Romania Military

Pana la urma vor fi avioane F-16 noi-noute…

In timpul discutilor intre Basescu si Presedintele American, s-a discutat inclusiv despre dotarea Aviatiei Romane cu avioane multirol F-16. De aceasta data optiunea luat in dezbatere a fost F-16 avioane noi. Asa cum am mai sustinut si in alte articole, Croatia si Bulgaria sunt legate de Romania pentru proprile programe de achizitie multirol. Impreuna cu Romania cele doua tari ar reusi sa-si reduca destul de mult costurile si astfel sa-si sustina o flota de avioane cat de cat decenta ca numar. Desi discutile s-au referit la dotarea RoAF, se pare ca s-a discutat si posibilitatea ca achizitia romaneasca sa fie in acelasi timp cu cea croata si bulgara, pentru ca Romanaia sa poate sustine cele doua tari prin programe comune…

VESTEA este insa imensa! VOM AVEA AVIOANE NOI !!!

                                           In sfarsit se pare ca vineeeeeeee….

Si acum sa va oferim si lista cu o parte din echipamentele care vor veni pe noile avioane multirol ale Romaniei

                                     ARIPI ROMANESTI: F-16 in ROAF 

 

     In sfarsit, avem multirol! Dupa ani de nesiguranta, incertitudini, frustrari si dorinte, VINE! Viper este pe cale de a imbraca tinuta ROAF, purtand cu mandrie COCARDELE TRICOLORE, ducand mai departe ARIPILE ROMANESTI si glorioasa lor istorie. “Viperele” reprezinta pentru ROAF trecerea la un alt nivel al Zborului, precum si intrarea cu adevarat in secolul XXI.

Da, dragi cititori, in secolul XXI, fiindca primul avion multirol in adevaratul sens al cuvantului din dotarea ROAF, este inzestrat cu tehnologie, echipamente si armament de ultima generatie; mare parte dintre sisteme sunt in configuratie unica, pentru noi ca utilizator. La “crearea” Viperei cu cocarde tricolore, au participat alaturi de specialistii ROAF si firme de renume, precum:ITT, LM, PW, Raytheon, etc. Fiecare dintre acestea au venit in intampinarea dorintei ROAF de a avea un avion multirol modern, cu echipamente si tehnologii de ultima generatie, despre unele dintre acestea vom vorbi in acest articol, fiindca putem sa fim mandrii de F-ul nostru, fara a exagera cu nimic in aceasta afirmatie.

Ne bucura faptul ca ROAF, a ramas fidela planurilor sale, care intr-un final va aduce inRomaniaavioane de generatia a V-a, precum F-35 A. Acum putem fi siguri de acest lucru! Vom avea F-35, iar noile F-16 ce vor fi achizitionate in anii urmatori, vor fi chiar mai moderne, fiind dotate inclusiv cu rezervoare conforme.

Desi este Sufa israelian, si al nostru va avea rezervoare conforme! Deci seamana….

     Avionul este dotat cu cel mai modern sistem de lupta radioelectronica si aparare din lume, AIDEWS, acesta fiind  personalizat ROAF. F-16 ROAF poate fi folosit într-o varietate de misiuni, inclusiv sprijin aerian apropiat, interdicţie aeriana, Politie Aeriana,apărare / interceptare, etc. Acest lucru este posibil datorita programului integrat de defensiva electronica avansata, creat dupa specificatiile si cerintele noastre, ca utilizator. Acesta doteaza F-16 romanesc, cu tehnologie extrem de avansata, asigurandu-i reusita misiunilor si marindu-I sansele de supravietuire in mediul ostil.

AIDEWS consta in:

-contramasuri integrate RF si de avertizare radar;

-masuri de avertizare avansate, unice si cu crestere graduala, neobservabile de catre inamic prin mijloace specifice;

-contramasuri unice RF.

