Daca la capitolul coruptie stam rau, la capitolul dotare frontieristii nostri, de uscat sau de pe apa, au in mod sigur una dintre cele mai avansate tehnologii si dotari din UE. Pe mare chiar nava amiral a flotei de supravehere, Stefan cel Mare, este in acest moment cea mai moderna nava a Uniunii Europene, aflata pe granite. In timpul misiunii de ajutor acordata Italiei, imigrantii din Africa, Stefan cel Mare nu numai ca i-a lasat cu gura profund cascata pe ceilalti europeni veniti in sprijinul italienilor, dar pe sectorul alocat, a reusit sa fie cea mai eficienta nava din flota.
Peste 50% din interceptari s-au facut de catre cele doua nave romanesti sau l-a sesizarea lor…Cu multe mii de mile marine parcurse in cateva luni Stefan a facut senzatie si a dovedit o eficienta uimitoare. A fost de fapt “botezul focului” pentru acest nou tip de nava, iar acum asteptam cu nerabdare pe celelate nave-surori, se pare inca doua bucati din acelasi tip, sa vina in flota.
Desi incadrate la Politia de Frontiera, noile nave par mai mult nave de supraveghere electronica si dau senzatia ca Romania isi construieste, pe bani europeni, o a doua flota cu capacitati militare, pe langa cea clasica si apartinatoare de MApN. Practic toate navele noi, achizitionate pentru frontiera maritima, sunt parte din sistemul SCOMAR, care stie toata lumea, sau nu? 🙂 , ca este folosit si de Armata! Sau este folosit si de Politia de Frontiera?! Inca nu m-am dumirit, dar cert esta faptul ca si oficial si mai ales neoficial SCOMAR-ul are veleitati militare pronuntate, sau macar banuite.
Cei mai pagubiti din aceasta afacere au iesit, cum altfel, bietii braconieri turci care in mod clar si deschis nu aprecieaza la certa lui valoare sistemul SCOMR si navele sale de patrulare, pe motiv de …conflict de interese! Cea ce este absolut adevarat 🙂 !
Politia de Frontiera, dotare
SNR-17, este o nava foarte rapida, fabricata in Turcia, cu un corp din aluminiu, un pescaj de 1,15 metri și un deplasament de 25 de tone. Salupa atinge o viteză maximă de 50 de kilometri la oră, si este deservită de un echipaj format din patru polițiști de frontieră, avand o capacitate de transport de șase persoane.Şalupa de patrulare şi intervenţie este dotată cu radar pentru navigaţie, hartă electronică, sondă ultrason, compas GPS, receptor GPS, sistem de identificare automată a navelor, sistem de supraveghere integrat, receptor TV satelit, trusă endoscop, detector portabil de droguri şi exploziv, sistem de măsurare radioactivitate, cititor optic de documente, sistem de comunicaţii pe frecvenţă navală şi terestră, sistem de semnalizare optico-acustic, busolă, proiector şi sistem de încălzire şi climatizare tip WEBASTO navalizat şi binoclu. De asemenea Politia de Frontiera dispune de două pontoane de acostare, cu cabine destinate cazării echipajelor, depozitării de combustibili şi a unor materiale specifice de marină, de ultima generatie, amplasate pe Dunăre, în zona Gîrla Mare şi Orşova. Pontoanele pot fi utilizate la temperaturi de – 35 grade Celsius, până la + 55 grade Celsius.
STEFAN cel MARE (MAI 1105) -nava a fost proiectată şi construită în perioada 2009 – 2010, proiectul tehnic şi supravegherea construcţiei fiind aprobate de către societatea de clasificare Bureau Veritas (Franţa).
