Desi cu doar un an in urma US Air Forces s-a certat cu Congresul pentru a obtine permisiunea sa scoata la pensie A 10 Warthog (si Congresul i-a dat peste labute!) acum lucrurile sunt mult mai nuantate.
Astfel, Secretarul US Air Forces, Deborah Lee James, a declarat ca A 10 nu va fi lasat la vatra – cand va fi sa fie lasat – fara a avea urmasi directi. Cu alte cuvinte F 35A nu va prelua in totalitate misiunile A 10 ci va exista, cel putin asa se spera, un urmas pe linie directa pentru cel bun avion anti-tanc din aviatia americana.
“Any of these types of possibilities would likely come up in the fall to me and the chief during this planning choices forum. And that’s when we would discuss and we could make some recommendations,” a declarat doamna Deborah Lee James. Practic in toamna acestui an se va avea o imagine clara si un set de recomandari pentru urmasul lui Warthog.
In acest moment prima optiunea ar fi ca A 10 sa fie inlocuit de doua avioane destul de diferite.
Astfel programul OA-X are in vedere achizitia unui avion deja existent pe piata pentru misiuni de suport apropiat la sol in medii nu foarte periculoase, acolo unde inamicul nu dispune de antiaeriana. Favoriti, pe acest palier, ar fi Beechcraft AT-6 sau Embraer A-29 Super Tucano.
Embraer A-29 Super Tucano
Programul AX-2 prevede achizitia sau dezvoltarea unui avion cu reactie care sa opereze in misiunui de suport pentru trupele de la sol, dar care sa poata opera in medii mai sofisticate (razboi electronic, AA, etc).
A doua posibilitate: refacerea reursei pentru actualele A 10 Worthog, iar o treia idee are in vederea dezvoltarea unui avion nou care sa preia (singur) locul lasat liber de veteranul A 10.
Bineinteles ca principala problema este finantarea disponibila si in functie de fondurile existente se va lua si hotararea finala.
In prezent cea mai mare parte a operatiunilor de tip CAS din Afganistan, Irak sau Siria sunt sustinute de bombardierele B-1 Lancer si B 52, dublate de aparate F 16 sau F 15. Acest lucru este posibil datorita aparitiei pe scara larga a armelor “inteligente”. Acum nu mai este neaparata nevoie ca un avion sa atace tintele la joasa altitudine ci dimpotriva, armele ghidate pot fi lansate de la distante chiar si de sute de kilometri. Un alt avantaj al bombardierelor strategice este ca acestea pot avea la bord o cantitate mult mai mare de munitie (decat un avion de mici dimensiuni) si pot patrula zeci de ore deasupra frontului.
Insa in cazul unui inamic ceva mai potent, din punct de vedere al apararii antiaeriene, bombardierele nu mai sunt o solutie chiar asa de viabila, iar pe de alta parte, s-a vazut in TO, este nevoie inca de un aparat mai lent si care sa fie efectiv deasupra capului infanteristului.
Ramane sa vedem ce vor hotari americanii, insa un lucru este cert: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II va avea un urmas (poate chiar urmasi). Ca „o confirmare” vine si faptul ca mai deunazi USAF a hotarat oficial ca un aparat ce „nu a fost planificat sa existe in inventoriul sau” , e vorba de…Textron AirLand Scorpion, sa fie testat pentru a dovedi daca este…„airworthy”.
http://uk.businessinsider.stfi.re/air-force-may-buy-this-cheap-jet-2016-7?sf=kjddbwk#ab
GeorgeGMT