Sau paruiala pentru viitorul tanc german european, a inceput deja!
Incepem cu…
European Main Battle Tank (EMBT) :
Acesta este de fapt evolutia LeoClerc-ului prezentat de KNDS (KMW+Nexter Defense Systems) in 2018: o turela de AMX-56 Leclerc pe un sasiu de Leopard2. Turela a evoluat interesant, permitand in mod natural integrarea tunului Nexter Ascalon cal. 140mm (si turela originala de Leclerc avea deja aceasta capacitate – in prototipul Leclerc Terminator) dar si a unor teleoperabile cu tunuri de calibru mic. Operarea vehiculului se poate face cu un echipaj variabil, de minim 2 si pana la 4 oameni. In varianta echipata cu tun calibrul 120mm prezentata in expozitie, acesta este alimentat de un autoloader cu 22 de lovituri.
Tunul Ascalon are un recul redus si o frana de gura cu design nou pentru efect sonor redus, permitand integrarea si pe platforme cu mase usor inferioare a 50 de tone. Tunul va folosi si munitie ghidata dincolo de raza vizuala directa (BLOS), camera permitand lungimi ale proiectilului de pana la 1,3 metri. Se asteapta ca puterea loviturii sa fie la iesirea tevii intre 10 si 13 Mega Jouli.
Ascalon 140mm
Demonstratorul EMBT are dimensiunile de 10,45 metri lungime, 3,85 metri latime, 3,24 metri inaltime. Cele 61 de tone sunt propulsate de un motor german MTU 883 EPP cu puterea de 1500Cp (producatorul MTU il coteaza cu 1650 Cp). Distanta maxima ce poate fi parcursa pe sosea cu un plin este de 460km iar viteza maxima de 65 km/h.
Avand in vedere ca Leclerc cantareste putin peste 57 de tone, intrebarea este de unde provin cele peste 4 tone in plus, in afara de sasiul ceva mai greu datorita protectiei suplimentare? Motorul de doar 1500 CP pentru un tanc de 61 de tone este similar cu cel al Leopard 2, conceput initial pentru a propulsa 50 de tone, atingand mai apoi 55 de tone in versiunea A4. Rezerva de crestere a masei este considerata de 6 tone.
Detalii turela EMBT
Deloc surprinzatoare este mitraliera coaxiala cal. 12,7mm cu rezerva de 680 cartuse, mostenita de la configuratia Leclercului, si mai dispune de o coaxiala cu vizorul comandantului pe partea stanga, in calibrul 7,62mm cu rezerva de 800 de lovituri. I s-a adaugat pe partea dreapta si o teleoperabila Nexter ARX30, echipata cu un tun 30M781MPG in calibrul scurt 30×113, cu o rezerva de 130 de lovituri, avand focoase programabile impotriva dronelor. Grenadele fumigene de calibrul 80 mm sunt si ele integrate in turela, cu o rezerva de cate 6 lovituri.
Protectia activa este formata din sistemele Trophy al Rafael (pe lateralul turelei) si avertizare la iluminare LASER E-LAWS al Elbit (asezat in buza frontala a turelei), la care se adauga un senzor directional (microfon) de detectare a tragerii de tip Pilar V.
Amenajare si compartimente la turela de Leclerc
Desi derivat dintr-o configuratie cu doar trei militari (sofer, tragator si comandant) a AMX-56 Leclerc, in sasiu a fost adaugat in tandem cu soferul locul operatorului de sisteme – se observa in partea din fata doua seturi de periscoape. Specialistul de sisteme poate opera UAV-ul ambarcat, turela ARX30 contra dronelor sau sistemul de management al luptei (BMS).
Module blindaj suplimentar la Leclerc XLR
Cateva observatii :
- Masa de plecare de 61 de tone pare destul de ridicata, avand in vedere ca atat turela cat si sasiul nu pare sa aibe protectie suplimentara semnifictiva, de genul modulelor instalate pe Leclerc XLR din standul de alaturi.
