Astfel toate cele 48 de aparate F 16 C/D Block 52+ vor fi aduse practic la standardul F 16 Block 70, lista de achizitii asociate programului de modernizare (Midlife Upgrade) fiind destul de impresionanta.
Dar si mai impresionat este pretul solicitat in prima instanta de americani: 7,3 miliarde de dolari. Sa te ia cu ameteala…
Avioanele poloneze au inceput sa soseasca in tara in 2006, iar in 2009 ultimul F 16 polonez a ajuns acasa. De atunci si pana acum polonezii au fost feriti de accidente, nici un aparat F 16 nefiind pierdut, ceea ce este lucru mare.
Ce solicita Varsovia sa cumpere, lista completa o gasiti AICI, dar ramane totusi problema pretului enorm. Nu discutam despre achizitia de noi avioane, nici macar de vreun pachet de armament, polonezii cumpara doar cele necesare pentru modernizarea flotei de F 16 si am senzatia ca anumite sisteme vor fi montate si pe cateva avioane FA-50 sud-coreene, dar in principiu, chiar daca suma finala va fi mai mica, tot avem in fata o caravana de carute cu bani. Conform unor surse din presa poloneza, s-ar putea ca modernizarea sa vizeze si cresterea resursei de ore de zbor. Se stie deja ca F 16 C/D Block 50/52 vine din fabrica cu opt mii de ore, dar in cadrul operatiunilor de Midlife Upgrade, resursa poate creste la zece mii de ore, sau chiar mai mult.
In acest context, suma de 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de F 35A pare ceva mai rezonabila, chiar daca pe lista noastra nu sunt (repet acest lucru) anumite sisteme absolut necesare. Poate ca sunt pe vreo lista secreta, poate, dar ramane un fapt ca preturile la armament au sarit pur si simplu in aer, odata cu cresterea masiva a cererii.
Macar din acest punct de vedere, americanii si europenii care au de-a face cu industria de aparare ii pot multumi sincer piticului-dictator de la rasarit, ca si pasnicilor conducatori ai Chinei.
Intr-o ordine de idei paralela, constatam ca in cazul Poloniei nu se vede inca fundul sacului si Varsovia continua sa faca achizitii scumpe si foarte consistente fara a da semne de oboseala.
In cazul nostru, asteptam cu nerabdarea semnarea contractului pentru cele 32 de F 35A.
Viitorul fortelor aeriene poloneze arata cam asa: F 16 Block 70/72 – 48 de aparate, FA-50 Golden Eagle” – 48 de unitati, 32 de F 35A si inca 32 de avioane de superioritate aeriana cu doua motoare, cel mai probabil Boeing F-15EX Eagle II.
Si ca lucrurile sa fie si mai simple, Varsovia se gandeste foarte serios sa cumpere si elicoptere grele de transport, discutia fiind in jurul CH-47F Chinook de la Boeing, desi polonezii opereaza deja elicoptere grele AW 101. Nu cred ca mai trebuie amintit aici de cele 96 de elicoptere de atac AH-64E Apache proaspat comandate pentru aproximativ 10 miliarde de dolari.
GeorgeGMT