Sistemul in configuratie ROAF, este alcatuit din patru sisteme primare care include: un component pasiv de avertizare radar, antiradar, controlor de lupta electronic si o unitate de lansare contramasuri diverse. Sistemele sunt multioperationale, putand fi adaptate foarte usor si viitoarelor nave ce vor fi achizitionate, platformelor multiple, cuvantul de ordine fiind modernism si standardizare. Acest sistem asigura aeronavei F-16 ROAF protectie multi-spectrala, permitandu-i sa execute o gama larga de misiuni, in orice conditii meteo, ziua sau noaptea, independent de natura amenintarilor aero-terestre.

Sistemul se bazeaza pe:

• un set de module comune şi blocuri funcţionale, usor de schimbat si intretinut (LRU, EW, receptoare, etc);
• toate sistemele sunt adaptabile pe platforma si la cerinţele misiunii de zbor;
• oferă performanta si costuri de intretinere reduse;
• sistemul permite upgradarea si modernizarea pe parcursul duratei de utilizare, inclusiv de catre ROAF, si implicit Romania ca utilizator.
Sistemul poate fi integrat cu succes in Sistemul de Comanda si Control existent in Armata Romana, inclusiv in cel de coordonarea si Planificare a Misiunilor si Apararii AA, fiind capabil sa faca fata tuturor tipurilor de amenintari ce pot fi intalnite in campul de lupta modern. Poate fi integrat cu sistemele de aparare existenta sau viitoare, inclusiv cu cele de comunicatii, prelucrarea datelor sau urmarire existente in inzestrare, asigurand o previzualizare a potenţialelor ameninţări în campul de batalie:

-asigura prin senzori pasivi actualizarea situaţiei si a amenintarilor de pe campul de lupta, în timp real, inclusiv in Punctul de Comanda;
-senzorii ce compun acest sistem de la bordul F-16 ROAF, ofera inclusiv un traseu alternativ pentru ca aeronava sa ramana nedetectata, in functie de natura amenintarilor detectate (radare, rachete si sisteme AA, bruiaj, etc.).
-senzorii au capacitatea de a detecta, clasifica si aplica imediat, automat, contramasurile adecvate tipului de amenintari intalnite in cursul misiunilor, fie ele programate sau nu;
-sistemul poate actualiza/primi/trimite date si informatii importante, chiar in cursul misiunilor;

– sistemul permite descărcarea ordinelor de luptă si a informaţiilor despre natura ameninţarilor, asigurand eficacitate in executarea misiunilor, marind gradul de protectie al aeronavei si pilotului. Această capacitate de planificare misiune permite în timp real, legatura cu alte sisteme de informaţii/comunicatii din sistemul national de aparare, permitand echipajului acces real la informatii cu privire la amenintarile „de jos” si conştientizarea in permanenta a situatiei operationale;
– sistemul este foarte modern, avand receptori avansati ce permit echipajului evaluarea ameninţării in timp real, ID-ul, modul şi locul de amplasare al acestora, dincolo de raza de actiune a acestora (radare, mijloace AA si de bruiaj, etc.). Acest lucru se realizeaza in clusiv prin senzoir pasivi, din intregul mediu RF/IR/LR extern;
-atunci când sistemul  întâlneşte o ameninţare, informeaza imediat echipajul cu privire la emisie, stabilind gama de ameninţare la adresa aeronavei si a misiunii. Acest lucru este realizat prin analiza ID-ul ameninţarii, letalitate, modul de operare, precum şi modificarea acestuia in unghi de sosire până la aeronavă.Acest lucru permite mascarea in teren, pentru a evita detectarea si navigarea in conditii de siguranta, evitand zona periculoasa;

-dacă aeronava, prin natura misiunii este nevoita sa patrunda in zona periculoasa, atunci sistemul iniţiază
contramasuri integrate de răspuns instantaneu adecvate tipului de amenintari detectate, oferind auto-protecţie multi-spectrala acesteia, inclusiv avertizare anti-racheta (funcţia de avertizare reziduala (TWF), este un puls radar Doppler, care detectează prezenţa rachetelor în regiunea coada aeronavei şi iniţiază contramăsuri adecvate defensive).

