In presa poloneza, ca si pe surse de pe la noi, au aparut informatii suficient de credibile despre ofertele celor trei companii producatoare de elicoptere in competitia ministerului de interne.
Astfel, pe scurt am avea:
- Leonardo cu AgustaWestland AW 101 Merlin. Elicopter mare cu trei motoare General Electric T700-T6A1 produs in Marea Britanie si Italia. Este folosit atat in operatii de salvare/cautare pe mare/uscat cat si ca elicopter naval la bordul navelor militare. Pretul ofertat este de 24,35/26,05 milioane de euro terestru/naval;
- PZL Mielec/Lockheed Martin cu S 70I. O aeronava suficient de mare si cu o descendenta faimoasa, poate face fata cam in orice mediu, dar este inferior dpdv al capacitatii de transport (spatiu disponibil interior, dar similar ca masa maxima transportata – patru tone) in fata AW 101 si H 225. Pretul cerut de polonezi este cel mai mic – aproximativ 22,72/22,77 milioane de euro pentru varianta de uscat/ varianta navala;
- Airbus doar cu H 225 sau cinci elicoptere H 225 si trei aparate AS565 Panther. Pretul este, in acest caz si cel mai mare – 31,59/32,99 milioane de euro terestru/naval.
AW101, aici EH 101 al marinei italiene
Italienii si polonezii ofera 12 aparate de zbor, Airbus doar opt bucati. Ar mai fi si faptul ca, daca informatiile se dovedesc a fi corecte, Airbus vine cu o oferta ciudata, compusa din doua elicoptere total diferite, din clase diferite, iar pe de alta parte AS 565 Panther nu cred ca se poate compara cu AW 101 sau S 70i.
Niciunul dintre elicopterele ofertate nu vor fi fabricate/asamblate in Romania.
AW 101 Merlin si H 225 sunt cam din acceasi clasa (cu un plus pentru AW – trimotor si cu o masa maxima de 15 tone si cu trapa spate de incarcare compartiment cargo), aeronave mari, capabile sa transporte incarcaturi de peste patru tone sau in jurul a 30 de militari complet echipati, Merlinul fiind aici campion atat la incarcatura maxima (in jur de sase tone) cat si la numarul de militari transportati cu un maxim de 45 de oameni echipati. Pe locul trei vine S 70i cu patru tone de incarcatura sau pana pe la 17 soldati echipati de lupta.
S70i in Filipine
AS 565 Panther face parte dintr-o categorie inferioara celor trei de mai sus, avand o capacitate de transport de maximum doua tone sau zece militari. Chiar si in varianta navala, sau poate mai ales in acest caz, Panther nu poate face fata capabilitatilor Merlinului, Caracalului sau S70i, fiind in mod clar dintr-o alta clasa de aeronave.
Daca privim lucrurile astfel nu prea avem de ce sa luam in considerare oferta AIRBUS: cele mai mari preturi (un AS 565 Panther este mai scump decat un AW 101 sau un S 70i?!) si doar opt aeronave, din care probabil cinci H 225 Caracal – elicopter mediu adevarat si trei Panther, aeronava care este undeva in partea de sus a elicopterelor usoare sau in partea de jos a elicopterelor medii, oricum n-are cum sa faca concurenta S 70i sau AW 101.
H225M si AS 565 Panther, ultimul in serviciul marinei bulgare
Privind lucrurile din punctul de vedere al pretului ai al capabilitatilor aeronavelor prezentate, pentru mine cel putin, oferta celor de la AgustaWestland pare cea mai cuprinzatoare, urmata fiind de cea a polonezilor cu S 70i. Airbus este o nebuloasa, ciudat cum au putut veni cu o astfel de oferta…
Inca un lucru interesant, polonezii au comandat patru elicoptere AW-101 Merlin (Deceneu, in traducere locala 🙂 ) pentru patrulare marina, si nu S-70i.
Cerintele, conform caietului de sarcini, impreuna cu punctajul acordat arata cam asa:
1. 40% pretul
2. 9% raza de actiune, minim 400 Mm;
3. 6% viteza de croaziera, minim 240 km/h;
4. 9%, sarcina exterioara acrosata de minim 2700 kg;
5. 3%. Detecție balize SART. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
6. 3%. Formare imagine sintetică a câmpului scanat (ISAR). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
7. 9%, incărcătura maximă utilă în cabina cargo (kg). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa Încărcătura maximă utilă in configuratia transport, minim 2.500 kg;
8. 6%, plafon maxim în zbor staționar fără efect de sol la MTOW (Maximum Takeoff Weight) și ISA (ce e ISA?) +20 (ft). Prin specificatia tehnica minima a fost impus plafonul certificat, in zbor stationar fara efect de sol, minim 6000ft (2000 m);
9. 6%, numărul de tărgi pentru pacienți critici. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa capabilitatea pentru minim 3 targi pentru pacienti critici pentru elicopterul in configuratia pentru managementul medical al dezastrelor;
10. 9%, consumul de combustibil la viteza de croazieră recomandată, MTOW, ISA și SL (Kg/NM).
Sursa: e-licitatie.ro
GeorgeGMT & Nicolae