Romania Military

Politica si pragmatism

C-130J apartinand Royal Air Forces

Australienii, un fel de sauditi mult mai dusi la scoala ai Pacificului de sud, cumpara armament in cantitati serioase, nu se uita la bani si pun ochii pe tot ce este mai bun. Oare?! Ei bine, in general chiar asa este dar avem si posibile exceptii, desi dupa ciorba sufli zdravan si in iaurt…

In primul rand britanicii au anuntat senini ca vor renunta la numai putin de 14 aparate C-130J Hercules in 2023. Ati vazut bine, discutam despre varianta “J”, aparate intrate in dotare incepand cu 1999 si apartinand variantelor C-130J-30 si C-130J. Avioanele vor fi scoase la vanzare cu destule ore de zbor disponibile in portofoliu.

Logica acestei retrageri timpurii este relativ simpla si de bun simt, ministerul apararii de la Londra a anuntat ca este mai ieftin si mult mai eficient sa se bazeze pe doua modele de aeronave grele de transport: Boeing C-17 Globemaster III si Airbus A 400M. Practic, britanicii isi uniformizeaza flota de transport.

Performantele Airbus A 400M Atlas il recomanda in fata C-130J macar prin faptul ca avionul european poate transporta un maxim de 37 de tone pe o distanta maxima de 8300km, in timp ce Herculesul are o capacitate de transport maxima de doar 20 de tone pe o raza de 5300km.

Dar sa nu uitam ca A 400M este un avion nou proiectat – de la zero – in timp ce C -130 este un aparat de la sfarsitul aniilor “50, modernizat atat cat s-a putut.

In al doilea rand si revenind la Australia, aici C 130J Hercules este considerat cel mai potrivit aparat de transport si se asteapta o comanda ferma catre Lockheed Martin pentru 24 de aparate contra sumei de 6,35 miliarde de dolari americani (pretul include multe altele pe langa achizitia in sine).

A 400M Atlas a fost luat in considerare de australieni dar castigatorul a fost desemnat Hercules. Politica?! Probabil si da, si nu. Politica in sensul in care legaturile dintre Canberra si Washington sunt din ce in ce mai apropiate si este de bun simt ca cele doua armate sa fie cat mai compatibile, insa in acelasi timp nu trebuie uitate pataniile australienilor cu Airbus, divizia de elicoptere, acolo unde Tiger si NH 90 au dezamagit extrem de profund, de aici poate si reticenta, pe langa logica compatibilitatii cu principalul aliat.

Fata de cele 14 C-130J scoase de britanici la vanzare ma uit precum calicul la vitrina plina de bunataturi, n-avem noi mintea sa cumparam asa ceva, noi stam cu mana-ntinsa pentru C-130 H de la americani. Nemaidiscutand faptul ca Hercules-urile britanice sunt dotate cu sistem de realimentare in zbor.

Dar asta-i viata, unii se nasc cu mentalitate de oameni liberi, altii nu…

GeorgeGMT

Exit mobile version