Romania Military

Planuri mari, posibilitatile, dupa buget, mai modeste

Aflam lucruri noi si emotionante dinspre marele (aproape) vecin al nostru de est, adica de la Moscova.

In primul rand, lucrurile merg bine, Suhoi 57 va avea – in 2022 – in sfarsit motorul sau dedicat, motor de avion stealth de generatia a V-a, si nu va mai fi nevoit sa foloseasca motorul de pe Suhoi Su 35S – AL-41F1.

Rusii sunt foarte siguri pe ei si ne asigura ca anul viitor motorul va fi gata, dar trebuie sa ne aducem aminte ca motorul asta – Izdelie 30 – trebuia sa fie gata de dinainte de „reunirea pasnica” (pe cale de referendum) a Crimeei cu patria mama. Si inca nu este gata de montat pe airoplan…

Revenind la planurile marete aflam cum ca compania Suhoi (“mama” Suhoi 57, Suhoi 35S etc) are de gand sa proiecteze si sa construiasca un nou aparat de genertia a V-a dar de aceasta data un aparat cu un singur motor, pe model Gripen, F 16 sau al chinezescului J-10.

Noul aparat Suhoi (nu are inca un indicativ) va fi unul de generatia a V-a, stealth, super-manevrabil si va avea ca unic motor acelasi Izdelie 30, impartind practic motorizarea cu fratele sau mai mare Suhoi 57.

Ideea in sine este una logica si ne poate arata ca in sfarsit motorul Suhoi 57 ar fi aproape gata pentru ca este foarte dificil sa te apuci de un avion nou daca n-ai motorul.

In linii mari, “asta micu” va putea sa atinga o viteza de Mach 2, nu stim insa nimic despre raza, incarcatura de lupta si altele asemenea. Motivatia Suhoi este si ea una de bun simt si are legatura atat cu costul de produtie (vanzare) cat mai ales cu costurile de intretinere, care in mod evident sunt mai reduse in cazul unui aparat cu un singur motor decat in cazul unuia cu doua.

Dezavantajele ar fi raza si incarcatura de lupta, dar una peste alta are logica sa detii in flota si un aparat mai ieftin. Cel mai probabil ca rusii vor sa recreeze binomul Su 27- MiG 29 de pe vremea URSS si ar avea sens sa incerce asa ceva, necazurile vin insa de la fondurile disponibile, atat timp cat Rusia este angrenata in doua programe majore: Suhoi 57 si bombardierul strategic de generatia a V-a PAK DA.

Dezvoltarea simultana a inca unui proiect ar putea sa fie covarsitoare.

Iar lucrurile nu se opresc aici, prin 2018 TASS ne anunta ca Vladimir Putin a dat ordin pentru dezvoltarea unui avion multirol cu decolare-aterizare verticala VTOL, similar Harrier, F 35 sau a Yak 38. Nu stim multe lucruri doar ca presedintele Rusiei a dat ordin.

Noul aparat, urmas direct al Yak 141, nu are inca un indicativ dar se presupune ca dezvoltarea aparatului ar fi debutat inca din 2017 si se asteapta ca avionul sa fie gata undeva intre sapte si zece ani.

In privinta Yak 141 (Yak41/Yak 41M), acesta n-a depasit stadiul de prototip datorita prabusirii URSS, un total de doar patru aparate au fost construite.

Ori in acest context, cu doua programe oficiale aflate in derulare (Suhoi 57 si bombardierul strategic PAK DA), posibil inca un program aflat in mars de cel putin trei ani (VTOL), este foarte greu de crezut ca Suhoi ar mai avea resurse pentru inca unul, cu atat mai mult cu cat Rusia nu are foarte multa experienta cu avioane cu un singur motor, renuntand la idee dupa MiG 21 si MiG 23.

Dar daca va fi sa fie, cel mai probabil ca se vizeaza exportul si dotarea cu un aparat de generatia a V-a mai ieftin, de linia intai, in tandem cu mai marele Suhoi 57, tot asa cum URSSul s-a dotat cu MiG 29 – aparat mai usor, mai ieftin si cu raza scurta, proiectat pentru uzul in apropierea frontului in pereche cu Suhoi 27, avion de raza lunga, mult mai scump si mai avansat tehnologic, sau – daca vreti – F 15/F 16 in cazul US Air Forces.

PS Daca conceptul face pasi inainte am putea intelege si ca MiG 35 nu va avea prea multa viata in fortele aeriene ruse, oricum nu se inghesuie nimeni sa-l comande.

GeorgeGMT

Exit mobile version