Cu ocazia Paris Air Show, pakistanezii au anuntat ca JF 17 va merge la export intr-o tara asiatica si astfel notam primul succes la export pentru modestul, dar foarte respectabilul, JF 17 Thunder.
Deocamdata nu cunoastem tara receptoare (probabil Myanmar) si nu stim nici daca exportul are in vedere JF 17 Block I sau Block II.
Pentru cine nu stie JF 17 Thunder este o coproductie chinezo-pakistaneza, afacere in care tara musulmana produce 58% din aparat. Pana astazi aviatia militara pakistaneza are in dotare 54 de aparate JF 17 Block I – avioane care vor fi up-gradate, iar in acest moment este pregatita productia de serie a variantei JF 17 Block II, care va dispune si sistem de alimentare in aer, o avionica imbunatatita, plus un nou softwere.
Conform declaratiilor, in viitor Block III va dispune si de un radar AESA (probabil chinezesc) performant. In China JF 17 Thunder este cunoscut ca FC-1 Xialong.
Desi JF 17 este probabil inferior celor mai bune avioane chineze si pe cale de consecinta inferior tuturor avioanelor rusesti si occidentale, nu pot sa nu respect darzenia cu care o tara cu adevarat saraca incearca si chiar reuseste sa-si edifice o industrie de aparare moderna si decenta, Pakistanul este din acest punct de vedere chiar un pic in fata Indiei, atata vreme cat pakistanezii au ajuns deja la JF 17 Block II (cu ajutor chinez desigur), iar India, dupa 30 de ani de dezvoltare si o gramada mare de bani, nu a reusit inca sa construiasca un LCA Tejas operational.
In aceeasi ordine de idei Pakistanul a reusit sa construiasca si doua submarine Agosta 90B (tot un fel de Scorpene) pe cand India n-a reusit deocamdata decat sa tot amane lansarea la apa a primului lor Scorpene, asadar tot respectul pentru o natiune saraca ca vai de ea si sfasiata de lupte interne, dar serioasa si muncitoare, condusa de o clasa politica demna.
GeorgeGMT