Asa se pare, cel putin in cazul programului de dotare cu elicoptere medii de transport.
Showul a inceput in 2015 cand toata lumea se pregatea de semnarea contractului intre Airbus – cu H 225M Caracal, aparat declarat castigator al competitiei – si guvernul polonez, dar lucrurile au fost brusc anulate cand s-a schimbat puterea la Varsovia, Airbus s-a dus prin tribunale etc, pana la urma totul a ramas in coada de peste. Contractul ar fi fost pentru 50 de aparate asamblate in Polonia.
Francezii n-au mai primt contractul, nici armata poloneza elicoptere. Se spunea atunci ca favoriti ar fi cei de la Sikorski care aveau deja o uzina (fosta PZL) in Polonia. Aiurea, nici de la ei n-au cumparat nimic, cu chiu cu vai, anul acesta s-au achizitionat 2 aparate S 70 pentru politie, in rest speranta Lockheed Martin in Europa sta, se pare, in Romania.
Intre timp Varsovia s-a orientat spre cumparaturile la bucata (sau la bax) in loturi mai mici, s-a anuntat o noua competitie pentru opt aparate destinate operatiilor de tip CSAR (combat search and rescue), afacere pentru care existau trei companii interesate: Airbus Helicopters/Heli Invest, PZL Meilec/Sikorsky si italienii de la Leonardo/PZL Swidnik.
Dar pe 11 iunie invitatia pentru depunerea de oferte a fost retrasa, iar dupa fix doua zile ministrul apararii, Mariusz Blszczak, a negat ca programul a fost stopat doar ca a fost „re-prioritizat” fata de alte programe, adica vorba lui Margineanu: „Jana nu e moarta, Jana sa transforma”…
Zice ministrul ca programul se va relua… curand, fara sa ofere insa un termen clar.
In privinta celorlalte doua programe mari de achizitie de elicoptere, programul „Kruk” pentru elicoptere de atac – va fi cel mai probabil dincolo de anul 2022, iar programul de dotare cu elicoptere medii de transport – dincolo de anul 2026, desi ar fi trebuit sa fie demarat inca din 2012.
Singura veste posibil buna ar putea fi achizitia a patru elicoptere navale pentru lupta anti-submarin dar care sa poata executa si misiuni CSAR pe mare. Invitatia se asteapta a fi trimisa in cateva saptamani, dar deocamdata sunt doar sperante. Daca va fi sau nu, principalii candidati sunt cei de la Airbus cu H 225M si Leonardo Helicopters/PZL Swidnik cu AW 101, aparate care ar trebui sa inlocuiasca batranele Kaman SH-2G Super Seasprites. Ministrul apararii surprinde prin optimism si declara ca un contract ar putea fi semnat chiar anul acesta.
Tot domnul Mariusz Blszczak mai spune ca „in cateva luni” va fi demarata achizitia a 32 de elicoptere de atac. Ce intelege domnia-sa prin „demarata” ramane de vazut. „The tender procedure will be launched in a few months and we plan to sign the contract next year,” a completat Blszczak.
Declaratiile optimiste ale ministrului polonez al apararii vin insa simultan cu anularea achizitiei celor opt elicoptere destinate CSAR, despre care am vorbit mai sus. Asadar mesaje si semnale cu totul contradictorii…
Intre timp, armata poloneza s-a apucat sa-si repare elicopterele pe care le are astazi in dotare, sa mai traga de ele, ba vrea sa-si cumpere si simulatoare pentru Mi 8/17 de mai zboara inca. Este vorba de aparate Mi-8/Mi-17 si PZL Swidnik W-3.
Ce se intampla cu programele de dotare poloneze reprezinta un mister, pentru ca, dupa o perioada in care toate mergeau brici, de cativa ani lucrurile s-au impotmolit, iar companii foarte serioase au inceput sa priveasca spre Varsovia cu sentimente similare celor cu care privesc spre Sofia, pastrand, bineinteles proportiile.
La bulgari traditia se pastreaza, iar a aprobat parlamentul un program de dotare cu transportoare blindate si 8+8 avioane multirol, singura curiozitate este cine-i mai crede a cincea sau a sasea oara…
Haios este faptul ca Mowag, dupa BSDA 2018 de la Bucuresti, s-a dus glont – din nou – in Bulgaria cu Pirahna 5, poate, poate ii convinge si pe bulgari, doar ca la 4,6 milione de euro bucata, slabe sanse cu bulagrii.
Ei cauta ceva mai ieftin, la un moment dat se uitau la 4×4 al celor de la Textron, care bietul vehicul este unul destinat politiei militare nu transportului militarilor pe front.
GeorgeGMT