Cele doua vanatoare de mine britanice din clasa Sandown sunt din ce in ce mai aproape de intrarea in dotarea Fortelor Navale Romane. Prima nava – fosta HMS Blyth acum Sublocotenent Ion Ghiculescu (M270) – a fost deja transferata Romaniei, iar cea de-a doua – HMS Pembroke – va deveni propietatea FNR in primavara lui 2024. Navele vor trece/sau au trecut deja mai intai prin santierele navale britanice pentru modernizare, inainte de a sosi efectiv in Romania.
Nu stim inca cand cele doua vanatoare de mine vor deveni active in cadul FNR.
Royal Navy va asigura pregatirea echipajelor, atat la nivel individual cat si la nivel de grup.
In acelasi timp, desi nu sunt nave noi, nici foarte vechi nu sunt, HMS Blyth a intrat in serviciul activ in anul 2000, in timp ce sora ei, HMS Pembroke in anul 1997. Oricum fata de dragoarele noastre sunt mult mai tinere si mai bine dotate. Care este diferenta intre un dragor de mine si o nava vanatoare de mine puteti afla AICI.
Evident ca sunt mai mult decat bine-venite. Costurile totale estimate ale achizitiei celor doua nave vanatoare de mine sunt de 150 milioane de euro. De aceasta data navele vor veni gata de lupta.
Aceasta achizitie, desi modesta si constand in nave la mana a doua, este extrem de importanta, ramane acum ca si modernizarea celor trei Nave Purtatoare de Rachete (NPR) sa intre in linie dreapta. Programul NPR ar trebui sa dureze patru ani de la data semnarii si are in vedere dotarea celor trei nave cu doua lansatoare cvadruple pentru rachete anti-nava NSM (opt rachete per nava), o achizitie initiala a 48 de rachete NSM (doua “plinuri” pentru nave), instalarea sistemului de conducere a luptei (CMS), dotarea navelor cu radare 3D si sisteme moderne IFF. Total valoare program NPR 375 milioane de euro. Bineinteles ca se va avea in vedere si modernizarea propulsiei celor trei vedete lansatoare de rachete.
Ambele contracte sunt de tip guvern-guvern.
In alta ordine de idei si Fortele Aeriene primesc cate ceva din partea americanilor, gratis de aceasta data, si vorbim aici despre doua aeronave de transport C-130 Hercules H2H. Primul C 130 H a sosit in tara in 2021, cea de-a doua aeronava zilele trecute, urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai vina inca un H2H, ceea ce va duce numarul de C 130H din dotarea Romaniei la patru aeronave. De subliniat faptul ca pe langa cele trei C 130H (2021 o unitate si doua aparate in 2023) FAR mai detine inca o aeronava C 130 Hercules H primita in 2007.
Nu stim cate C 130 Hercules mai detine astazi Bucurestiul pentru ca nimeni nu ne spune cate C 130B mai sunt active din cele cinci unitati avute initial in dotare, patru care teoretic ar putea sa mai zboare, dupa unele zvonuri 2-3 ar mai fi operationale.
Si C 130H sunt foarte bine-venite.
GeorgeGMT