Radarul aparatului este de ultima generatie, fiind digital, putand semnala si constientiza situatii diverse intalnite, de banda larga si cu intretinere redusa. Este rezistent la bruiaj, ECCM, putand initia

contramasuri adecvate amenintarilor detectate, avand capabilitati EW –putere mare de bruiaj, capabilitati de geolocatie.

Motorul este de tip Pratt & Whitney F100-PW-229, foarte fiabil, sigur si rezistent. El încorporează o serie de îmbunătăţiri, inclusiv introducerea de noi tehnologii în turbina de înaltă presiune si in ceea ce priveste rezistenta termica, putand fi utilizat pana dupa anul 2035, oferind un raport tracţiune-greutate aproape de opt-la-unu. Motorul dispune de control electronic(DEEC), Enhancement Engine Pachet (EEP)
care include monitorizarea stării agregatelor (pronosticurile şi diagnosticele). Acest motor se afla in dezvoltare si pentru F-35, ceea ce va simplifica substantial introducerea acestei aeronave in dotarea ROAF.
Caracteristici motor:
Tracţiune: 105,7-129,7 kN;
Greutate: 1744 kg;
Lungime: 4,85 m;
Diametru de intrare: 0,88 m;
Diametru maxim: 1,18 m;
Viperele romanesti sunt inzestrate cu armament de ultima generatie, dar si sisteme de arme ce inca sunt performante, ce se regaseau pe Lancer: Opher, AGM -65 Maverick, AIM -120 AMRAAM, Sidewinder AIM -9X, etc. si dupa unele surse, fiind luata in vizor racheta Python 5 israeliana (oferita dealtfel ROAF).

Containerul avansat de recunoastere SNIPER (ISR –Intelligence, Surveillance, Reconnaissance), se regaseste in dotarea Viperelor romanesti. El incorporeaza senzori de înaltă rezoluţie, cu capacitate multi-spectrala, de generatia a treia,FLIRşi CCD-TV. Sniper oferă imagini de înaltă rezoluţie, informaţii, supraveghere şi recunoaştere. Sniper are o rază lungă de depistare tinta / de identificare şi supraveghere permanentă stabilizata, inclusiv în sprijinul forţelor de la sol. El poate detecta şi identifica multe tipuri de dispozitive explozive improvizate (IED), tipuri de arme, persoane fizice care transportă armament, etc. Dispune de laser dual-mode, ceea ce-i ofera siguranta in exploatare, avand capacitate de ghidare a LGB. Containerul are capacitate de autodiagnosticare, ceea ce usureaza intretinerea.

Caracteristici:
-de inalta rezolutie, 3D generaţie, FLIR  cu procesare rapida a imaginii, stat-of-the-art;
-supersonic/greu observabil;
-greutate redusa;
– are concept de proiectare modular, două nivele de întreţinere, orice piesa fiind schimbabila in mai putin de 20 de minute;
-toate comenzile sunt selectabile din cockpit, iar laserul poate fi folosit fara restricţii de altitudine;

-poate fi folosit inclusiv cu laser tracker la faţa locului;
-cu marcator laser;
– detectare ţintă şi urmărirea acesteia in mod pasiv;
-foarte precis in localizare si urmarire;
-marcheaza geo-coordonate, inclusiv pentru armele acrosate.
Funcţia primară: identificare, urmărire automată şi marcare laser a tintelor;
Lungime: 239 cm;
Diametru: 30 cm;
Greutate:   181 kg;
MTBF: 600 ore.

De asemenea Viperele romanesti sunt echipate cu DASH si sisteme avionice superioare celor de pe Lancer.

WW & GeorgeGMT& Victor

Exit mobile version