- Turela pare ca are un numar mare de sisteme si senzori care par destul de expuse, nefiind ingropate in module de blindaj
- Tunul cal. 140mm a fost testat pe turela de Leclerc, insa in actuala turela nu este cunoscut stadiul de integrare, desi aceasta este derivata din cea a Leclerc.
Ketten Fahrzeug 51 Panther
Si iata ca avem primul tanc dezvoltat in intregime de Rheinmetall, care se doreste pe viitor a fi pilotabil cu ajutorul inteligentei artificiale. KF51 inseamna ca vehiculul este in clasa de +51 de tone, pana in maximum de 59 mai exact, pe cand Leopard 2A7 atinge 68 de tone.
La baza se afla un sasiu de Leopard 2 modificat, Rheinmetall sustinand ca turela este un design nou. Locatia opticii tragatorului nu pare sa fie chiar similara cu cea de la Leo2A4, pozitia vizorului Peri pentru comandant este si ea putin diferita iar chepengurile echipajului turelei sunt in pozitie mai avansata decat la modelele mai vechi de Leopard2. Blindajul lateral este pozitionat diferit fata de turela lui Leo2, plafonul este mai plat iar partea din spate a turelei are gabarit diferit.
Pozitii senzori turela la Leopard 2
Chiar daca demonstratorul este echipat cu un motor clasic de 1500Cp al Leopard2, se lucreaza la o versiune mai noua de motor, ceva mai puternic dar mai ales mai economic.
Daca pana acum tunul de 130mm Future Gun System (FGS) a mai fost integrat pe o turela de Challenger 2, de aceasta data constructorul se lauda cu o turela noua conceputa in jurul tunului, care sa aibe loc de integrare si crestere pentru noile tehnologii, avand ca derivat si o varianta oeprata la distanta.
Dezvoltatorii tunului au ca obiectiv dezvoltarea unei energii pe tinta de ordinul a 18-20 MJ, deja obtinuta cu FTMA (Future Tank Main Armament) de 140 mm dezvoltat de RGR Armament GmbH, un joint venture format de atunci GIAT Industries din Franta, acum Nexter, Royal Ordnance din Marea Britanie, acum parte a BAE Systems și Rheinmetall Weapons & Munitions din Germania. In plus, se doreste si dublarea distantei de angajare eficace a tintelor.
Ultima generatie a proiectilului subcalibrului 120 mm APFSDS (Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot) in curs de dezvoltare de Rheinmetall ofera o energie de 12-13 MJ.
Tunul de calibrul 130mm (care ar trebui sa dezvolte cu 50% mai multa energie decat Rh-120 L/55, urcand de la 850-950mm RHA echivalent pentru DM-73 APFSDS/120mm la aproximativ 1150mm), folosind proiectile cantarind aproximativ 40kg (32kg pentru APFSDS) va trebui alimentat de un autoloader aflat in stadiul de prototip functional. Rheinmetall au pus insa in asteptare continuarea dezvoltarii pana la o decizie cu privire la viitorul calibru standard. Testele efectuate cu respectivul tun pe sasiul de Challenger 2 ofera deja date care sa inspire incredere celor de la Rheinmetall ca nu vor fi probleme deosebite nici la KF-51.
Incarcatorul automatizat a fost dezvoltat si fabricat de Rheinmetall Air Defense Oerlikon din Elvetia, si a fost livrat la Unterluess in februarie 2022, unde a fost instalat imediat in turela pentru a testa integrarea. Apoi a fost din nou demontat si instalat pe unul dintre prototipurile de tun, pentru a verifica fiabilitatea alimentarii, prima tragere avand loc pe 27 aprilie. Autoloaderul format din doi tamburi a cate 10 pozitii si sistemul de selectie si incarcare in mijloc, poate gestiona pana la 20 de proiectile. Acesta poate fi reumplut din doua rezerve de munitie din spatele turelei in doar 5 minute.
