Romania Military

Polonezii n-au dat inca de fundul pungii

Turela ZSSW-30, dezvoltata de polonezi si folosita pe toate vehiculele lor blindate. Asta dupa au fost pacaliti de italieni – cu turela  Oto Melara Hitfist-30P si nu au putut integra pe ea racheta AT Spike – si si-au invatat lectia

Si se vede asta din avalansa de noi contracte anuntate si semnate, unele dupa altele, spre umirea noastra sincera (a romanilor) fara licitatii, competitii etc. Polonezii pur si simplu au atins o maturitate/inteligenta decizionala care le permite sa cumpere ce au nevoie fara ca birocratia sa mai aiba vreun cuvant de spus, fara comitete si comisii, fara tot felul de polologhii pe hartie.

Sau, pe de alta pate, chiar vor sa se doteze nu doar sa mimeze dorinta.

Trei programe majore au fost anuntate pe 14 august dintr-o suflare si nu vorbim despre programe de achzitie in valoare de cateva milioane de euro.

Primul, care s-a si semnat, are in vedere cumpararea de masini blindate 4×4 usoare. 400 KLTV pentru o suma apropiata de 300 milioane de euro vor intra in inzestrarea armatei poloneze incepand cu 2024.

KLTV este de fapt un produs al KIA Motors – Raycolt 4X4. Are un motor de 225cp si poate fi echipata cu mitraliere de 7,62, 12,7, aruncator de grenade de 40mm sau rachete AT Spike. Este un vehicul blindat relativ usor, cu o masa de doar 6 tone, nefiind in aceeasi categorie cu JLTVul, cu toate acestea contract semnat, productia partiala in Polonia in cadrul companiei Rosomak SA.

KLTV este incadrat de plonezii la categoria “vechiul usor de recunoastere” si va inlocui, printre altele, blindatele 4×4 rusesti BDRM. Primele 400 de unitati sunt doar inceptul.

Si apropos de Rosomak, polonezii se gandesc deja la succesorul transportului blindat Patria fabricat in Polonia si cu aceeasi ocazia a fost anuntata si semnarea contractului pentru viitorul transportor blindat 8×8 al armatei poloneze – NKTO.

Programul NKTO are ca scop inlocuirea Rosomak in organigrama fortelor terestre. Ministrul polonez al apararii, Mariusz Błaszczak, a explicat necesitatea demararii acestui program prin faptul ca potentialul de dezvoltare al Rosomak (la origine Patria AMV 8×8) este limitat desi avem a face cu un vehicul de buna calitate.

Noul transportor blindat 8×8 polonez va fi proiectat de la zero, lucru din care trebuie inteles ca va fi propietatea intelectuala a armatei poloneze si nu vreo modernizare a actualului Rosomak. Evident ca fi dotat cu turela lor – ZSSW-30.

Iar la final, cel mai putin asteptat contract, posibil si cel mai scump insa – dezvoltarea unei noi Masini de Lupta a Infanteriei avand la baza sasiul K9, sasiu pe care Polonia il produce deja sub licenta pentru obuzierele auto-propulsate Krab.

Polonezii vor o noua MLI desi Vrasovia a semnat deja pentru dezvoltarea si achizitia a nu mai putin de 1400 de MLI in cadrul programului Borsuk cu compania Huta Stalowa Wola.

Doar ca noua MLI – CBWP, va fi mai grea si cu un nivel de protectie mai mare decat Borsuk (28 de tone in standard) si se are in vedere ca cele doua MLIuri sa lupte impreuna. Ca armament, nimic nou sub soare: tun de 30mm, rachete AT Spike, totul montat in turela fara echipaj poloneza – ZSSW-30. Echipajul va fi format din trei membrii, plus o grupa de infanterie de opt militari.

700 de astfel de MLIuri doreste armata sa achizitioneze, desi nu este clar daca comanda intitala de 1400 de Borsuk va ramane intacta sau va fi redusa. Cel mai probabil ca viitoarea MLI se va apropia de masa de 40 de tone, obsinuita astazi printre MLI-urile grele moderne.

Daca in cazul Rosomak lucrurile sunt normale, proiectul este unul sub licenta si are destule limitari, iar nevoie unui transportor propriu este destul de clara, in cazul noii MLI lucrurile arata similar cu achizitia de obuziere K 9 Thunder desi Polonia produce deja Krabul.

Nu stim care sunt diferentele in favoare K 9 Thunder, dar este clar ca aceasta exista, in timp ce MLI Borsuk a fost din inceput proiectat usor, cu o masa de 28 de tone, de unde rezulta si un nivel de protectie mai mic. Este foarte posbil ca proiectul Borsuk sa nu suporte o modificare care l-ar duce la 40 de tone masa totala si de aici nevoie ca unitatile de MLI-uri sa fie suplimentate cu unele vehicule mai grele.

Dar aici trebuie mentionat ca MLI Borsuk este un vehicul amfibiu si va inlocui in dotarea fortelor terestre poloneze o alta MLI amfibie – BPB-1 si atunci o crestere de masa nu este posibila. In mod clar, polonezii isi doresc o foarte puternica componenta amfibie in cadrul fortelor terestre si este de asteptat ca si programul de inlocuire a KTO Rosomak sa aiba printre variantele constructive si un transportor 8×8 amfibiu, pe langa unul greu si cu grad ridicat de protectie (pe model Boxer sau Pirahna 5).

Dar cel mai probabil ca polonezii gandesc serios la programele lor de aparare si n-are sens sa-i consideram pe ei nesabuiti ci pe altii…

GeorgeGMT

Exit mobile version