Nava este de tip monococă, dispune de 4 punţi, are la bază un proiect geometric testat, dispune de o provă modernă tip „axe bow” care permite să navigheze în siguranţă, cu viteză mare, chiar şi în condiţii de mare de gradul 6 pe scara Beaufort. Acest concept asigură o rezistenţă redusă la înaintare, precum şi o reducere a consumului de combustibil faţă de navele convenţionale cu aproximativ 20%. Nava are urmatoarele caracteristici:
• Lungime: 66,10 m
• Latime: 10,25 m
-Lungime la linia de plutire: 64,05 m;
• Inaltime: 25,7m
• Deplasament brut: 1.505 tone
• Viteza maxima: 21 noduri
• Viteza de croaziera: 12 noduri
• Autonomie de operare: 1800 mile la viteza de croaziera de 17 noduri
• Propulsie: Tip motor: 2 motoare tip MTU, tip 16V4000M73;
-Putere motoare principale: 2×2560 kW/1970 rpm;
-Bow thruster: 1×160 ekW;
-Diesel generatoare: 3xLeroy Somer 4220 kVA/400V/50Hz;
-Diesel generator de avarie: 1xLeroy Somer 4100kVA/400V/50Hz;
• Echipaj: 19 politisti;
-Elice: 2×2300 mm, CPP;
• Capacitate de transport: 100 persoane, inclusiv echipaj
• Nava operationala: grad maxim al marii – 6
• Ambarcatiuni:
o mijloc de control si abordare – ambarcatiune semirigida cu borduri moi Zodiac Hurricane H630 (motor Volvo Penta 220 CP);
o mijloc de salvare – ambarcatiune semirigida cuu boduri moi, cu motor atasat Yamaha 30CP.
Nava dispune de radar de supraveghere TERMA SCANTER (1), si este capabilă să navigheze anual cel puţin 4.000 de ore, să opereze pe o mare de gradul 6, poate executa misiuni de minimum şapte zile, are o rază de acţiune de minim 1800 mile marine, la viteză de croazieră, are capacitate de interoperabilitate cu alte sisteme de supraveghere, comunicaţii, transmisii de date şi face parte din SCOMAR. Nava de supraveghere are capacitatea de a executa activităţi de căutare – salvare, precum şi de prevenire şi combatere a poluării pe mare şi poate stinge incendiile de pe navele aflate în pericol pe mare.
SCANTER 2001, este un radar extrem de performant, ce accepta 6 configuraţii de sistem; tubul transmiţător este în impulsuri magnetron controlate dintr-un modulator solid-state magnetic. Ratele programabile de repetiţie a impulsurilor pot fi selectate inclusiv manual.Antena este o antenă de ghid de unda cu fante cu fascicul îngust şi de nivelul scăzut sidelobe, zgomot redus, receptor cu interval dinamic ridicat; este deja pregatit pentru integrarea viitoarelor module / funcţii.
Specificaţii: frecventa: 9.170, 9.375, 9.410, 9.438 sau 9.490 GHz (X-Band); puls timp repetiţie (PRT):
Frecvenţa de repetiţie a impulsurilor (PRF): 800 – 8.000 Hz (programabila)
pulsewidth (PW): 40 nanosecunde, putere la vârf: 25 – 30 kilowaţi/ 5 km; viteza de rotire a antenei: 60 rpm.
SCANTER 2001 – oferă o imagine reala de pe teren, mişcările obiectivelor in orice conditii meteorologice; detectarea ţintelor şi rezoluţia este foarte buna si de inalta fidelitate.
