Sau – Perspective Airborne Complex of Transport Aviation, este un program demarat de catre Ilyushin pentru dezvoltarea generatiei viitoare de avioane de transport strategic al aviatiei ruse. Deocamdata PAK TA nu are un indicativ oficial aprobat si daca totul merge bine aparatul ar trebui sa fie operational la orizontul anului 2030, declara cei de la Ilyushin.
Programul pentru dezvoltarea unui nou avion greu de transport a fost facut public de catre Ministerul Rus al Apararii in anul 2013 iar scopul declarat al acestui program este reducerea dependentei aviatiei ruse de compania ucraineana Antonov (detinuta tot de o firma ruseasca), in particular de modele An-124 si An-26, atat timp cat Antonov-urile formeaza coloana vertebrala a aviatiei de transport militare din Rusia.
Iar in domeniul aviatiei Rusia are intentii foarte ambitioase, intre anii 2009 si 2020 se are in vedere achizitionare a nu mai putin de 600 de noi avioane, din care apoximativ 100 ar urma sa fie avioane de transport. Dintre acestea cel putin 39 vor fi Il-476, o varianta modernizata si modificata serios a Il 76, in timp ce restul pana la 100 ar fi urmat sa fie An-124, An-140 si An- 70, doar ca in conditiile de astazi pare putin plauzibil ca Rusia sa mai cumpere Antonovuri.
Astfel ca odata cu revolutia portocalie de la Kiev (si acum cu ocazia razboiului), aviatia de transport rusa s-a orientat catre companiile rusesti si in particular catre Il76MF si Tupolev Tu 330 (un avion care urmeza sa inlocuiasca An 70).
Deocamdata nu se cunoaste nimic despre specificatiile noului avion si este probabil mult prea devreme chiar si pentru proiectantii sai sa stie exact cum va arata acest avion de transport. Tot ce stim este ca aparatul va trebui sa poata zbura cu un singur plin cam “jumatate din Rusia” si sa poata lua la bord doua vehicule Kamaz, asadar deocamdata, ca ordin de marime, s-ar inscrie pe langa Il 76.
Din declaratiile expertilor rusi in aviatie ar trezulta un aparat clasic din punctul de vedere al performatelor, cu o viteza de 900km/h si o raza de 4500km.
Dar, in 2015 au aparut noi specificatii – adevarat ca mai mult in presa, care pana una alta sunt cam prea futuriste, astfel avionul ar urma sa poata transporta 200 de tone, sa zboare cu peste 2000km/h si sa aiba o raza de 7000km! De asemenea si termenul pentru operationalizare a fost scurtat de la 2030 la 2024, cand ar fi sa fie 80 de astfel de avioane pe cerul Rusiei.
Cam acesta ar fi pe scurt istoria programului PAK TA. Deocamdata prima serie de cerinte pare mult mai rezonabila si usor de atins din punct de vedere tehnic, partea cu 200 de tone, supersonic si 7000 de km raza fiind mai mult SF, cel putin in acest moment. Nu spun ca Rusia nu poate dezvolta un astfel de avion (poate ca are cu ce) ideea este cat i-ar costa sa-l dezvolte si sa-l construiasca, dar mai ale cat ar costa sa-l zboare…
Mai ales daca ne gandim cat i-a costat pe americani progeramul B-2 Spirit, iar bombardierul american poate trasporta doar “o mana de tone” fata de cele 200 cat vor rusii sa pun pe transportorul lor. Un astfel de program este probabil realizabil – inginereste vorbind – nu stiu daca este fezabil si din punct de vedere economic…
De asemenea din conceptele artistice disponibile pana acum – neoficiale – se vede o configuratie aerodinamica care numai supersonica nu pare, ci dimpotriva aripile par mai degraba destinate unei raze mari si unei viteze subsonice.
Dar, vom vedea.
GeorgeGMT