Greu de zis, dar unii de genul croatilor (16 aparate pentru 40 mil.$), tunisienilor (24 aparate) si al grecilor (70 de aparate pentru 44 mil.$) sunt interesati sa recupereze ce au pensionat americanii. Pentru comparatie, pretul unui singur AH-1Z Viper nou, gata de operare, este de aproximativ 76 mil.$ cu toate costurile incluse, ceea ce inseamna ca ne-am permite 43-5 duzini de Kiowasi in acest prêt.
U.S. Army, dupa ce au anulat inlocuitorul RAH-66 Comanche, un deceniu mai tarziu au redeschis balul, finalizat partial cu UH-72 Lakota/H145M in rol oarecum similar… mai multirol si nu atat de dedicat recunoasterii si atacului. De retinut costul achizitiei unor carcase de OH-58, este extrem de accesibil, cu mentiunea ca deja cele mai putin folosite si in starea cea mai buna dintre cele disponibile prin FMS au fost achizitionate de cei trei clienti de mai sus. Dincolo de posibilitatea de a avea cel putin doua-trei duzini de OH-58D Kiowa operationale pentru mai putin de 50 mil.$, si mai importanta imi pare mentenanta si capacitatea de a le moderniza atat pe ale noastre cat si pe celelalte reactivate la altii in cadrul unui parteneriat mai larg al Romaniei cu Bell Helicopters.
OH-58D Kiowa este deja arhicunoscut pentru turela optronica girostabilizata deasupra rotorului principal – Mast Mounted Sight (MMS), dezvoltata de McDonnell Douglas Corp. in colaborare cu Ball Aerospace & Technologies Corp. Aceasta contine o camera TV, una termica si un telemetru-marcator LASER cu care realizeaza nu doar cercetare ci poate coordona tragerea armamentului instalabil pe 2 piloni universali: rachete AGM-114 Hellfire, rachete AA AIM-92 Stinger (ATAS), containere PRND cu cate 7 lovituri 2.75 inches (70 mm) Hydra-70 si mitraliera M296 /M3P .50 cal. Sauditii au primit o versiune modificata cu vizor pentru rachete TOW deasupra cabinei in locul turelei optronice MMS deasupra rotorului.
Din 2010, din moment ce exista ghidajul laser al Hellfire dar si capacitatea de a lansa rachete neghidate, Kiowa a devenit capabil sa lanseze si DAGR:
Bell chiar propusese acum niste ani mai multe linii de evolutie, si anume derivatul BELL 407/ ARH-70 Arapaho imediat dupa anularea in 2004 a programului RAH-66 Comanche (care tocase 6,9mld.$ in 20 ani), iar apoi modernizarea OH-58 Kiowa F blockII, in cadrul Aerial Scout Program:
Arapaho folosea motorul Honeywell HTS900 de aproape 1000CP (fata de doar 650CP ai OH-58D), motor evoluat din Lycoming/Honeywell LTS101 provenit de la Bell 222 si HH-65 Dolphin, HTS9000 fiind folosit si de proiectul elvetian Marenco SwissHelicopter SKYe SH09( prezentat si aici). Sarcina utila a ARH-70 era usor superioara lui OH-58D, la 847kg, primul fiind si ceva mai usor (2,3 tone fata de 2,5t), ceea ce a contribuit alaturi de motorul mai puternic la o marja superioara de echipare, un plafon maxim de zbor crescut cu 2km (fata de 4km), o raza de actiune extinsa cu 50km (la 300km) si o viteza usor superioara.
Acelasi motor a fost transferat apoi impreuna cu transmisia si rotorul lui Bell-407 si catre modernizarea OH-58F Block II impreuna cu coada si rotorul lui Bell-427, propunerea datand din 2012.
Deja OH-58F reprezinta o modernizare consistenta a cabinei si senzorilor – Cockpit and Sensor Upgrade Program (CASUP):
- sistem turelat in bot pentru tintire si supraveghere: turela optronica imbunatatita si mutata de pe axul rotor: AAS-53 Common Sensor Payload (CSP) incluzand camera IR, color, si intesificator de imagine. Noua turela a imbunatatit performanta aerodinamica cu 2%;
- sistem control&display versiunea 5, cu putere de procesare marita, 3 afisaje color multifunctiune si harti in miscare independente;
- interfata colaborare uman-artificial nivel 2 (MAnned-Unmanned teami,g: L2MUM), pentru a opera RQ-7 Shadow UAV;
- ecran de afisare a ordinelor si situatiei tactice la nivel brigada si inferior: Force Battle Command Brigade and Below (FBCB2) cu capacitate ulterioara de imbunatatire la sistem Blue Force Tracker 2;
- constienta operationala imbunatatita;
- comunicatii digitale intra-cabina;
- modernizari/evolutii Hellfire, functionalitati crescute ale armamentului prin interfata digitala 1760;
- trasee de cabluri reproiectate;
- sistem de monitorizare sanatate si uzura Health and Usage Monitoring (HUMS);
- control digital cu autoritate completa a motorului (full FADEC), bi-canal;
- exista o propunere neimplementata in final din partea Rolls-Royce de a creste cu 12% puterea motorului Model 250-CR30;
Desi nu includea o crestere a performantei in carnetul de sarcini, versiunea F a iesit cu 91 de kg mai usoara decat D, in principal datorita cablurilor mai usoare si eficientizate si a senzorului mai usor. Primul OH-58F a fost finalizat in octombrie 2012, fiind construit in faciliatile armatei SUA, primul exemplar de serie a fost receptionat la sfarsitul lui 2013, urmand ca productia de ritm scazut sa inceapa in 2015 pentru a avea prima escadrila echipata in 2016. Se viza un total de 368 OH-58F, obtinute prin re-manufacturarea unor exemplare existente din variantele A, C si D, numarul carcaselor scazand la un mai realist 321, datorita celor pierdute sau avariate iremediabil. Insa US Army a ales sa anuleze programul de modernizari CASUP, evaluat la 3 mld.$, flota vizata necesitand si un program de extindere a resursei (SLEP) evaluat la alte 7 mld. $ (costul imi pare exagerat desi probabil e vorba de rebuild, adica livrarea de cabine si structura de rezistenta noua – a se vedea clipul de mai jos cu linia de productie din Amarillo).