Prototipul prezentat la Eurosatory avea in locul magaziei de munitie de pe partea stanga a turelei un lansator pentru patru munitii hoinare UVision HERO 120, reducand capacitatea autoloaderului la doar 10 lovituri in acest caz. Caracteristici tehnice HERO 120 :
- Masa (cu canistra): 18 kg
- Cap de lupta: 4.5 kg
- Raza de actiune: 60+ km
- Anduranta: 60 min
- Motor: Electric
- Metoda lansare: din canistra
Hero 120 pe turela de KF51 si pe UGV
In plus, pe lateralele turelei sunt integrate doua drone cvadricopter cu decolare verticala, cu autonomie de 30 de minute si o raza de actiune de cativa kilometri, pentru a cerceta zona din vecinatate.
Tancul beneficiaza de magistrala digitala cu integrare facila a diferitelor functionalitati.
Posturile echipajului sunt prevazute cu un ecran de 23 inci si doua mai mici de doar 10 inci, configurabile in functie de roluri. Echipajul este compus din 3 militari plus un al patrulea specialist, optional.
Soferul, situat in partea stanga fata a sasiului beneficiaza de vedere virtuala oferita de camerele video aflate in fata, in spate si pe lateral, cu o latenta a sistemului de doar 60 de milisecunde. Pe partea dreapta, langa sofer, se afla pozitia optionala a operatorului de sisteme fara pilot la bord, sau a comandantului de pluton sau companie. In turela se afla comandantul si tragatorul, ultimul fiind dotat cu vizorul EMES 15 de pe Leopard 2, pe partea dreapta a turelei. Din ce a « transpirat », se pare ca desi integreaza un tun mai greu, masa totala a turelei se incadreaza in cea a unui Leopard2 A7.
Dispunere echipaj si sisteme la KF51
Turela beneficiaza de o protectie in 3 straturi : protectie activa atat impotriva incarcaturilor cumulative cat si cinetice, un blindaj reactiv si blindajul de baza pasiv, cu protectia plafonului inclusa in pachet (inclusiv cu protectie activaTAPS). De asemenea s-a lucrat la reducerea amprentelor in diverse spectre, unele solutii fiind integrate in designul de baza si altele fiind optionale, suplimentare.
Sasiul a primit si el o protectie suplimentara folosind solutia aplicata turelei, desi se pastreaza diametrul inelelor turelei de pe Leopard2 si constrangerile de gabarit exterior.
Detalii blindaj frontal sasiu dinspre pozitia soferului
Cei de la Rheinmetall spera sa fie gata de productie de serie pentru KF51 in 2 ani si jumatate din momentul in care se ingheata configuratia pentru primul client, adica de la prima comanda ferma.
Protectia apropiata cu arme de calibru mic este asigurata de o mitraliera coaxiala tot de calibrul 12,7mm, ca in cazul EMBT, existand apoi optiunea unei statii de arme teleoperate Natter instalata in partea din spate a turelei. Pozitia acestei teleoperabile in spatele turelei demonstratorului pare putin nepotrivita in cazul in care lansatorul de munitii hoinare este in pozitie de tragere , nefiind clar daca acesta din urma poate restrictiona campul de tragere al telecomandatei.
Mai exista si posibilitatea instalarii unei arme de calibru mic (MSSA) peste vizorul comandantului (SEOSS), si sincronizat cu acesta. Datorita magistralei digitale in standardul NGVA (NATO Generic Vehicle Architecture), integrarea unor astfel de sisteme optionale este simplificata, Rheinmetall sustinand ca in numai doua zile au reusit sa testeze pe turela 2 vizoare diferite, de la furnizori diferiti, pentru comandant.
Kf 51 la stand
Arhitectura vetronica are incorporata de la inceput protectie cibernetica, permitandu-i actualizari si evolutii iterative permanente ale software-ului ambarcat cu insertii de inteligenta artificiala. Obiectvul este ca pana la sfarsitul acestui deceniu logica ambarcata pe vehicul sa poata realiza automat capacitatea de a detecta, clasifica si identifica o tinta pana la a solicita aprobarea echipajului pentru tragere. De asemenea elementele HUMS (Sisteme de monitorizare a sanatatii si operarii) sunt deja încorporate in arhitectura lui KF-51.
