…
UPDATE (11:23) Candu a adăugat că începerea Consiliului Republican al PSRM a întârziat pentru că Dodon a fost la sediul PDM și a negociat pe respectiva listă de cerințe.
Vicepreședintele Partidului Democrat Andrian Candu a făcut astăzi publică lista de cerințe cu care a avenit președintele Igor Dodon la sediul PDM. După ce a citit această listă, Candu a declarat că PDM cere demisia președintelui Igor Dodon și îl acuză de trădare de Patrie, precizând că toate solicitările prezentate PDM-ului sunt îndreptate împotriva cetățenilor din R. Moldova și a R. Moldova per ansamblu.
Candu a început să citească din lista de cerințe înaintată de Dodon democraților.
„Păstrarea statutului neutralității R. Moldova
Acordarea unui statut special regiunii transnistrene sub formă federativă, adică federalizarea R. Moldova
Interzicerea tuturor mișcărilor unioniste
Discuții în formatul UE și Federația Rusă despre dezvoltarea realțiilor economice, adică discuții pe revizuirea Acordului de Asociere cu UE
Dodon și socialiștii solicitau schimbarea Constituției R. Moldova
Șeful statului vroia să aibă toate competențele, inclusiv control asupra SIS”
__________________________
Andrian Candu a prezentat documentul care însumează cerințele PSRM către democrați pentru a fi formată o majoritate parlamentară.
Totodată, Andrian Candu este convins că unele dintre cerințele cu care a venit Dodon, i-au fost sugerate de Moscova și vicepremierul rus Dmitri Kozak, care a vizitat Republica Moldova la începutul săptămânii.
„Vizita lui Kozak a schimbat foarte mult în procesul de negocieri… Sunt sigur că multe dintre aceste condiții, mai ales legate de federalizarea țării, au apărut inclusiv în legătura cu vizita de luni a lui Kozak”, a declarat parlamentarul.
Mai jos vedeți documentul:
Surse: Deschide.md – primul articol, al doilea articol.
Autor: Pavel Maftei
__________________________
Post Scriptum, Răzvan Mihăeanu.
Am spus-o ani de zile și o repet și azi până la exasperare: singurul lucru care ne împiedică reUnirea este Articolul 1(4) din Legea Nr. 344/1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri), care spune:
„În cazul schimbării statutului Republicii Moldova ca stat independent poporul Găgăuziei are dreptul la autodeterminare externă.”
Acastă stare de fapt este întărită de Constituția Republicii Moldova care, la Articolul 111(7) – Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia – spune:
”Legea organică care reglementează statutul special al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia poate fi modificată cu votul a trei cincimi din numărul deputaţilor aleşi în Parlament.”
Nu-i de mirare că Igor Dodon (Maia Sandu ”a demonstrat” din plin până acum, de ce a refuzat în campania electorală subiectul unionist), din momentul în care a ajuns Președinte, pistonează federalizarea Republicii Moldova, mai ales printr-un prim pas, de a da legitimitate teritoriului transnistrean separatist, aflat sub ocupație, printr-o Lege similară cu cea a Găgăuziei. Să nu uitam că pe timpul lui Marian Lupu, ca Președinte al Parlamentului, a mai existat o astfel de tentativă, numită Legea Nr. 173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria).
Indiferent de politicenii de peste Prut (personal eu îi consider pe toți – excepție, cu mare indulgență, pentru câțiva din Partidul Liberal – niște feudaliști care și-ar schimba opțiunile unioniste/pro-rusia/pro-europene în funcție de cine îi forțează mai bine, rusia conducând detașat), e clar că România în zonă e…”krasnaia bîta” – cultură populară. Adică, un zero barat! Dacă și Estonia ne bate la postul de membru nepermanent al Consiliului de Securitate al ONU!.. Nu suntem capabili de mai bine de un sfert de secol să pistonăm ”prin metode specifice” parlamentarii de acolo să scoată dracu din Legea 344/1994 acel Articol 1(4) nenorocit!