Pentru cei care nu stiu, exista un proiect de lege pentru cresterea/stabilirea treptata a salariului minim brut pana la 60% din „salariul mediu brut pe economie” (de/pana) la 1 Ianuarie 2025. Se numeste….
Proiect de Lege pentru completarea art.164 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii (legatura pentru evolutia/situatia legislativa a proiectului)
…si consta intr-un articol unic:
„Raportul dintre salariul de bază minim brut pe ţară şi salariul mediu brut pe economie va creşte în tranşe anuale egale începând cu data de 01 ianuarie 2021, urmând ca la data de 31 decembrie 2024 salariul de bază minim brut pe ţară să reprezinte 60% din salariul mediu brut pe economie”
http://www.cdep.ro/proiecte/2020/200/90/5/se365.pdf
Deja adoptat de Senat, acest proiect are deocamdata niste probleme la Camera Deputatilor, insa nimic insurmontabil. Problema este insa ultima completare din saga acestui proiect, vorbim aici de Punctul de Vedere (negativ) al Guvernului cu privire la acest proiect. Este, poate, de departe, una din cele mai echilibrate si profesioniste lectii de economie care mi-a fost data s-o vad, nu exagerez, nu laud PNL-ul, va rog, cititi-o:
http://www.cdep.ro/proiecte/2020/200/90/5/pvg295_2020.pdf
Pe scurt, guvernul explica imbecililor MiLoGi (pleonasm) ce inseamna o crestere din burta, politicianista, populista, a unor procente salariale (apropo, Romania este statul UE cu cel mai mare procent de lucratori cu salariu minim: 26%, Portugalia e a doua, cu 18%)…in cazul nostru, cam 5% pe an in urmatorii 4 ani.
Mai bine zis, guvernul explica – printre altele – relatia normala, naturala, dintre cresterea excesiva a unui astfel de salariu si automat scaderea puterii de cumparare. „Ce poti cumpara azi cu 100 de lei, maine nu poti cumpara cu 110-120 de lei„…ca sa ma exprim cat mai simplist, furatul propriei caciuli.
Iata evolutia salariului minim brut ca procent din castigul salarial mediu brut, din datele prezentate de INS, colectate de mine, personal, lunar (in punctul de vedere al guvernului mai sus este prezentata o situatie similara, insa generalista):
An – Mediu brut (RON) – Minim brut (RON) – Procentaj
2006 – 1108 – 330 – 29,78%
2007 – 1410 – 390 – 27,66%
2008 – 1742 – 510 – 29,28%
2009 – 1889 – 600 – 31,76%
2010 – 1902 – 600 – 31,55%
2011 – 1980 – 670 – 33,84%
2012 – 2066 – 700 – 33,88%
2013 – 2163 – 770,8(3) – 35,64%
2014 – 2360 – 875 – 37,08%
2015 – 2559,5 – 1012,5 – 39,56%
2016 – 2886,91(6) – 1183,(3) – 40,99%
2017 – 3313,91(6) – 1433,(3) – 43,25%
2018 – 4488,41(6) – 1900 – 42,33%
2019 – 5073,(3) – 2080 – 41% (2350/46,32% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca)
2020 – 5396,1(6) – 2230 – 41,33% (2350/43,55% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca…a ramas neschimbat…insa procentual e mult mai mic fata de anul precedent deoarece minimul brut a fost crescut la 2230 RON)
Si acum intrebarea…de ce doreste PSDul o astfel de lege? Stiu, e cam retorica, insa raspunsul se afla la UERSS (intre statele membre existand o diferenta incepand de pe la 30-33% in cele conservatoare si pana la 60-62% in cele stangiste), deoarece acolo exista o astfel de initiativa socialista de urca acest salariu minim brut la 60% din cel mediu brut, de durata, insa chiar guvernul Romaniei arata in punctul de vedere discrepantele de ordin financiar si evolutie, tara noastra „exceland” in a fi incapabila sa asigure resursele necesare unei astfel de initiative.
Asa cum se precizeaza si in documentul guvernamental, se observa ca la noi n-a fost atins nici macar un maxim de 45%, mai ales in perioada crescatoare 2012-2017, evolutie care a devenit descrescatoare spre 40-41% din 2018 incoace. Numere ce sunt mult mai apropiate de opinia mea personala ca salariul de baza minim brut lunar nu ar trebui sa fie mai mare de 40% din cel mediu brut (Golden Ratio – Numarul de Aur; premierea muncii/efortului si nu a simplei existente a angajatului), socialistul opus de 60% fiind nebunie curata.
Ca sa nu mai vorbim de cum afecteaza acest procent tipologia slujbelor si a angajatilor.
Sau „mica problema” constitutionala numita Art.138(5): „Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare.” Aviz cresterii pensiilor si alocatiilor…
PS – repet inca o data originea cuvantului MiLoG = MindestLohnGesetz acronim al legii care reglementeaza aparitia salariului minim in Germania incepand cu 1 ianuarie 2015 – pentru prima data in istoria sa, (Merkel a inghitit aceasta prevedere a socialistilor ce au iesit bine în ultimele alegeri la acea data pentru că altfel…)
PPS – apropo, ati observat sa statele scandinave (alea mult-laudate ca cica ar fi „socialiste” – nu sunt, doar isi permit programe sociale consistente pentru ca au o populatie mica raportata la suprafata si resurse, le puteti compara cu statele arabe din OPEC ca sa va faceti o idee de ce isi permit „luxul” asta)…nu au salariu minim?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_minimum_wage
De cate ori trebuie sa repet realitatea ca un salariu minim brut n-a reprezentat, nu reprezinta si nu va reprezenta niciodata „un trai decent” (asta fiind de fapt cel mediu) ci unul „de subzistenta”?
Si aducere aminte, doua articole…
Bă, MiLoGilor, bucurați-vă! Se mărește totuși salariul minim!