Cam asa s-ar putea caracteriza “echidistanta” americanilor cand vine vremea sa-ti vanda avioane, cu alte cuvinte, nu conteaza ce-ti trebuie tie sau despre ce aparat intrebi, raspunsul este mai mereu: F 35. Vrei sa-ti inlocuiesti flota de F 16 MLU (nu noi, vorbim despre altii) ti se recomanda F 35A. Poate vrei sa inlocuiesti un avion dedicat SEAD, batranul Tornado, F 35A este cel mai potrivit. F 18 Hornet se apropie de pensie? F 35A este aici sa te ajute cu inlocuirea. Si tot asa…
In anumite cazuri F 35A este solutia, in altele insa prea pare bagat in fata desi nu este chiar foarte clar daca talentul il ajuta sau doar parintele lui pur si simplu il impinge.
Concret, elvetienii au votat la referendum sa cheltuie sase miliarde de franci de-ai lor pentru achizitia de noi aparate multirol. In dolari, ar veni cam 6,5 miliarde si ceva.
Pana aici toate bune, americanii au venit cu doua modele: F 35A si Super Hornetul E/F Block III si ca lucrurile sa fie clare elvetienii au cerut permisiunea pentru achizitia lor, daca unul din cele doua aparate va fi declarat castigator.
Surpriza a venit insa din oferta preliminara a Pentagonului: 40 de Super Hornet – 7,45 miliarde de dolari, cu aproximativ un milliard mai mult decat suma maxima platibila de Elvetia (suma nu poate fi crescuta pentru ca a fost aprobata prin referendum) si 40 de F 35A pentru 6,58 miliarde de dolari, adica cu vreo 6 milioane de dolari peste pretul maxim admis. Preturile includ si o gama larga de armament si alte chestii conexe si sunt doar estimative, sau cum spune tidula, sunt preturi maximale de la care s-ar incepe negocierile.
Cu totii ne-am intrebat de ce Super Hornetul costa cu un milliard mai mult decat F 35A, adica cu 25 de milioane de dolari peste F 35? Ne-am intrebat si inca mai cautam raspunsul.
Si nu-i vorba doar de pret ci si despre descrierea capabilitatilor celor doua aparate. Astfel, in nota catre Congres Pentagonul descrie F/A-18 Super Hornet ca fiind un aparat bun care ar creste capacitatea Elvetiei intru aparare si mai spune ca principala misiune a aparatului ar fi cea de politie aeriana. Citam: “The proposed sale will improve Switzerland’s capability to meet current and future threats.” Si continua: “The primary missions of the aircraft and associated weapons will be policing the airspace above Switzerland and providing national defense capabilities.” Neutru am spune noi…
In schimb cand vine vorba de F 35A, Pentagonul face spectacol si declara: “…proposed sale of F-35s and associated missiles and munitions will provide the Government of Switzerland with a credible defense capability to deter aggression in the region,” si ne aduce aminte: “will also replace Switzerland’s retiring F/A-18s and enhance its air-to-air and air-to-ground self-defense capability.”
Si mai arunca si o momeala catre Congres (ca tot e somajul cat casa) si explica cum ca pentru F 35 va fi nevoie ca un numar mare de tehnicieni americani sa faca curse dese in Elvetia intru suportul aparatului, in timp ce pentru Super Hornet doar sase oameni din cand in cand.
Avantaj, cum ar veni, pentru F 35A care are nevoie de multa intretinere din partea companiilor americane, pe cand Super Hornetul (mai modest de felul sau) nu le va aduce asa de multi firfirici in viitor pentru ca se strica mai rar…
Acum noi nu stim care este adevarul-adevarat dar putem observa cum “copilul-minune” al Lockheed Martin pare a avea 2-3 mame, intrega familie il iubeste sincer (si la peste 400 de miliarde de dolari cat a bagat guvernul federal in program chiar ii credem), pe cand Super Hornetul (un aparat excelent dpmdv) a cam ramas cu un singur parinte (Boeing) si ala vai de el, intr-un picior.
Cu toate acestea F/A-18 Super Hornet este aparatul folosit de US Navy si infanteria marina americana, zdravan, mai putin sensibil decat produsele Lockheed Martin si mai gata de lupta (conform tot Pentagonului – Super Hornetul fiind cam singurul aparat care a atins obiectivul de 75% din flota gata de lupta). Ar mai fi de remarcat si faptul ca US Navy a ramas dezamagita de F 35C si a comandat F/A-18 E/F Super Hornet Block III, ba a si demarat diligentele pentru un viitor aparat de generatia a VI F/A-XX, care evident nu va fi construit de Lockheed.
Asadar, mama vitrega Pentagonul asta…
PS In cazul Finlandei, diferenta de pret este chiar mai mare, 2,2 miliarde de dolari mai scump Super Hornetul decat F 35, dar aici discutam si despre achizitia probabila a 14 aparate EA-18G Growler, pe langa cele 58 de E/F-uri Block III. Exista insa o diferenta de nuanta in limbajul folosit in cererea catre Congres, in cazul Finlandei.
Pentru Helsinki, ambele aparate sunt descrise ca fiind: “a credible defense capability to deter aggression in the region”, dar si aici pentru Super Hornet este nevoie doar de sase americani pentru implementare, adica sa faca si Congresul niste calcule de salarii si slujbe.
Interesant ca atat Finlanda cat si Elvetia au solicitat – in cazul Super Hornetului – si sisteme IRST, pentru ca daca “Infrared Search and Track (IRST)” este in standard pe toate aparatele multirol europene si rusesti, la americani ele sunt inca optionale.
GeorgeGMT