îndelungate tradiții în Europa, va folosi o navă militară produsă parțial la Galați… Și nu e prima dată când face asta. De altfel, la Galați se tot produc nave militare, de ceva timp, nu doar pentru Olanda ci și pentru alți clienți internaționali, cel mai recent fiind Pakistanul. Mai puțin pentru România, țara gazdă.

Am văzut știrea și mărturisesc că, brusc, m-am simțit foarte frustrat… De aici și mini-articolul de față.

Conform comunicatului, „engineering of the vessel is taking place mostly in the Netherlands and the project will provide work for over 100, mainly Dutch, companies. To date, 47 contracts have been signed for the CSS, out of which 34 with Dutch maritime suppliers.”

Mă întreb unde se încadrează Damen Galați când vine vorba de cele 47 de contracte semnate pentru noua navă, o fi încadrat în cei 34 de furnizori olandezi?

Între timp, după ce ne-am lămurit cu corvetele, nici licitația pentru „bărcile” Gărzii de Coastă nu merge prea grozav dar e ok, a trecut doar un an de la organizarea licitației… Se putea și mai rău. Vard a câștigat, Damen a pierdut, avem două dosare pe rolul instanțelor judecătorești: 

  1. Astfel, în dosarul nr. 33056/3/2019 aflat pe rolul Curții de Apel București, având ca obiect „litigiu privind achiziţiile publice email – dec. 233391/22.10.2019”, instanța a admis recursurile formulate de Damen Shipyards Gorinchem BV şi Baltic împotriva sentinţei recurate pe care a casat-o în parte. Părțile în acest dosar au fost Damen Shipyards Gorinchem BV, Baltic Workboats AS, Vard Brăila S.A. – câștigătorul licitației și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. Inițial, Tribunalul București care a judecat acest dosar pe fond, a respins cererea Damen Shipyards Gorinchem BV.
  2. În celălalt dosar aflat pe rolul Curții de Apel București, 1894/2/2020, având ca părți pe Damen Shipyards Gorinchem BV, Baltic Workboats AS și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și ca obiect „contestaţie atribuire dec. nr. 561/C8/478/06.04.2020”, instanța a respins plângerea Damen.

Văd că și această licitație se prelungește pe fondul contestațiilor celor care au pierdut și, nu pot să nu mă întreb: cine e de vină? Legislația achizițiilor publice, organizarea defectuoasă a caietului de sarcini și a licitației în sine sau lipsa de „fair play” și intenția de a șicana a celor care au pierdut?…

Pentru ceva mai multe detalii despre licitația navelor pentru Garda de Coastă (fonduri UE) vă rog să accesați acest link.

Nicolae

Exit mobile version