FLIR TALON –are rolul de supraveghere, recunoastere, achizitie tinte, protectie, inclusiv SAR. Este un sistem compact, multi-sistem de senzori, State-of-the-Art imagistica, Laser Pointer / Iluminator, Video Analog si Digital, Multi-ţintă autotracker, dispune de giroscoape cu fibra optica si autostabilizare –fara a fi afectat de miscarile navei, IMU / GPS şi LRF. Sistemul poate indeplini până la şase sarcinile utile, simultane: IR, Culoare, CCD, EMCCD, laser pointer cu laser sau Iluminator, LRF, IMU, Zoom Continuu 640 x 480 cameră în infraroşu, imaginile sunt de mare rezolutie si fidelitate atat ziua cat si noaptea. Identifica foarte precis tintele, geolocatia acestora -GeoLock. De asemenea, funcţionează ca platformă GPS / INS / EGS /, avand sistem AHARS pentru o acurateţe mai mare. Identifica obiectivele pentru observatori folosind dispozitive NV, fara a le iradia, ramanand nedetectat. TALON are sisteme NTSC sau PAL video analogice şi SMPTE 292M, video DVI digital pentru toate canalele, maximizarea rezoluţiei şi capacitate avansată care urmăreşte obiective sau scene cu toate Imaginile (IR, CCD,
EMCCD). 10x Zoom Zoom continuu Color CCD, 20x Zoom continuu EMCCD, EYESAFE- Telemetru cu laser din Clasa de tip 1, cu bataie de peste 20 km;LASER POINTER: lungime de undă 830 nm,Putere 135 mW nominală, Clasificarea Clasa 3b (de IEC 60825 & SUA 21 partea CFR 1040);LASER Iluminator: lungime de undă 830 nm, Putere 1.9 W, Clasificarea Clasa 4 (deANSIZ136.1-2000).
Nava de patrulare si interventie maritima, SHALDAG MK IV, este de tip monococa, corpul si suprastructura acesteia fiind din duraluminiu marin. Dispune de doua punti si este construita in Israel. Nava este astfel construita incat poate naviga in siguranta, reducand rezistenta la inaintare, cu viteza mare chiar si in conditii de mare de gradul 5 pe scara Beaufort. Poate fi utilizata intensiv timp de 25 de ani! Nava dispune de: instalatie automatizata de incalzire, ventilatie si climatizare navalizata-HVAC; instalatie de stocare si evacuare a rezidurilor fiind o nava ecologica; spatii de cazare pentru 11 politisti; careu echipaj; bucatarie; spatii de depozitare frigorifice; scaune de atenuare a socurilor provocate de viteza mare de deplasare la timonerie. Lungime: 26,70 m; latime: 6 m; pescaj maxim: 1,50 m; deplasament brut: 90 tone; motoare principale: 2xMTU 16V2000M92; putere motoare principale: 2×1630 kW/2450 rpm; elice: propulsia este asigurata prin jet de apa (waterjet) tip MJP 550; viteza maxima constructiva: 42 noduri; viteza de croaziera: 35 noduri; raza de actiune: 450 Mm. Echipamentele de navigatie, comunicatii, supraveghere si lupta, sunt de ultima generatie: sistem integrat de management al navei –Servowatch Integrated Management System SIMS, ce include autopilot, girocompas, radar (2xbanda X –CONSILIUM RTM25X-m), harti electronice (ECDIS, sonda ultrason, loch, NAVTEX, DGPS). Mijloace de receptie/transmitere semnale de pericol si ajutor in timp real, inclusiv prin satelit: GMDSS, statii tactice HARRIS, transponder, telefon prin satelit. Sistemul de supraveghere si lupta se compune din: sistem optoelectronic: POP 300, armament: 1xMiniTyphoon de 12,7 mm complet automatizat. Nava dispune de mijloace de control si abordare, precum: ambarcatiune semirigida cu borduri moi Valiant Patrol PT-520 cu motor outboard Mercury 100 CP.
De asemenea Politia de Frontiera are in curs de implementare SISTEMUL MOBIL DE SUPRAVEGHERE SI CONTROL (SISF), care pe langa sistemele de comunicatii, achizitie date, informatii, transporturi, va cuprinde in curand si Serviciul de Comunicatii Mobile cu Vehicule Aeriene (AGA), ce va cuprinde elicoptere, avioane de supraveghere (este vizat DA42 MPP Guardian, de fabricatie austriaca), UAV (sistemul FlyEye, despre care am vorbit deja), etc.
WW& GeorgeGMT