Poate mai cred dar isi iau masuri de siguranta, sa aiba totusi ce sa tina in serviciul operativ daca programul FCAS va avea intarzieri si, pe cale de consecinta, pluseaza cu ce au prin curte, sperand la mai bine.
Nu discutam acum despre viitorul incert al avionului de generatia a VI-a franco-germano si spaniol ci despre gaselnita de marketing a celor de la Dassault. Pentru ca marketing pare a fi atat timp cat Rafale nu este un avion de generatia a V-a oricata electronica noua i-ai pune pe el, iar drona stealth care ar trebui sa insoteasca avionul exista doar la stadiul de prototip zburator, este drept ca daca discutam despre nEUROn atunci prototipul are la active peste 100 de zboruri, tehnologia fiind destul de maturata.
Pe de alta parte, cele doua, Rafale si drona, nu se cunosc atat de bine pe cat s-ar parea, in acest moment avionica actuala neavand nici in clin nici in maneca cu un astfel de concept, in acelasi timp conlucrarea intre un avion non-stealth si o drona stealth nu face chiar atat de mult sens pe cat ar parea pentru ca daca vezi avionul pe radar poti sa presupui ca si drona ar fi prin imprejurimi.
Daca in materie de avioane stealth europenii au fix zero experienta, francezii mai au ceva de care sa se lege si anume programul nEUROn, demarat in 2003 si care a dus la constructia unei drone stealth cu cala interna pentru arme, subsonica.
Daca lucrurile sunt sau nu viabile in punctul de vedere al tehnologiei, daca Rafale, asa cum este el astazi, poate suporta o modernizare care sa-l faca sa ramana performant si dincolo de 2030, intr-o Europa dominata de F 35A si de viitorul Tempest britanico-japonez, ramane de vazut.
Cert este ca francezii au de gand sa modifice cea mai mare parte din avionica actuala, cu radarul in frunte si in primul rand viitorul F5 va fi dotat cu viitoarea racheta cu incarcatura nucleara ASN4G. Insa lucrurile sunt complicate si intreg sistemul informatic si electric al aparatului va fi modificat pentru a sustine prelucrarea unei cantitati de date net superioare celei actuale.
In privinta rolului dronei, acesta va fi acela de a lucra in tandem cu avionul in cadrul misiunilor de tip SEAD. Ambitia este ca Rafale sa fie operational pana prin 2060, ceea ce pare cam exagerat: “forces us to show a certain requirement for this aircraft (Rafale F5) in terms of ambition so that its penetration capacity remains credible at least until 2060″.
Cert este ca francezii si germanii nu se inteleg intre ei si ambele programe comune sunt intr-un impas monstruos: viitorul avion de generatie a VI-a si viitorul tanc european. Vorbesc mult dar pare ca fiecare si-a luat gandul de la cele doua “viitoare” si exploreaza solutii alternative bazate pe propriile puteri.
Un lucru nu foarte incurajator pentru Europa. De altfel un alt program extrem de important dezvoltat de Paris si Berlin si-a dat obstescul sfarsit atunci cand germanii au renuntat sa mai dezvolte impreuna cu francezii un avion dedicat patrularii maritime si luptei anti-submarin si au decis sa-si inlocuiasca flota de P-3C Orion cu americanul P-8A Poseidon, lasandu-i pe francezii sa se descurce cum or sti in privinta inlocuirii Atlantique ATL2, avionul francez dedicat luptei anti-submarin.
Programul comun – Maritime Airborne Warfare System (MAWS) – a fost lansat de cele doua tari in 2017, iar in 2021 Berlinul a cumparat Poseidonul. End of Story. Acum a cumparat F 35A.
GeorgeGMT