Romania Military

OK, cumparam elicoptere!

Adica deie Domnul sa cumparam dar ce anume vrea Romania?!

Intial toata lumea s-a dus pe aeronave second-hand (conform traditiei locale, „of course”) aduse din SUA, doar ca lucrurile nu sunt atat de simple pe cat par.

In primul rand pentru o achizitie din surplusul american lucrurile sunt chiar simple – am vazut in cazul croatilor, si ale lor 16 OH-58D Kiowa Warrior, cum  s-au dus baietii pana in State, si-au ales 16 bucati de prin hangare, acestea au fost “ciocanite” si trimise in Croatia cu ceva armament.

UH-60 Black Hawk

In cazul nostru, delegarea US Army Aviation Command via DSCA – pentru tatonarea pietei americane nu pra indica second-handul sau poate ceva mai complex.

Cel mai probabil  cineva a conceput o scrisoare de cerinte cu ajutorul celor de la Office of Defense Cooperation, de la ambasada SUA din Bucuresti, care au inaintat-o celor de la DSCA care au inaintat-o, la randul lor,  mai departe catre unul dintre atelierele de achizitii are US Army Aviation Command.  De obicei oamenii astia nu se prea joaca cu ciurucuri de genul articole scoase din uz si puse la conservare.

Iar daca stam un pic si ne gandim OH 58ul cam iese din discutie, fiind un elicopter foarte specializat, un aparat de atac usor, recunoastere/cercetare si cam atat. Nu poate face MEDEVAC, centru de comanda sau transport marfa. Este mic, sarcina utila cateva sute de kilograme si nu prea ai ce sa modifici la el sa-l faci mai mare si mai puternic.

UH-1 Y Venom

Dar pe de alta parte pentru achizitia unor elicoptere sh din Excess Defense Articles nu este nevoie de RfI, scrisoare, etc. Pur si simplu le ceri, ti se aproba, te duci sa ti le alegi, intra la refacere si cu asta basta, exact asa cum au procedat croatii.

Astfel ca, desi la prima vedere OH 58D ar putea parea favorit, procedura folosita de Romania (dar mai ales cerintele) ar putea indica cu totul altceva, un elicopter mediu din clasa UH-1Y Venom sau UH 60, doar ca UH-ul (o varianta ideala) este si cea mai scumpa, 20-30 de aparate pot ajunge la o suma considerabila cu tot cu intretinere, piese de schimb, etc, ori noi nu dispunem de astfel de sume, croatii platind pentru cele 16 OH-uri douazeci si ceva de milioane de dolari. Am putea sa cumparam elicopterele cu imprumut de la Trezoreria Americana (dobanda ajungand in aceste zile in jurul valorii de 1,6%), dar deocamadata noi nu am folosit aceasta oportunitate.

Asadar ce va fi?! Cred ca putem fara probleme sa scoatem OH-ul – si alte elicoptere din clasa lui – de pe lista  si ramanem cu intrebarea: ce elicopter mediu de transport poate oferi Statele Unite, dar care aeronava sa poate executa si misiuni de cercetare, transport, misiuni de tip CAS, centru de comanda, etc?!

Raspunsul este (din punctul meu de vedere) unul singur: UH 60!

Ba chiar ma intreb ce-o fi fost in capul celor de la Jane”s  cand au ajuns la concluzia ca OH 58 ar fi favoritul, cand tot ei ne explica si ce vrea Romania: “Romania is looking to procure a close air support (CAS) helicopter with secondary troop transport, cargo, and medical evacuation (MEDEVAC) capabilities…”

In privinta ideii ca Fortele Terestre sa aiba propriile lor elicoptere aceasta imi pare una normala.

In rest rabdare si tutun, sa nu uitam ca deocamdata inca asteptam rezultatul competitiei pentru modernizarea fregatelor si o semnatura in cazul TBT 8×8, pana la o deciziei in cazul unor noi elicoptere va mai trece vreme…

Noi sa fim sanatosi!

GeorgeGMT

Exit mobile version