Ultima versiune incercata ca si evolutie a Kiowa fost Bell OH-58X cu caracteristici stealth si o noua miniturela optoelectronica in bot cu vedere de noapte si sistem Kodak FLIR cu camp de 30°, de tip McDonnell-Douglas Electronics Systems. Avionica a fost mutata in botul modificat pentru amprenta radar scazuta, creand loc pentru un pasager in spatele cabinei. S-a pastrat si turela pe axul rotorului, „pierduta” la versiunea F.
A mai existat un concept hibrid in cadrul programului Armed Aerial Scout (AAS), care utiliza cabina vechiului model, grefata cu elice contrarotative si propulsoare cu elice in spatele unei grinzi de coada mult scurtate: AVX.
Conceptul AVX
AVX Modification Technology™ pentru OH-58F Kiowa Warrior inseamna:
- Eficienta aerodinamica crescuta;
- viteza crescuta cu 20%;
- distanta de zbor crescuta cu 20%;
- 30% crestere in eficienta combustibilului;
- altitudine mai ridicata;
- Capacitate crescuta de operare in conditii de temperatura mai ridicata (6K/95 degrees) decat OH-58F;
Video AVX:
OH-58D/AVX al AVX Aircraft Company a fost probabil cea mai indrazneata evolutie a OH-58.
Pentru cine incearca sa-si imagineze o versiune si mai furtiva a Kiowasului decat varianta X, probabil ca raspunsul in forma cea mai apropiata ar fi Cicare CH-14:
Aici linia de productie din Amarillo a Kiowasului, pe cand inca aveau comenzi:
Acum, putem spune ca poate OH-58 nu e chiar cireasa de pe tort dar poate am putea in cadrul contractului cu Bell Helicopters pentru AH-1/UH-1 sa ne uitam si la o varianta modernizata a Kiowa macar la nivelul F BLII daca nu chiar OH-58X, pe rol de trainer/scout monomotor (echipat diferit in functie de rol), unde AH-6/ MD-500 ar putea sa-l concureze serios. O varianta civila militarizata (derivata din proiectul Arapaho) tot in curtea Bell ar fi 407 GT/MRH…
Referitor la protectie, Kiowa dispune de un kit antibalistic in podea, insa pentru amatorii de chestii „blindate” trebuie mentionata versiunea iraniana HESA Shahed 285, un derivat a variantei iraniene nelicentiate a Bell 206 JetRanger, Panha Shabaviz 2061: „chestia” are un parbriz plat similar AH-1T.
Ca si costuri, prezentate aici, ora de zbor pentru OH-58D costa 2754$, similar cu a UH-72A Lakota (bimotor, dar inferior ca si optronica, avionica si arme integrate), si la jumatate din costul orei UH-1Y Venom sau AH-1Z, fiind doar usor superior celor 2059$ ai costului pentru A/MH-6M.
Cealalta varianta, de a ne alinia la ceea ce foloseste US Army, adica familia H145M, ne-ar putea oferi alte atu-uri, inclusiv in cadrul colaborarii cu Airbus Romania.
A 3-a varianta, cea futurista, ar fi sa mai asteptam putin dupa moasa Sikorsky, pentru aproape-nascutul S-97 Raider/XB-1 Defiant.
Revenind insa la mostenirea Kiowa, americanii par disperati sa se echipeze cu un elicopter de recunoastere specializat, ceea ce inseamna ca in curand se vor etala si concurentii, unii fiind probabil evolutii ale propunerilor din competitiile anterioare.
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
https://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
https://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav
https://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila
https://www.rumaniamilitary.ro/md-notar
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g
http://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/kazan-ansat-2rc
http://www.rumaniamilitary.ro/northstar-bell-407-mrh-attack
http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09
https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58d-kiowa-warrior