Cum programul “Orka” care vizeaza achizitia a trei noi submarine pentru marina poloneza treneaza de ani de zile, Varsovia pare ca s-a reorientat spre o achizitie de submarine la mana a doua din Suedia.
Ministrul polonez al apararii, Mariusz Błaszczak, a anuntat, cu ocazia zilei marinei poloneze, ca se negociaza cu Suedia pentru o posibila achizitie de submarine mai vechi.
Neoficial, presa poloneza vorbeste despre doua nave din clasa A 17 – Södermanland, predecesorul Gotland-class. Acum depinde despre ce vorbim, navele acestei clase apartineau initial Västergötland-class, dar ultimele doua nave din serie (Södermanland si Östergötland) au trecut la inceputul aniilor 2000 printr-un program masiv de modernizare, fiind dotate inclusiv cu sistem AIP Stirling, revenind in cadrul flotei in 2003, respectiv 2004.
Surse poloneze sustin ca se discuta exact despre cele doua submarine modernizate, lucru care ar fi benefic pentru marina poloneaza si ar creste sansele Saab pentru un contract cu Varsovia pentru A 26.
Nu se stie daca discutam despre o achizitie sau doar despre o inchiriere, dar ne aducem aminte ca una dintre conditiile participarii la achizitia de submarine (conditie impusa firmelor ofertante) era ca Polonia sa primeasca cu chirie un submarin (de la marina tarii companiei castigatoare) pentru a fi operat pana la intrarea in dotare a navelor noi.
Ori ce se intampla acum seamana leit cu scenariul initial: posibila inchiriere, apoi achizitie de nave de noi de la Saab – Kockums, asta daca va fi inchiriere.
„Södermanland” si „Östergötland”
Una peste alta, aceasta achizitie, daca se va materializa, este considerata o solutie provizorie, pe termen scurt si mediu, pana cand Polonia va demara in sfarsit programul de cumparare pentru submarine noi, doar ca o astfel de solutie s-a mai incercat, atunci cand Varsovia a cumparat din Norvegia patru submarine vechi din clasa Kobben (plus inca unul pentru piese de schimb), nave care s-au dovedit un pic cam vechi pentru secolul XX (doua au fost deja retrase), in acest moment navele fiind deja in drum spre fier vechi.
Iar Kobbenul n-a fost urmat in serviciul activ de submarine noi ci, se pare, tot de o alta solutie de avarie: submarine la mana doua.
Si se mai aude vorba, tot prin presa poloneza, ca exista posibilitatea sa fie luata in considerare chiar o achizitie de submarine din Brazilia, tara care tocmai ce a lansat la apa primul submarin construit local din clasa Scorpene, ori daca Varsovia vrea Scorpenele de ce sa-l cumpere din Brazilia si nu direct din Franta, de la Naval Group?!
Revenind la posibila achizitie a submarinelor HSwMS Södermanland si HMwMS Östergötland, acesta ar veni modernizate chiar cu anumite tehnologii dezvoltate pentru A 26. Pretul estimat este de aproximativ 237 milioane de euro pentru ambele nave.
Nu se stie daca Polonia a intrebat de Gotland class dar se pare ca cele trei nave detinute de marina suedeza nu sunt de vanzare ci vor fi operate impreuna cu cele doua A 26 (Blekinge-class) deja comandate catre Saab.
Pe de alta parte afacerea pare batuta in cuie si datorita faptului ca Suedia ar dori sa rascumpara doua submarine Archer-class (de fapt Västergötland-class) vandute catre Singapore la sfarsitul aniilor “80 – HMwMS „Hälsingland” si HMwMS „Västergötland, sa le modernizeze un pic si sa mai traga de ele pana cand A 26 26 (Blekinge-class) va intra in dotare.
Adica vand doua submarine destul de bune, cumpara alte doua din aceeasi clasa dar probabil mai putin performante doar ca sa ce? Sa le faca polonezilor un bine? Hai sa fim seriosi, daca guvernul suedez joaca aceasta alba-neagra cu submarinele inseamna ori ca Saab- Kockums este disperata dupa comenzi, ori ca Polonia si Suedia se pregatesc sa bata palma pentru A 26, fara licitatie, printr-un contract de tip guvern-guvern si atunci suedezii le fac un favor.
Astfel privita posibila tranzactie, chiar pare o chestie serioasa…
GeorgeGMT