Pe langa dezvoltarea JF-17 Thunder pakistanezii au in vedere si achizitionare unui vanator mai greu si performant de la aliata lor – China, in anul 2009 semanandu-se un contract intre cele doua parti in privinta a 36 de aparate J-10B.
Din pacate insa situatia economica din Pakistan, precum si eforturile de productie pentru aparatul autohton – JF-17, 50 Block I construite deja, anul acesta intrand in productie JF-17 Block II – vor duce la amanarea achizitiei, anunta surse pakistaneze, pentru cel putin 2-3 ani.
J-10B Super-10 este o varianta avansata a J-10A si dispune de un motor chinezesc WA-10A turbofan, care a inlocuit motorul rusesc Saturn AL-31FN care echipeaza J-10A. “Super-10”, spun unii analisti, ar avea la baza varianta israeliana a Super Lavi, program dezvoltat si apoi abandonat de evrei (Israel Aerospace Industries) in 1987.
Desi monarhiile din Golf ii mai ajuta cu fonduri pe pakistanezi, se pare ca acestia prefera sa mai traga de timp achizitionand, daca este necesar avioane americane la mana a doua F-16, datorita costurilor cu integrarea si operarea mai mici, fata de un avion cu totul nou, acum intrat in dotare.
J-10B este un avion care a fost prezentat public pentru prima oara in 2009 si care dispune de cateva noutati fata de varianta “A”. Astfel aeronava dispune de nou sistem de urmarire si localizare a tintelor in IR, radar PESA, posibil chiar AESA si are un sistem de admisie a aerului in motor (Diverterless Supersonic Intake) foarte modern, acest reducand amprenta radar si crescand si eficienta motorului la zborul supersoniuc.
Doar ca pretul este unul destul de ridicat, situandu-se in jurul valorii 50-60 milioane de dolari la poarta fabricii.
GeorgeGMT