Pentru cine vrea sa pastreze un tun RH 120mm… Rheinmetall ofera si optiunea de tanc mediu pe sasiu de Lynx:
https://www.youtube.com/watch?v=hdIpfc0p26M
Cateva mentiuni:
- Rezerva de masa e un pic mai mare decat la EMBT, relativ la capacitatea sasiului de Leopard2
- Conceptul pare putin mai apropiat de productia de serie decat EMBT, care poate nici nu isi doreste sa fie mai mult decat un demonstrator
- Blindajul pare asezat mai uniform, fara senzori si sisteme expuse
- Chepengurile soferului si specialistului sunt acoperite de blindajul frontal al turelei, lasand un loc destul de ingust pentru acces
- Nu imi este foarte clar de ce un tanc, conceput pentru lupta de aproape, pana la 5 kilometri, ar avea nevoie sa transporte munitii ratacitoare cu raza de pana la 60 de kilometri. Astfel de munitii pot fi lansate de pe vehicule mai usoare care pot ramane la o distanta confortabila de cativa kilometri in spatele pumnului blindat si sa il sprijine din afara razei de tragere directe a inamicului. In plus, canistrele iau locul a zece lovituri de tun din autoloader, lasandu-l doar cu zece gata de tragere. Ideea are similaritati cu israelianul Pereh, lansator de Spike NLOS. Poate ar putea fi vorba de un tanc de comanda cu capacitati de recunoastere si atac in profunzime la nivelul unei companii. Pentru un tanc sunt suficiente cateva lovituri de munitii antitanc cu bataie pana in 10 kilometri, care ar ocupa mult mai putin spatiu, de dimensiunea unor proiectile de tun. Pentru misiunile de recunoastere la nivelul plutonului sau companiei, dronele de tip quadricopter, cu raza de actiune de sub 10 kilometri sunt arhisuficiente.
Se pare ca si americanii se pregatesc pentru o noua generatie a Abrams, dar mai spre toamna vom afla mai exact ce si cum:
In fine, pe noi (a se citi MApN) nu ne aburesc astia cu prostii din astea… lasa ca i-au prostit unii pe polonezi sa le vanda fieratanii la greu!
Marius Zgureanu
Surse:
. https://www.edrmagazine.eu/rheinmetalls-first-mbt-the-panther
. https://corporalfrisk.com/2022/06/25/panthers-and-other-beasts/
P.S.
Rusii au venit si ei cu o contrapropunere:
Citeste si:
Noul tun Rheinmetall calibrul 130mm
Americanii si britanicii vor tancuri noi
Ghid de inzestrare cu tancuri pentru unii mai saraci… in toate cele!
K2 Black Panther, probleme cu propulsia
Lotul 3 de K2 Black Panther si modernizari ale K1
Iar propun unii modernizari de T-72… in timp ce altii lucreaza la un nou concept
Tancul care era sa fie: STRV 2000
Botezul focului pentru AMX-56 Leclerc
Lectiile angajarii tancului Leclerc in Yemen
Modernizari: Challenger 2 si Ariete
Superioritate operationala 2030
Feline – competitia suedeza si probabilitatea romaneasca
Despre tancurile noastre… opinia unui specialist
Unii inca modernizeaza T-55: Kafil
Challenger 2 LEP cu… RH120 L55
Challenger 2 ar putea primi un nou tun Rheinmetall
De la tancul TR-125 la TR-2000 – proiecte ingropate
Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata?!
Vanator de tancuri sau tanc? Tunul de asalt revine ?
MLI greu… lego UMB si Moreni, tema pentru acasa
BLINDAJUL – principala arma a vehiculului de lupta
Abrams M1A2SEP V.2 si alte modernizari ale M1 Abrams
Autoloaderul – om contra automat in tehnologia tancurilor
Indonezia primeste primele Leopard 2 RI
.Ariete C1 vs Rotem K1 – partea a 2-a