India doreste sa-si reduca din nou numarul da avioane comandate, de tip PAK FA, cu toate ca acest proiect este unul comun ruso-indian. Intelegerea initiala, semnata in decembrie 2011, prevede ca aparatul, cunoscut si ca T-50 sa fie produs in parteneriat egal, de cele doua tari, fiecare urmand sa-si construiasca avioanele in tara.
Astfel comanda Indiei s-a redus de la cele 200 de aparate initiale la doar 144 de bucati in prezent. PAK FA se afla acum, patru aparate, in teste intensive in Rusia si se asteapta ca primele aparate sa intre in dotarea aviatiei ruse undeva la orizontul anului 2017. India ar fi dorit initial in jur de 200 de T-50, dintre care 48 de unitati sa fie cu dubla comanda.
Neintelegerile aparute par a avea legatura nu cu proiectul in sine, ci cu incapacitatea industriei indiene de a tine pasul cu rusii. Astfel daca primele avioane pentru aviatia Indiana ar fi trebuit sa vina de pe liniile de fabricatie rusesti, mai apoi productia sa fie integrate in India, iar o parte importanta din componente ar fi fost produse doar in Rusia, insa India si-a schimbat opinia.
Acum partea Indiana ar dori ca avionul sa intre in dotare ceva mai tarziu, prin 2020, si doreste de asemenea sa integreze in productia locala unele componente mai sensibile, cum ar fi: calculatorul de bord, softwere, sisteme de navigatie. Motoarele Saturn 117S vor fi in continuare produse in Rusia, ca si anumite elemente din structura stealth a aparatului.
Costul programului este estimat de partea Indiana la aproximativ 30 de miliarde de dolari si se refera numai la costuri de dezvoltare-cercetare. In principiu in anul 2014 primul prototip va fi livrat pentru evaluari avitaiei indiene, urmat de al doilea in 2017 si al treilea in 2019. Productia de seria va avea la baza cel de al treilea aparat si invataturile trase de pe urma testelor pe cele trei prototipuri.
De asemenea se pare ca nu vor mai fi deloc construite aparate cu dubla comanda, cel putin pentru India.
GeorgeGMT